با آزمون هدف‌گذاری پیشرفت می‌کنید

ابتکار جدید کانون در سال تحصیلی جدید تحت‌عنوان آزمون هدف‌گذاری در حال اجراست و مزایای پیدا و پنهان آن به‌مرور نمایان خواهد شد.

با آزمون هدف‌گذاری پیشرفت می‌کنید

ابتکار جدید کانون در سال تحصیلی جدید تحت‌عنوان آزمون هدف‌گذاری در حال اجراست و مزایای پیدا و پنهان آن به‌مرور نمایان خواهد شد. از مهم‌ترین نتایج این آزمون، بازخوردی است که به اولیا، دانش‌آموزان، پشتیبانان و معلمان می‌دهد. از جمله‌ی این بازخوردها می‌توان به کارنامه‌ی دهکی اشاره کرد که بلافاصله پس از آزمون داده می‌شود. این کارنامه شامل سه بخش است.

1. جدول درصد، چند از ده و دهک

این جدول اطلاعات کاملی از وضعیت درس‌ها به‌صورت کلی و جزئی ارائه می‌کند. درصد هر درس، چند از ده هر درس، تعداد درست، تعداد اشتباه، تعداد نزده و دهکی که دانش‌آموز در هر درس در آن قرار دارد، نشان داده می‌شود. با هدف‌گذاری چند از ده برای هر درس (در شروع، هدف‌گذاری برای دو درس خیلی خوب است) و برنامه‌ریزی مناسب و اجرای آن در هفته‌ی اول، می‌توان وضعیت آن‌ها را در آزمون هدف‌گذاری بررسی کرد و در صورت نیاز با اصلاح برنامه‌ی درسی، در هفته‌ی دوم بهتر از هفته‌ی اول عمل کرد تا در آزمون اصلی در روز جمعه به هدف نهایی دست یافت. ستون دهک وضعیت دانش‌آموز را در جمع کل دانش‌آموزان به‌خوبی مشخص می‌کند و انگیزه‌ی مطالعه و رقابت را افزایش می‌دهد.

2. نمودار میله‌ای درس‌ها

تمام درس‌ها به‌ترتیب دهکی که در آن قرار دارند، از بالاترین دهک تا پایین‌ترین دهک در کنار هم نشان داده می‌شود. به این ترتیب می‌توان اختلاف وضعیت درس‌ها را در یک نگاه مشاهده کرد. این نمودار به‌نوعی تعادل مطالعاتی را نشان می‌دهد. برای ایجاد تعادل بهتر و مناسب‌تر، کافی است به دفتر برنامه‌ریزی مراجعه کنید. وضعیت هفته‌ی گذشته کاملاً مشخص است. برای بررسی تعادل، بهتر است به صفحه‌ی 182 مراجعه کنید. با نگاهی به صفحه‌ی 182، وضعیت کلی تعادل خود را ارزیابی خواهید کرد. چاره‌ی کار اینجاست که برای درسی که کمتر وقت گذاشته‌اید، وقت بیشتری اختصاص دهید؛ البته به این شرط که از وقت درس‌های دیگر کم نکنید. حالا با اصلاح برنامه‌ی مطالعاتی، نتایج بهتر در راه خواهند بود.

3. تصویر پاسخ‌برگ

تصویر پاسخ‌برگ، برای ارزیابی بهتر آزمون و کشف اشتباهات عمودی و افقی و همچنین دام‌های آموزشی، ابزار مفیدی در اختیارتان می‌گذارد. این بخش از کارنامه برای همه آشنا و ملموس است. درمجموع، برای کسب نتیجه‌ی بهتر از بازخورد این کارنامه، بهتر است آن را به دفتر برنامه‌ریزی و برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها سنجاق کنید. این سه ابزار در کنار هم به برنامه‌ریزی بهتر و کسب نتایج روبه‌رشد، تأثیر بسزایی خواهند داشت. به‌مرور در هفته‌های آتی حتی می‌توانید با تکیه بر نتایج به‌دست‌آمده، به مهندسی منابع بپردازید و قبل از آنکه زمان زیادی از دست برود، راه درست‌تری در پیش بگیرید.

Menu