آخرین گام موفقیت در نیم‌سال اول

در این روزهای سرد و برفی یک خسته نباشید گرم و صمیمی می‌گویم به همه‌ی دانش‌آموزانی که امتحانات پایان ترم اول را با خوبی و موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و منتظر نتایج امتحانات هستند. همه‌ی افراد موفق م...

آخرین گام موفقیت در نیم‌سال اول

در این روزهای سرد و برفی یک خسته نباشید گرم و صمیمی می‌گویم به همه‌ی دانش‌آموزانی که امتحانات پایان ترم اول را با خوبی و موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و منتظر نتایج امتحانات هستند. همه‌ی افراد موفق می‌شوند ولی بعضی‌ها بیش‌تر موفق می‌شوند و بعضی دیگر کم‌تر. شما جزء کدام دسته هستید؟

نیم‌سال اول با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایش تمام شد. 4 ماه تحصیلی را درس خوانده‌اید و اکنون شاید به این فکر کنید که دیگر کاری برای نیم‌سال اول نمی‌توان کرد؛ اما یک نکته‌ی مهم را فراموش کرده‌اید. آخرین قدم و مهم‌ترین قدم هنوز باقی مانده است.

شما باید بتوانید نیم‌سال اول را جمع‌بندی کنید. جمع‌بندی نیم‌سال اول مهم‌ترین کار برای هر دانش‌آموزی است. صرف‌نظر از موفقیت و عدم موفقیت باید بتوانید در پایان نیم‌سال اول به یک جمع‌بندی کلی و اساسی دست پیدا کنید. نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و اقدام به رفع آن‌ها کنید.

جمع‌بندی نیم‌سال اول را به این صورت شروع کنید: ابتدا باید زمان مناسب را پیدا کنید. همه‌ی دانش‌آموزان می‌دانند که از پایان نیم‌سال اول تا شروع نیم‌سال دوم، یک هفته الی ده روز فرصت وجود دارد که معلمان سرگرم تصحیح ورقه‌های امتحانی و بستن پروژه‌ی ترم اول هستند و حجم درس‌ها بسیار کم است. هنر شما در این‌جا باید خودنمایی کند. ظرف این مدت شما باید نیم‌سال اول را جمع‌بندی کنید.

1- ابتدا از امتحانات مدرسه شروع کنید.

 مثلاً این‌که چرا از درس علوم 18گرفته‌اید، نکته‌ای را که در امتحان فراموش کرده بودید چه بوده است، آیا واقعاً بی‌دقتی کرده بودید یا در مورد مطلب اشکال داشتید و درس را به خوبی یاد نگرفته‌اید و در مرحله‌ی ادراک مشکل دارید. یا این‌که نمره‌ی 19.5درس عربی به احتمال زیاد نشان از بی‌دقتی شما داشته است.

تمام امتحانات را بررسی کنید. نقاط ضعف و قوت خود را بیرون بکشید و روی آن‌ها کار کنید. حتی می‌توانید این نکات جدید را به کتاب خودآموزی خود اضافه کنید.

می‌توانید برای هر روز، دو درس را انتخاب کنید و سؤالات و مباحث درسی را کار کنید. ظرف 5 روز تمام درس‌ها جمع‌بندی خواهد شد.

2- اکنون نوبت کتاب‌های کار شماست. کتاب‌هایی را که ناقص حل کرده‌اید کامل کنید. اگر به درستی برنامه‌ریزی کنید می‌توانید تمام کنید. کتاب‌های دوسالانه، آبی و بنفش خود را برای نیم‌سال اول تکمیل کنید.

3- روی کتاب خودآموزی خود بیش‌تر دقت کنید، شاید به تصحیح بیش‌تری نیاز داشت.

4- جمع‌بندی، مرتب کردن قفسه‌ها و کتاب‌های درسی را نیز باید انجام دهید. همان طور که شما به آرامش ذهنی نیاز دارید برای شروع ترم جدید و پایان دادن به ترم اول هم اتاق شما نیاز به آرامش ظاهری دارد. برگه‌های اضافی را از قفسه‌ها و کتابخانه‌ی خود جدا کنید. کتاب‌ها را به صورت مرتب در جای خود بچینید. آراستگی ظاهری را به اتاق و کتابخانه‌ی خود برگردانید. این کار باعث می‌شود که میل و رغبت بیش‌تری به درس و مدرسه داشته باشید و از مزاحمت برگه‌های اضافی که ذهن شما را مغشوش می‌کند هم راحت شوید.

یک هفته الی ده روز باقی‌مانده، فرصت مناسبی است تا وقتی به عقب برمی‌گردید با خیال راحت بگویید نیم‌سال اول را به طور کامل یاد گرفته‌اید و یک هزارآفرین زیبا به خود هدیه دهید. شما از کی شروع به جمع‌بندی نیم‌سال اول می‌کنید؟

Menu