گفت‌وگو با فرناز جابری؛ قهرمان پیشرفت، پیوستگی و باشگاه 1000 تایی

فرناز جابری برای پیشرفت در امسال گفت: اولین کاری که کردم؛ چون ترازم نسبت به سال قبل کمتر شده بود تلاشم را بیشتر کردم و محیط مدرسه و شرایط مدرسه خیلی در رقابت و تلاش تأثیرگذار بود و ...

گفت‌وگو با فرناز جابری؛ قهرمان پیشرفت، پیوستگی و باشگاه 1000 تایی

نام و نام خانوادگی: فرناز جابری

پایه:  هفتم

نام شهر و استان: بندر لنگه، هرمزگان

مدرسه: استعدادهای درخشان ثامن‌الحجج

میانگین تراز: 6192

سال‌های حضور در کانون:  دو سال ششم و هفتم

چند آزمون شرکت کرده است: 38 آزمون اصلی

شغل و تحصیلات مادر:  فرهنگی بازنشسته، لیسانس مشاوره

شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی بازنشسته، لیسانس الهیات

مصاحبه‌گر: علی‌اصغر بحرینی

 

اولین تراز شما چند بود و در انتهای سال چه ترازی را کسب کرده‌اید؟ 

امسال از 5 آبان وارد آزمون ها شدم و تراز 5823 کسب کردم و آخرین آزمون 28 اردیبهشت امسال 6666 شدم و 843 نمره رشد تراز داشتم.


مهم‌ترین دلیل پیشرفت خود را چه چیزی می‌دانید؟

اولین کاری که کردم؛ چون ترازم نسبت به سال قبل کمتر شده بود تلاشم را بیشتر کردم و محیط مدرسه و شرایط مدرسه خیلی در رقابت و تلاش تأثیرگذار بود و برای تمام درس‌ها نیز از منابع کانونی هماهنگ با دبیران مدرسه‌ام استفاده کردم.


باشگاه ۱۰۰۰ تایی‌ها کانون امسال منتشر شد و شما با 1086 پاسخ صحیح در امسال جزو باشگاه 1000 تایی‌ها هستید نظر شما در مورد این باشگاه و اینکه نام شما در این لیست بود چه نظری دارید؟

زمانی که برای اولین‌بار اسامی باشگاه ۵۰۰تایی‌ها اعلام شد و نام من در این لیست بود خیلی خوشحال شدم و متوجه شدم تلاش‌های من کاملاً دیده می‌شود و حس خیلی خوبی داشت و تصمیم گرفتم روی کارنامه اشتباهاتم، کارنامه‌های جعبه‌ابزار سایت بیشتر تمرکز کنم و از آن روز به بعد در هر آزمون با تکمیل یادگیری اشتباهات، به تعداد سؤال‌های  درست من اضافه شد و اشتباهاتم نیز کاهش یافت.

شما قهرمان پیشرفت نیز هستید و 843 نمره رشد تراز از شروع تا انتها داشته اید ، علت این پیشرفت را چه می دانید؟ 

طبق کارنامه پروژه‌ای بهترین تراز من آزمون 28 اردیبهشت  6666 بوده  و بهترین پروژه ام نیز پروژه پایان نیم سال دوم  با میانگین 6577 بوده است، من در ایام نوروز چندین کار را انجام دادم مهمترین کار تمام اشتباهات طول سال را از صفحه شخصی در سایت کانون دریافت کردم، ابتدا مجدد از خودم آزمون گرفتم و سپس با توجه به نحوه پاسخگویی، تست های زیادی در ایام نوروز از کتاب آبی و سه سطحی حل کردم تا بتوانم نقاط چالش و ضعفم را برطرف کنم.

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

برادرم کانونی بودند و الان دندانپزشکی می‌خوانند، خواهرم نیز از چهارم دبستان کانونی هستند و امسال یازدهم هستند و من هم برای قبولی در مدرسه تیزهوشان در کانون ثبت‌نام کردم و مدرسه استعداد درخشان ثامن‌الحجج قبول شدم،  اما مهرماه امسال با پیشنهاد خواهرم مجدد در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

دو سال است که کانونی هستم در کلاس ششم 22 آزمون اصلی و هفتم 16 آزمون اصلی در مجموع 38 آزمون اصلی و یک آزمون هدیه 14 مهر نیز شرکت کردم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

مهم‌ترین دستاوردم قبولی در مدرسه تیزهوشان سال قبل بود و امسال بیشترین پیشرفت را هم در مدرسه و هم در آزمون‌ها داشتم، چون همگام با برنامه راهبردی پیش می‌رفتم این کار باعث می‌شد دوره و مرور برای مدرسه یک‌بار کافی بود؛ چون عمیق مباحث را یاد گرفته بودم، سطح سؤالات مدرسه با سؤالات آزمون‌ها نزدیک به هم بود و اکثریت معلمان ما نیز از کتاب‌های کانون استفاده می‌کردند و این تأثیر بالایی در موفقیت من داشت.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

تا حد زیادی کانونی هستم، بدون غیبت هستم و در همه آزمون‌ها حاضر بودم، بعد از مدرسه حتماً منابع کانونی‌ام را کامل حل می‌کنم، تکنیک‌ها و روش‌های کانونی را برای خودم شخصی‌سازی می‌کنم، هماهنگ با برنامه راهبردی نیز درس می‌خوانم.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

من یک هدف بلندمدت دارم و برای کنکور از هم اکنون هدف دارم و رشته‌ای را مدنظر خودم دارم تا به موفقیت برسم و کانون در این زمینه خیلی به من کمک کرد.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

همواره در آزمون‌ها به‌صورت پیوسته شرکت کردم، حتی در یک آزمون که دستم شکسته بود نیز بهانه نیاوردم و غیبت نکردم؛ چون می‌دانستم این پیوستگی کمک می‌کند نقاط ضعفم را بشناسم و برای رفع آن تلاش کنم، پیوستگی در نیم‌سال اول به من کمک کرد در نیم‌سال دوم با شناخت اشتباهات و نواقص نیم‌سال اول بتوانم در نیم‌سال دوم رشد خیلی خوبی داشته باشم و همچنین در مدرسه نیز به تسلط کامل رسیدم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه اصلی که همیشه و همان روز آزمون می‌دیدم.

 کارنامه اشتباهات را در چند بازه استفاده کردم، عصر روز آزمون برای یادگیری سریع اشتباهات در همان روز آزمون، قبل از آزمون‌هایی که ایستگاه جبرانی بود، و عید نوروز که بیشترین کمک را به من کرد.

 کارنامه سؤال محور برای شناخت نوع سؤالات و نحوه پاسخگویی‌ام از این کارنامه نیز استفاده کرده‌ام.

 

روشتان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

تحلیل آزمون من از جلسه آزمون شروع می‌شد به این صورت که سؤالات را دسته‌بندی می‌کردم، وقت‌گیرها، شک‌دارها، ناقص‌ها و سؤالاتی که با اطمینان جواب می‌دهم و این کار در هنگام بررسی آزمون کار من را راحت می‌کرد؛ مثلاً آن سؤالاتی که جواب نداده بودم دودسته بودند یا اصلاً بلد نبودم یا وقت‌گیر و شک‌دار بودند و این تقسیم کمک می‌کرد که بدانم کدام مبحث همان عصر آزمون می‌توانم یاد بگیرم و کدام مبحث را در طول هفته برنامه‌ریزی کنم تا تست‌های بیشتری کار کنم و به تسلط برسم، همه سؤالات را بررسی می‌کردم؛ ولی اولویتم غلط‌ها و نزده‌ها بود.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

در آزمون 17 آذر به دلیل تمرکز روی درس ریاضی مدرسه و یک درس دیگر که امتحان داشتم، همه مباحث را نرسیدم کامل جمع بندی کنم و ترازم نسبت به آزمون قبل یعنی 3 آذر 745 نمره کاهش داشت و از تراز 6222 به 5477 رسیدم، اول از همه چون از قبل می دانستم شوکه نشدم ولی یک نکته جالب را متوجه شدم که بعضی دروس نیاز به دوره و مرور بیشتری دارد و برخی دروس با توجه به فاصله دو هفته ای که گذشته بود فراموش نکرده بودم و این کمک کرد در برنامه ریزی ام به این موارد کمک کنم. خانواده و مخصوصا خواهرم همیشه مرا به تلاش بیشتر تشویق می کند حتی اگر رشد تراز داشته باشم باز تشویق به تلاش بیشتر می کند.



گفت‌وگو با فرناز جابری؛ قهرمان پیشرفت، پیوستگی و باشگاه 1000 تایی


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پدر و مادر هر دو وضعیت کارنامه‌ها را چک می‌کنند و به هر دو نتیجه آزمون‌ها پیامک هم می‌شود؛ اما خواهرم در محتوای درسی هم کمکم می‌کند و همیشه همراه و پشتیبان من است.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

درس فارسی، هم در مدرسه و هم در کانون نمره خیلی خوب و کاملی کسب می‌کنم، سطح تدریس دبیر فارسی‌مان خانم سعیدی عالی و بالاست و تدریس ایشان تمام مباحث آزمون را پوشش می‌دهد و معلم در این درس کمک زیادی به من کرد و اگر مشکلی داشتم حتی در ساعات غیردرسی نیز پاسخگو بودند و همچنین دبیرمان برای کسانی که در آزمون نمره 100 کسب کنند نمره کامل مدرسه را ثبت می کند.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید؛ اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در درس ریاضی اوایل سال در مدرسه هم به مشکل خورده بودم و در آزمون‌ها هم درصد حدود 30 کسب می کردم، ابتدا از دبیر خانم آل فری کمک گرفتم و توضیحات کامل در کلاس درس را توجه کردم و سپس از کتاب های پرتکرار، سه سطحی و مخصوصا آبی ریاضی تمرین و تست های زیادی حل کردم و درصد ریاضی ام به 68 درصد رسید.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

از همه معلمان و کادر آموزشی مدرسه تشکر می‌کنم، بابت زحماتی که برای رفع اشکال مباحث آزمون، چند روز قبل از آزمون می‌کشند تشکر ویژه‌ای دارم؛ چون باعث شدند اشتباهات من کاهش یابد و تعداد سؤالات درست من نیز افزایش پیدا کند.

 

نقش پشتیبان در موفقیتتان چقدر بود؟

از پشتیبان خانم درویش‌زاده که برای هر کدام از درس‌ها باتوجه‌به نتیجه من راهکار ارائه می‌دهد و برای ادامه کار انگیزه مضاعف به من می‌دهد تشکر می‌کنم.

Menu