در وضعیت جدید، فضای آموزش در کشور ما نیز همسو با دیگر کشورها، متأثر از پدیدهی ویروسی شده است. آموزشهای حضوری در مدارس کمتر شده و دانشآموزان از طریق فضای مجازی، پیامرسانها و شبکههای تلویزیونی، بستههای آموزشی جایگزین دریافت میکنند.
جای تردید نیست که هیچ روشی به اندازهی آموزشهای حضوری و دیدار چهرهبهچهرهی معلمها و دانشآموزان و مباحثههای کلاسی سودمند نیست؛ اما حالا که وضعیت برای آموزشهای حضوری دشوار شده است، باید هرچه سریعتر با آن هماهنگ شد.
حفظ کیفیت آموزش در یادگیری غیرحضوری مهم است: از پیشخوانی مطالب و آمادهسازی ذهنی گرفته تا تمرین و تحلیل آموختهها. همچنین بازیابی مطالب با حل پرسشهای تشریحی و تستی باید با نظم و جدیت کافی پیگیری شود. در این صورت میتوان از ساعتهای محدود حضور در مدرسه برای رفع نکات چالشی و مباحثه با دبیران و دانشآموزان بهره برد. این مهم اگر با اشتیاق و انگیزهی کافی همراه شود، زمینه را برای خودآموزی و اعتمادبهنفس دانشآموز و تقویت مهارتهای فراشناختی او تقویت خواهد کرد.
همچنین استفاده از لوحهای فشردهی مفهومی و آموزش جامع درسها نیز برای عمقبخشی به آموزشهای غیرحضوری سودمند خواهد بود.
لحظههایتان خاطرهانگیز.