دانش‌آموز امروز خودیادگیرنده‌ی فعال است

هیچ‌کس نمی‌داند؛ اما یک موضوع قطعی است و آن تجربه‌ی غنی و باارزشی است که طی چهارپنج ماه در زمینه‌ی خودیادگیری فعال در خانه اندوخته‌ایم.

دانش‌آموز امروز خودیادگیرنده‌ی فعال است

کرونا کی به آخر می‌رسد؟ هیچ‌کس نمی‌داند؛ اما یک موضوع قطعی است و آن تجربه‌ی غنی و باارزشی است که طی چهارپنج ماه در زمینه‌ی خودیادگیری فعال در خانه اندوخته‌ایم. به‌تدریج آموخته‌ایم که در خانه چگونه درس بخوانیم و چگونه از وقت خود بیشترین استفاده را ببریم. مسلم است که یادگیری را باید یاد بگیریم. یادگیری آموختنی است و خودیادگیری باارزش‌ترین نوع یادگیری است. این مهم‌ترین درس و دستاوردی است که در طی این روزهای سخت با تمرین بسیار به دست آورده‌اید. تردیدی نیست که دانش‌آموز امروز دیگر به گذشته برنمی‌گردد. دانش‌آموز امروز دانش‌آموز پساکرونایی است و برای هر آنچه می‌خواهد بداند و بفهمد، برنامه دارد تا آنچه را نیاز دارد، به‌خوبی درک کند و بیاموزد. برای خودیادگیری فعال برنامه‌ریزی به مثابه‌ی عمل، اهمیت کلیدی دارد. اندیشمندی می‌گوید: «مطالعه و عمل‌نکردن (مطالعه‌ی بدون برنامه‌ریزی) مانند شخم‌زدن و بذرنپاشیدن است.» برنامه‌ریزی یعنی هنگام مطالعه می‌دانید چه می‌خواهید و چرا می‌خواهید، بر روی چه موضوعی باید تمرکز کنید، چه سؤالاتی دارید که در این مطالعه، جواب آن‌ها را می‌جویید. برنامه‌ریزی مانند فانوس دریایی برای ناخدای کشتی اهمیت قطعی دارد.

منبع :

Menu