توصیه‌هایی برای امتحانات پایان ترم

بسیاری از دانش‌آموزان با توجه به نزدیک شدن زمان امتحانات پایان سال، دچار آشگفتی ذهنی و سردرگمی می‌شوند و برای رسیدن به آرامش به دنبال چاره‌ای هستند تا از وقت باقی‌مانده نهایت استفاده و بهره را ب...

توصیه‌هایی برای امتحانات پایان ترم

بسیاری از دانش‌آموزان با توجه به نزدیک شدن زمان امتحانات پایان سال، دچار آشگفتی ذهنی و سردرگمی می‌شوند و برای رسیدن به آرامش به دنبال چاره‌ای هستند تا از وقت باقی‌مانده نهایت استفاده و بهره را ببرند و سال تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند. اما توصیه‌ی ما برای شما:

1. ابتدا باید بتوانیدذهن خود را سامان‌دهی کنید و همیشه این جمله را به یاد داشته باشید که "ذهن خوب معمار و آفریننده است." برای رسیدن به این آرامش باید برنامه‌ای مخصوص به خود داشته باشید. می‌توانید به کمک پشتیبان یا مشاور تحصیلی برنامه‌ها و کارهایی را که لازم است یادداشت کنید. منظور از برنامه در این‌جا، مشخص کردن نقاط قوت و چالشی است. برای این منظور، جدولی مانند جدول نوروز تهیه کنید. نام درس‌ها و نقاط قوت و مباحث چالش‌برانگیز خود را بنویسید. هر اندازه با دقت بیش‌تری انجام دهید، احساسی توأم با آرامش بیش‌تری به دست خواهید آورد.

نام درس

نقاط چالش‌برانگیز

نقاط قوت

 

مباحثی که باید روی آن تمرکز کنم.

زمان پیشنهادی من

مباحثی که نیاز به تمرین کم‌تری ندارند.

زمان پیشنهادی من

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مباحثی که باید روی آن تمرکز کنم.

زمان پیشنهادی من

مباحثی که نیاز به تمرین کم‌تری ندارند.

زمان پیشنهادی من

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. اکنون درس خواندن را آغاز کنید.

با این جدول کیفیت و کمیت درس خواندن خود را تخمین زده‌اید. اکنون آماده‌ی خواندن باشید. با توجه به این جدول و به کمک مقاله‌ی آقای قلم‌چی با عنوان «5 نوع درس»، خواندن را آغاز کنید. خلاصه‌برداری را در کنار خواندن فراموش نکنید.

3. با در نظر گرفتن مباحث زیاد امتحان، برای دوره و مرور مطالب خوانده‌‌شده، از نمونه‌سؤال استفاده کنید.

4. برای ادامه‌ی راه، خود را ارزیابی کنید. چندین شیوه‌ی ارزیابی برای خود مشخص کنید. توصیه می‌شود که کیفیت و کمیت خواندن و میزان تسلط خود را بر نقاط چالش‌یرانگیز ارزیابی کنید. فقط در نظر گرفتن اشتباهات، از جمله کارهای اشتباهی است که در حین اجرای برنامه ممکن است شما را با خود درگیر کند.

5. بعد از اجرای موارد گفته‌شده بار دیگر جدول را پر کنید. سبک‌‌تر شدن جدول را ببینید. این بدین معناست که شما موفق شده‌اید نقاط چالش‌برانگیز خود را وارد مرحله‌ی تسلط کنید و نقاط قوت را به مرحله‌ی جمع‌بندی برسانید.

6. مباحثی که به مرحله‌ی جمع‌بندی رسیده‌اند از جدول خارج کنید و مباحثی را که از ستون نقاط چالشی خارج شده‌‌اند وارد ستون نقاط قوت کنید.

ممکن است برخی دانش‌آموزان با یک بار اجرای این روش به نتیجه‌ی دلخواه خود برسند و برخی دیگر نیاز به اجرای دو یا سه‌باره‌ی آن داشته باشند.

برای رسیدن به موفقیت باید ثابت‌قدم بود.

Menu