خودیادگیری فعال لذت و هیجان کشف را به ما هدیه می‌دهد

اکنون که ویروس کرونا همچنان هست و دست‌کم تا پایان امسال، نقطه‌ی پایانی بر آن نمی‌گذارند، ناگزیریم سبک زندگی خود را تغییر دهیم.

خودیادگیری فعال لذت و هیجان کشف را به ما هدیه می‌دهد

اکنون که ویروس کرونا همچنان هست و دست‌کم تا پایان امسال، نقطه‌ی پایانی بر آن نمی‌گذارند، ناگزیریم سبک زندگی خود را تغییر دهیم. به‌ویژه این تغییر برای حوزه‌ی درسی اهمیت دارد. پرسش مهم این است که درس‌های جدید را در نبودِ کلاس‌های حضوری، چگونه مطالعه کنیم و یاد بگیریم. تردیدی نیست که هر دانش‌آموزی در طول پنج‌شش ماه اخیر، به روش خاص خودش درس خوانده، امتحان داده و نتیجه گرفته است. بهترین تجربه‌ای که هر دانش‌آموزی در طی ماه‌های اخیر اندوخته، چیزی ‌جز خودیادگیری فعال نیست. هر دانش‌آموزی در طول این مدت و البته به روش خود، یاد گرفته است که چگونه یاد بگیرد. این باارزش‌ترین مهارتی است که در این روزهای سخت به دست آورده‌اید و بسیار مهم است که از آن، مانند چشمتان محافظت کنید.

خودیادگیری نوعی فرایند تفکر نقادانه و خلاقانه است. البته باید دانست که دستیابی به این مهارت، محدود و منحصر به افراد نابغه نیست و بلکه خود نابغه، محصول بهره‌گیری بابرنامه و روشمند این مهارت است.

همه‌ی ما در تمام مسائلی که روزانه با آن‌ها درگیر می‌شویم، از این مهارت به حد توان خود بهره می‌بریم. هنگامی که درس می‌خوانیم، می‌نویسیم، صحبت می‌کنیم، پرسش مهمی را از خود می‌پرسیم: «کدام روش برای من بهتر و تاثیرگذارتر است؟« هر دانش‌آموزی به روش خود درس می‌خواند و یاد می‌گیرد و این نیز جز از طریق تمرین و تکرار تفکر نقادانه و خلاق، به دست نمی‌آید.

منبع :

Menu