گفت‌وگو با امیرماکان عطایی، قهرمان پیوستگی پایه هفتم

از طریق برادرانم . برادر بزرگترم که در کانون بودند الان دانشجوی فرهنگیان است. برادر بعدی 3 سال است که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند

گفت‌وگو با امیرماکان عطایی، قهرمان پیوستگی پایه هفتم

نام و نام خانوادگی: امیر ماکان عطایی 

پایه: هفتم 

نام شهر و استان: قرچک، تهران

میانگین تراز: 6000 

سال‌های حضور در کانون: 2 سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر: بافندگی جوراب، زیر دیپلم 


مصاحبه‌گر: لیلا خلخالی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

از طریق برادرانم . برادر بزرگترم که در کانون بودند الان دانشجوی فرهنگیان است. برادر بعدی 3 سال است  که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند در مقطع دهم در آزمون مدارس استعداد‌های درخشان قبول شدند و آزمون‌ها به ایشان بسیار کمک کرد. به همین دلیل آنها به من پیشنهاد دادند که در کانون ثبت نام کنم.

 

برای امتحان‌های مدرسه از منابع کانونی و نمونه سوالات سایت کانون استفاده می‌کنید؟ 

بله، برای امتحانات مدرسه از سوال‌های موجود در کتاب سه سطحی بخش نسبتاً دشوار استفاده می‌کنم که سطح آن بسیار بالا است و ضامن این می‌باشد که در امتحانات مدرسه نمره کامل را کسب کنم و مثل هر سال نفر اول کلاس باشم. ولی سایت کانون دارای بخش‌های بسیاری است که افراد را برای شرکت در آزمون‌های مدارس نمونه دولتی، تیز هوشان و حتی شرکت کردن در المپیاد آماده می‌کند.

 

آیا از آزمون‌های تک درس و پلکان را شرکت می‌کنید؟

بله، آزمون‌های تک درس باعث می‌شوند دانش‌آموزانی که تازه شروع به درس خواندن کردند فقط تمرکز خود را روی‌یک درس قرار دهند. پلکان مانند آزمون‌های تک درس بخش به بخش است و برای دانش آموزانی که نیاز به تعداد سوالات بیشتری داردند بسیار مفید است چون که دیگر به خرید کتاب‌های اضافه و غیر ضروری نیاز پیدا نمی‌کنند.

 گفت‌وگو با امیرماکان عطایی، قهرمان پیوستگی پایه هفتم

از چه کتاب‌هایی برای آمادگی در امتحانات استفاده کردید؟ علت استفاده و نتایج آن را توضیح دهید. 

ابتدا از کتاب مجموعه دروس استفاده کردم زیرا درس‌های متفاوت همگی در‌یک کتاب است و من برای درس‌های مدرسه بعد از خواندن کتاب از این سوال‌ها استفاده می‌کردم بعد از این از کتاب مجموعه طبقه‌بندی شده ریاضی استفاده کردم که سطح به سطح جدا شده است و می‌توانستم برای آمادگی در آزمون‌های مدرسه از بخش آسان‌تر و متوسط استفاده کنم و برای آماده شدن برای آزمون‌های کانون از بخش سخت‌تر استفاده کنم. همچنین از کتاب‌ سوال‌های پر تکرار هم استفاده می‌کنم تا سوال‌هایی که زیاد در آزمون‌ها تکرار می‌شوند را از دست ندهم.


از کدام کارنامه‌های سایت کانون بیشتر استفاده می‌کنید؟ 

از کارنامه اشتباهات استفاده می‌کنم که فقط مورد‌های غلط را به صورت پی دی اف نمایش می‌دهد و در زمان صرفه جویی می‌کند. همچنین از وضعیت کلی خود اگاه می‌شوم سپس از بخش تصویر پاسخ برگ جواب‌هایی را که به غلط انتخاب کرده هم را با پاسخنامه تشریحی بررسی می‌کنم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در ازمون‌ها چه بود؟ 

خیر، نظم در آموختن بسیار مهم هست مخصوصاً که برای آماده شدن در کنکور زمان زیادی باقی مانده است و درس خواندن نوسانی کمک چندانی به فرد در موفقیت نمی‌کند بنابراین بنده هیچ‌یک از آزمون‌ها را از دست نمی‌دهم حتی اگر به مهمانی هم بروم با گوشی برادرم در آزمون‌ها شرکت می‌کنم. مورد بعدی باید به علاقه شخصی به سنجش و ارزیابی خودم اشاره کنم که از به چالش کشیده شدن خودم اصلاً ترسی ندارم و این آزمون‌ها زمینه آماده ساختن خود برای کنکور سراسری می‌دانم و در هر شرایطی سعی می‌کنم آزمون بدهم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

در آزمون‌های کانون که به صورت پیوسته انجام می‌شود و بازه زمانی آن هر دو هفته‌یک بار است تعدادی از سوالات تکرار می‌شوند همچنین وقتی بعضی سوالات تکرار می‌شوند تعداد کم‌تری سوال چالش برانگیز وجود دارد و هنگام بررسی بعد از آزمون فرد با انبوهی از سوالات جدید رو به رو نمی‌شود پیوستگی در آزمون‌یادآوری و بازآموزی و مرور حجم زیادی از اطلاعات که در چند ساعت می‌توان هم درس‌های مورد مطالعه در دو هفته را مرور کرد هم تعدادی زیاد از دروس که از قبل آموخته شده است.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

بله، در آزمون‌های هدفگذاری از آنجا که چند صفحه‌ای از بودجه‌بندی کم‌تر است برای زمان‌هایی مناسب‌تر است که فرد فرصت کافی برای پوشش دادن تمام بودجه بندی آزمون بعدی را نداشته است. همچنین این بخش از آن نظر که سوال‌های مفهومی‌ کتاب را دارد باعث می‌شود قبل از مواجه با سوالات پیچیده به سوالات ساده‌تر در ابتدا بپردازیم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله، آزمون‌های مشابه پارسال را به عنوان سوالات اضافه در زمان‌هایی که تست کم می‌آورم استفاده می‌کنم. چون این آزمون‌ها هم محک زدن خود در مقایسه با دانش آموزان سال پارسال است و هم برای آمادگی بیشتر در آزمون پیش‌رو پس با انجام دادن این نوع ازمون‌ها با‌یک تیر دو نشان زده اید. 

 

شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است؟ 

شرکت در این آزمون‌ها اولاً که با صورت غیر قابل انکاری حجم زیادی از دروس مرور می‌شود پس در این حالت برای مرور و آرامش خاطر قبل از امتحانات مدرسه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به جای خواندن تکراری دروس مدرسه هم می‌توان از این آزمون‌ها استفاده کرد تا نتایج بهتری در کنکور و امتحانات مدرسه گرفت.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟ 

بله، در اصل برنامه راهبردی نقشه راه برای رسیدن به تراز‌های بهتر در آزمون‌ها است. البته برنامه درسی مدارس هم با آزمون‌های کانون تقریباً هماهنگ است ولی در صورت کم و کاستی به وجود آمدن در برنامه مدارس بهتر است دانش‌آموزان خود این دروس کم‌تر درس داده شده را از سایت کانون دنبال می‌کنم تا به بودجه‌بندی آزمون برسم. من در پایان روز جمعه بعد از آزمون و سپس استراحت کردن و تحلیل آزمون به برنامه ریزی برای هفته بعد می‌پردازم. 

 

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟ 

بله، برنامه به این شکل است که ابتدا بودجه‌بندی‌ها را مطالعه می‌کنم بعد کتاب‌های مدرسه را بررسی کرده که تا کجا پیش‌روی کرده‌ام و پیش‌بینی می‌کنم تا کجا طی دو هفته آینده پیش خواهند رفت. پس در این بخش‌ها مطالعه کم‌تری خواهم داشت زیرا در مدرسه به آن‌ها پرداخته خواهد شد. بعد از آن بخش‌هایی باقی ‌مانده که حدس می‌زنم در مدرسه به آن‌ها نمی‌رسم در طول هفته بعد در حد چند صفحه برای هر روز مطالعه می‌کنم و در صورت متوجه نشدن آن بخش روز بعد از دوستان‌ یا معلمان خود سوال می‌کنم. به این دلیل باید مطالعه اضافه کم و به مرور باشد تا به درس‌های همان روز لطمه وارد نشود.

 

نقاط قوت شما کدام درس‌ها بودند؟ روش مطالعه آن‌ها را توضیح می‌دهید؟ 

ریاضی و علوم روش من برای مطالعه این دروس ابتدا خوب گوش دادن به معلم هنگام درس دادن است و از معلم در کلاس درس نباید غافل شد. در ادامه درس علوم بخش‌های آزمایش دارند که باید به درستی مطالعه شود و نباید از آن‌ها به سادگی گذشت زیرا در این بخش‌ها عصاره و مفهوم‌های کلیدی از علوم تجربی نهادینه شده است و این بخش‌ها در درک و فهم دانش‌آموزان بسیار کمک کننده است. بعد از آموختن نوبت تثبیت کردن مطالب می‌رسد در این بخش بعد از مرور و سپس انجام دادن تست‌های ساده و مفهومی‌ در ذهنم تثبیت می‌کنم. برای درس ریاضی هم به همین شکل است البته در درس ریاضی حفظ کردن بعضی فرمول‌ها اجتناب ناپذیر است و برای حل کردن سوال‌های مفهومی‌هم لازم می‌باشد. پس آن‌ها را هم باید در اولویت قرار داد. در پایان هم برای هر دو درس باید شروع به حل کردن تست‌ها در هر سبک و در زمان بندی‌های متفاوت انجام می‌دهم. 

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشته‌اید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح دهید؟ 

در درس فارسی؛ خواندن چند باره کتاب درسی بعد از حفظ کردن معنی بعضی لغات و مفاهیم جملات فایده دیگری ندارد زیرا در درس فارسی از دیگر منابع هم در آزمون‌ها استفاده می‌شود در این حالت من با دیدن چنین شرایطی روش خواندن این درس را تغییر دادم و از مطالعه کتاب‌های دیگر به زبان ساده مثل شاهنامه فردوسی و پیدا کردن معانی آن‌ها استفاده کردم همچنین سعی کردم به مطالعه اشعار ساده شاعران معاصر بپردازم.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل ازمون چگونه است؟ 

در عصر روز جمعه بعد از آزمون روش تحلیل ازمون من دو حالت دارد‌ یکی وقت داشته باشم که در آن صورت از کارنامه آزمون‌ها و صفحه پاسخ‌برگ استفاده می‌کنم که هم سوال‌هایی که درست جواب دادم را ببینم و هم سوال‌هایی را که به غلط جواب داده‌ام را با پاسخ نامه تشریحی مقایسه کنم و الگوبرداری و همچنین سوال‌هایی را که اصلاً پاسخ نداده‌ام دلیل این پاسخ ندادن را بفهمم.  بعد دوباره سوال‌هایی را که به غلط حل کرده‌ام را دوباره بدون دیدن راه حل جواب می‌دهم تا کاملاً این روش حل تثبیت شود. 

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟ 

پدر و مادر و کل خانواده در درس‌های متفاوتی می‌توانند کمک کنند. مثلاً پدر و مادر از مسائل و موضوعات و سبک‌های متفاوت داستانی و افسانه‌ها و مواردی که مربوط به گذشته می‌شوند اطلاع خوبی دارد و دیگر نیاز به جستجوی آن از منابع دیگر نیست. در موارد دیگر مثل درس ریاضی برادرم بزرگم کمک می‌کند. 

 

کدام‌یک از کتاب‌های کانون را استفاده کردید؟ 

از کتاب مجموعه دروس، کتاب سوال‌های پرتکرار، کتاب دوره آزمون جامع تیزهوشان، کتاب مجموعه طبقه بندی شده ریاضی، کتاب تابستان و مجموعه کتاب‌های با هم بیاموزیم فارسی. همه این کتاب‌ها اگر با توجه به اهدافی که در پس آن‌ها بوده است و طراحی شده‌اند مورد استفاده قرار گیرند بسیار مفید و کاربردی بوده و حاصل آن‌ها موفقیت در امتحانات و ‌یا آزمون‌های پیش رو می‌باشد بنده این کتاب‌ها را دارم و با تناسب زمانی از آن‌ها استفاده می‌کنم.

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کنید؟ 

بله، در این سایت تعداد زیادی سوال وجود دارد که بنده در صورت تمام شدن کتاب‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنم همان طور که در سال گذشته استفاده کردم. وجود سوال‌های دیگر در کانون موجب آرامش خاطر است زیرا دیگر استرس تمام شدن سوالات و هزینه‌های خرید کتب درسی را نداریم و به راحتی می‌توانیم از طریق سایت کانون به انبوهی از سوالات دسترسی داشته باشیم.

 

 

 

Menu