گفت‌وگو با فاطمه منصوری، قهرمان پیوستگی پایه نهم

خواهر بزرگ‌تر من به همراه دوستانش در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنند و تاثیرات خوبی را روی روند تحصیلی آنها داشته و من هم به شرکت در آزمون‌‌های کانون ترغیب شدم.

گفت‌وگو با فاطمه منصوری، قهرمان پیوستگی پایه نهم

نام و نام خانوادگی: فاطمه منصوری 

پایه: نهم 

نام شهر و استان: مسجدسلیمان، خوزستان 

میانگین تراز: ۵۹۸۵ 

سال‌های حضور در کانون:  1 سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار، زیر دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آزاد، زیر دیپلم

مدرسه: استعدادهای درخشان فرزانگان

 

مصاحبه‌گر: لیلا خلخالی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

خواهر بزرگ‌تر من به همراه دوستانش در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنند و تاثیرات خوبی را روی روند تحصیلی‌ آنها داشته و  من هم به شرکت در آزمون‌‌های کانون ترغیب شدم.

 

برای سال آینده چه رشته‌ایی را انتخاب کردید؟ چرا؟ 

رشته علوم تجربی، با توجه به نمراتم در سه سال بیشترین سازگاری را با رشته تجربی دارم. به درس‌های تخصصی رشته تجربی هم علاقه بیشتری دارم و هم توانایی بیشتری در مطالعه درس‌هایش دارم.

 

برای امتحان‌های مدرسه از منابع کانونی و نمونه سوالات سایت کانون استفاده می‌کنید؟ 

بله، نمونه سوالات امتحانی باعث می‌شود از منابع دیگر بی‌نیاز باشیم. برای امتحانات مدرسه منابع معتبر و استانداردی احتیاج است که نمونه سوالات کانون بسیار مناسب هستند. همچنین حل این نمونه سوالات و دسترسی به منابع به نظر من یک تیر و دو نشان است که هم به من در مدرسه کمک می‌کند و هم باعث آمادگی در آزمون‌های کانون می‌شود. 

 

 برنامه شما برای درس خواندن در تابستان چیست؟ 

در واقع تلاشم پیش‌روی طبق برنامه کانون است. یک برنامه بی‌‌نظیر و کاربردی که استفاده آن‌ را به همه پیشنهاد می‌کنم.

 

 آیا از سایت کانون استفاده می‌کنید؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می‌کنید و چه قسمت‌هایی را مشاهده می‌کنید؟ 

بله، بیشتر مواقع است چند بار به آزمون گذشته برگردم و دوباره برای پی‌بردن بهتر به نقاط ضعف و قوتم آن را بررسی کنم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، پیروی از برنامه و در نهایت شرکت در آزمون‌ها نظم خاصی به درس خواندن می‌دهد. غیبت در آزمون باعث به هم ریختن آن می‌شود. به علاوه شرکت در آزمون با خود تعهدی به همراه می‌آورد که همیشه پیوستگی خود را در آزمون‌ها حفظ کنیم.

 گفت‌وگو با فاطمه منصوری، قهرمان پیوستگی پایه نهم

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، دفتر برنامه‌ریزی کانون را دارم. باعث می‌شود مقدار استفاده صحیح از زمانم را بدانم تا اگر احتیاج باشد در دروسی آن را افزایش بدهم یا بهتر مدیریت کنم. طراحی دفتر برنامه‌ریزی کانون واقعاً منحصر به فرد است و با جمع‌بندی‌های روزانه و هفتگی از نقاط مثبت این دفتر است.

 

 از چه کتاب‌هایی برای آمادگی در امتحانات استفاده کردید؟ علت استفاده و نتایج آن را توضیح دهید. 

کتاب سه‌سطحی علوم تجربی کانون را استفاده کردم که به خاطر سطح‌بندی و تست و پاسخ‌نامه کاملاً مناسب و کاربرد زیادی برای من داشت. در ایام نوروز هم کتاب نوروز کانون را استفاده کردم که باز هم به خاطر نظم‌دهی به ایام بسیار خوب بود و هردو کتاب را توصیه می‌کنم. در واقع امسال تمرکز بیشتر من روی نمونه سوالات و تست‌ها بود.   

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

همان‌طور که گفتم به طور کلی شرکت و پیوستگی در آزمون‌ها به تحصیل من نظم بهتری داده و البته یک سنجش به موقع برای من باعث افزایش کوشش و تلاش برای کسب نتایج بهتر شده است.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله، قبل از آزمون اصلی حل سوالات و تحلیل آن‌ها به عنوان یک منبع مشابه کمک زیادی به من در آزمون می‌کند.

 

شرکت در ‌این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است؟ 

باعث پیشرفت و جلوگیری از تنبلی و اتلاف وقت و انباشته نشدن درس‌ها یا اصطلاحاً شب امتحانی خواندن شده است. 

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟ 

بله، برنامه‌ریزی جزئی و روزانه برای هر دو هفته سعی می‌کنم مطالب بودجه‌بندی را هفته اول مطالعه کنم و هفته دوم تست بزنم و نمونه سوال کار کنم. البته اگر دوباره احساس نیاز کنم مطالعه را تکرار می‌کنم. بله تقریباً برنامه مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود اگر هم جایی هماهنگی نداشتند خودم سعی می‌کردم آن درس را مطالعه کنم.

 

نقاط قوت شما کدام درس‌ها بودند؟ روش مطالعه آن‌ها را توضیح می‌دهید؟ 

دروس علوم و ادبیات فارسی؛ برای علوم سعی می‌کردم پیش‌خوانی کنم، سر کلاس به خوبی بیاموزم و با مطالعه به موقع و دقیق اجازه نمی‌دادم مطالب روی هم انباشته شوند. سپس با حل نمونه‌سوالات و تست متوجه می‌شدم آیا مطالعه‌ام منجر به یادگیری شده است یا خیر. مرور به موقع هم به شدت موثر بود. ادبیات هم تقریباً به همین صورت با این تفاوت که برای ادبیات به پیش‌خوانی احتیاجی نداشتم.

  

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟ 

معمولاًٌ شنبه و گاهی تا یک‌شنبه هم طول می‌کشد.اگر پاسخ درست داده باشم پاسخ‌نامه آن‌ را برای آشنایی بیش‌تر یا آموزش نکات جدید چک می‌کنم و اگر پاسخ اشتباه داده باشم تلاش می‌کنم با پاسخ‌نامه راه درست را یاد بگیرم. گاهی از خواهرم هم برای حل آن‌ها و توضیح بیش‌تر کمک می‌گیرم.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در‌این سال‌ها چگونه بود؟ 

به نظر من مهم‌ترین نقش خانواده برای همراهی با فرزندشان می‌تواند ایجاد فضایی آرام و دور از اضطراب و... باشد که خانواده من به بهترین نحو آن را برای من فراهم می‌کنند. پی‌گیری به موقع و مناسب، تهیه امکانات مورد نیاز و تشویق و روحیه‌دهی عوامل دیگری هستند که از خانواده‌ام به خاطر آن‌ها متشکرم.


سخن پایانی:  

در پایان می‌خواهم به همه‌ی هم سن و سالانم و کانونی‌های عزیز توصیه کنم برنامه و آزمون‌های کانون را کاملاً جدی بگیرند و واقعاً از این فرصت مناسب بهره ببرند. بعضی گمان می‌کنند مطالعه و مرور در کل سال اوقات فراغت و. . . را از آن‌ها سلب می‌کند در صورتی که این‌گونه نیست. حداقل برای من این‌طور نبوده که باعث لذت نبردن از زندگی بشود. مطالعه مناسب و پیوسته باعث شده چیزی برای انباشته شدن وجود نداشته باشد و من علاوه بر مطالعه، ورزش، نقاشی سیاه قلم انجام می‌دهم، برنامه‌های مورد علاقه‌ام و حتی فوتبال را می‌بینم. امیدوارم شما هم فرصت‌های خود را به بهانه‌های مختلف از دست ندهید و از درس خواندن در خلال زندگی لذت هم ببرید.

 

 

 

 

Menu