وسواس مطالعاتی و راه‌های از بین بردن آن

وسواس یعنی افکار مزاحمی که فرد را به کارهای تکراری وادار می‌کند؛ چیزی که این روزها اکثر دانش‌آموزان را درگیر خود کرده وسواس مطالعاتی است.

وسواس مطالعاتی و راه‌های از بین بردن آن

وسواس یعنی افکار مزاحمی که فرد را به کارهای تکراری وادار می‌کند؛ چیزی که این روزها اکثر دانش‌آموزان را درگیر خود کرده وسواس مطالعاتی است.

دانش‌آموز با تکرار مطالب و وسواسی که دارد می‌خواهد به آرامش برسد و خیالش از یادگیری مطلبی که مطالعه کرده راحت شود؛ بنابراین مجددا به سراغ صفحات قبل می‌رود و می‌خواند، اما باید بگویم این کارش منطقی نیست و بسیار وقت‌گیر است و افکار منفی و ناراحت‌کننده به سراغش خواهد آمد که "نکند این موضوع را فراموش کنم؟"

اما نگران نباشید، زیرا برای هر مشکلی راهکاری هست و می‌شود آن را از بین برد. برای اینکه بتوانید با این اختلال مبارزه کنید و آن را از بین ببرید به این نکات توجه کنید:

ابتدا باید اراده‌ی قوی داشته باشید، یعنی فقط خودتان می‌توانید به خود کمک کنید و از پس این مشکل برآیید. یعنی اراده کنید که دیگر آن را تکرار نکنید.

انجام مراحل پنجگانه‌ی یادگیری می‌تواند برای این مشکل بسیار کارساز باشد.

  • ( ادراک، تثبیت، تسلط، ارزیابی، جمع‌بندی) که معمولاً وسواس بیشتر در مرحله‌ی ادراک رخ می‌دهد و دانش‌آموز در مرحله‌ی اول مطالعه، نگران این است که نکند جایی را فراموش کند. یادتان باشد اگر بعد از مطالعه‌ی متن کتاب و خواندن جزوه‌ی معلم توانستید به پرسش‌های انتهای کتاب یا سوالات تشریحی از مبحث مورد نظر پاسخ دهید، پس دیگر دلیلی برای برگشتن به عقب وجود ندارد و مطمئن باشید مطالب در ذهنتان تثبیت شده است. همیشه به این فکر کنید که مجددا قرار است برای مطالعه‌‌ی خود مرور داشته باشید و تست هم بزنید، پس جای هیچ نگرانی باقی نخواهد ماند و کامل در مراحل یادگیری به آن مسلط خواهید شد.

در حین مطالعه حتما زیر نکات مهم را خط بکشید یا هایلایت کنید.

همیشه خلاصه‌نویسی را بعد از تسلط به درس انجام دهید تا مجبور نباشید زیاده‌نویسی کنید.

مشخص کردن مدت زمان و تعداد صفحه نیز به شما کمک خواهد کرد وسواس نداشته باشید. (به طور مثال من فصل اول شیمی را باید در مدت زمان یک ساعت و نیم مطالعه کنم.)

فضای مطالعاتی مشخص داشته باشید و تمامی ابزارها و منابعی را که به آن‌ها نیاز دارید در همان فضا و در نزدیک خود داشته باشید.

Menu