اصول برنامه ریزی موفق

برنامه ریزی یک فرایند مهم و اساسی است که در رسیدن به اهداف بدون آن میسر نیست.

اصول برنامه ریزی موفق

برنامه ریزی یک فرایند مهم و اساسی است که در رسیدن به اهداف بدون آن میسر نیست.

برنامه ریزی یعنی پیش بینی و پیش نگری و تدارک امکانات برای آینده.

برنامه ریزی یکی از اولین و مهمترین اصول مدیریت محسوب می شود.

عمده ی مشکلات دانش آموزان عدم برنامه ریزی صحیح در مطالعه می باشد.

ویژگی های یک برنامه ریزی موفق:

1.کنترل و نظارت مستمر:

هر دانش اموز ضمن مذاکره با اولیا و پشتیبان خود می تواند یک برنامه ی انعطاف پذیر و متناسب با روحیات خود را انتخاب  کند.

2.مدیریت ساعات و درس خواندن:

هر دانش آموز باید با ثبت ساعات مطالعه خود در دفتر برنامه ریزی به زمانهایی که راندمان درس خواندن وی بالاتر می باشد , پی ببرد و بدین ترتیب زمان خود را به نحو صحیح تقسیم نماید.

3.شناسایی نقاط قوت  : قطعا در یک برنامه ریزی صحیح دانش آموز ضمن پی بردن به نقاط قوت خود می تواند روشی مناسب برای رفع کاستی ها و محدودیت ها کشف کند.

4.تعیین جایگاه ارزشی هر درس:

سهمی که باید برای مطالعه هر درس در کل برنامه هفتگی در نظر بگیریم , متفاوت از سایر دروس است.برای تعیین میزان زمان لازم برای مطالعه هر درس عوامل مختلفی وجود دارداز جمله این عوامل عبارتند از :

                 1.ضریب آن درس در آزمون

                  2. تعداد سوالاتی که از هر کدام ازاین دروس مطرح می شود.

یک شرط اصلی برای داشتن برنامه ریزی موفق ,  توجه به خصوصیات فردی است.یکی از خطاهای دانش اموزان دردفتر برنامه ریزی الگو قرار دادن برنامه دیگران است.وزنه برداری که می خواهد وزنه مشخصی را بلند کند , هیچ گاه به وزنه ای که وزنه برداران دیگر روی سر میبرند , نگاه نمیکند و در ابتدا  باید میزان توانایی خودش را در نظر بگیرد.او باید به تدریج و یک کیلو یک کیلو بر وزنه هایش بیفزاید.در بسیاری از موارد علت اجرا نشدن برنامه عدم توجه به این موضوع است.

در دفتر برنامه ریزی دانش آموز باید لیستی از کارهای خود را در طول یک هفته تهیه کند.مثل:زمان رفت و امد یا زمان رفتن به کلاسهای تفریحی یا اموزشی یا زمان تماشای تلویزیون  و تفریحات دیگر.حال با توجه به زمان آزاد خود می تواند برنامه ریزی را انجام دهد و دروس خود را اولویت بندی کند .روز جمعه را به دروسی بپردازد که از قلم افتاده ویا از خود ازمون بگیرد.دانش آموز در برنامه ریزی هفته ی بعد , برنامه هفته قبل خود را بایستی مرور کند , زمان های مفید و غیر مفید خود را بررسی کند و در برنامه جدید راندمان کار خود را با کم کردن  ساعتهای غیر مفید بالا ببرد.

پس پیشرفت حقیقی ناگهانی نیست بلکه اهسته و پله پله صورت میگیرد

نکته ی مهم در نوشتن ساعات در دفتر برنامه ریزی توسط دانش آموز قرار دادن تشویق های کوچک مثل تفریح خاصی در ساعت مشخص است.به همان اندازه تنبیه خود هم یک محرک قوی برای عدم انجام برنامه است ( مثل حذف  یک تفریح خاص) .

دفتر برنامه ریزی مثل بارانی نم نم و پیوسته است که در پس آن رنگین کمانی نمایان می شود.من زمانی موفق خواهم شد که آهسته و پیوسته قدم بردارم.قطره های باران مثل تک تک ساعتهای مطالعه من پیوسته و مداوم هستند.به امید آن که رنگین کمان موفقیت همه ما نمایان شود.

 

به گفته یکی از بزرگان " انسان زمانی بهتر خواهد شد که اورا چنان که هست به خودش بنمایانیم."



نویسنده : نیلوفر پونکی

Menu