چگونه خودمان را برای آزمون تیزهوشان آماده کنیم؟

اکنون به ایستگاه پایانی رسیده‌اید. امسال تجربه‌ی جدیدی را در آموزش کسب کردید و اکنون می‌خواهید نتیجه‌ی یک سال تلاش و زحمت خود را مشاهده کنید.

چگونه خودمان را برای آزمون تیزهوشان آماده کنیم؟

دانش‌آموزان عزیز!

اکنون به ایستگاه پایانی رسیده‌اید. امسال تجربه‌ی جدیدی را در آموزش کسب کردید و اکنون می‌خواهید نتیجه‌ی یک سال تلاش و زحمت خود را مشاهده کنید.

بهترین راهکار برای مشخص شدن عیار علمی در هر درس و همچنین استفاده از تکنیک‌های آزمون برای شما دانش‌آموزان، شرکت در آزمون‌های استاندارد و شبیه‌ساز می‌باشد که به شما کمک می‌کند تا جایگاه خود را نسبت به رقبایتان ارزیابی کنید.

معمولا دانش‌آموزان ادعا می کنند نتایجی که در منزل دارند با نتایج روز آزمون متفاوت است. برای مثال یک نفر می‌گوید در منزل سوالات ریاضی را 6 از 10 پاسخ می‌دهد، ولی نمی داند چرا در روز آزمون نمی‌تواند بیش از 3 از 10 پاسخ دهد و پاسخ غلط هم زیاد دارد.

خب جواب واضح است.

چند عامل متفاوت در روز آزمون و زمان پاسخ‌گویی به سوالات وجود دارد اما می‌توان بخش زیادی از مشکلات را رفع کرد:

1-آزمون کارنامه دارد و نتیجه‌اش با بقیه سنجیده می‌شود.

همین عامل باعث ایجاد تفکر خاصی در دانش‌آموز می شود که باید سوالات بیشتری را پاسخ دهد تا نسبت به نفرات دیگر در مرتبه‌ی بالاتری قرار بگیرد. ولی این حس در منزل وجود ندارد و همین سبب می‌شود تا در روز آزمون با پاسخ دادن به سوالات شک‌دار، پاسخ غلط هم افزایش بیابد.

2-در منزل شرایطی از قبیل دما، نوع لباس، آرامش، نور و... همگی برای شما مطلوب است، ولی در روز آزمون ممکن است این شرایط به طور کامل برای شما مهیا نباشد.

راه حل: حتی در آزمون‌های آنلاین سعی کنید لباس روز آزمون را بپوشید. ضمنا در منزل همواره در سکوت مطلق درس نخوانید و سعی کنید هر چند وقت یک بار با عواملی که مخل آسایش هستند درس خواندن و حل تست را تجربه کنید.

3-در منزل زمانتان آزاد است و هر مقدار که بخواهید می‌توانید برای یک سوال وقت بگذارید، ولی در روز آزمون این‌گونه نیست و زمان محدود است.

4-آزمون دادن باعث مشخص کردن نقاط قوت و ضعف شما در هر درس و هر مبحث درسی می‌شود.

5-آزمون مقیاس مناسبی برای اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد شما در مرور و جمع‌بندی مباحث است.

6-آزمون دادن به شما کمک می‌کند تا هدف‌گذاری واقع‌بینانه‌ای برای هر درس داشته باشید.

7-شرکت در آزمون‌ها مهارت مدیریت زمان را در شما تقویت می‌کند.

و در نهایت چند توصیه‌ی مهم:

یک اصل مهم برای روز آزمون وجود دارد: در روز آزمون بیش از آن که چه قدر خوانده‌اید و چه میزان تلاش کرده‌اید، داشتن تمرکز و آرامش درونی مهم است.

یک ماه باقی مانده تا روز آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی را چگونه سپری خواهید کرد؟!

کمی هیجان خود را کنترل کنید. حالا صحبت از تراز، رتبه یا معدل نیست، صحبت بر سر آن است که آیا به میزان لازم و کافی آرامش و تمرکز دارید تا بتوانید به آسانی از داشته‌هایتان استفاده کنید؟

یک ماه مانده به آزمون فرصت بسیار خوبی است تا خودتان را کنترل کنید و از تلاطم درونیتان بکاهید. اگر با آرامش و تمرکز در روز آزمون حاضر شوید می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. با نفس نفس زدن، عجله‌ی بیش از حد و آشوب و نگرانی نمی‌توانید از حافظه‌ی خود به خوبی استفاده کنید. شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز فرصت مناسبی برای کنترل استرس و در نتیجه رسیدن به آرامش درونی است.

چند راهکار برای رسیدن به آرامش درونی:

1-قطعا نقاط قوت و مثبت زیادی دارید. به آن‌ها فکر کنید.

2-با دبیرانی که رابطه‌ی خوبی با آن‌ها دارید دیدار کنید یا تلفنی با آن‌ها در ارتباط باشید.

3-تورق سریع کتاب‌های درسی و جزوه‌ها را فراموش نکنید. این کار به طبقه‌بندی ذهنتان کمک می‌کند.

4-با اعضای خانواده صحبت کنید. ارتباط با پدر، مادر، خواهر و برادر به شما آرامش می‌دهد.

5-خواب کافی و تغذیه‌ی مناسب داشته باشید.

6-از هر آن چه به شما آرامش و تمرکز می‌بخشد استفاده کنید، مثل گوش دادن به موسیقی، قدم زدن در پارک و... .

Menu