هدف‌گذاری: پیمانه‌ای درس بخوانید

بسیاری از ما در مورد معنی واژه هدف‌گذاری معمولا به سراغ رشته‌ی مورد علاقه و یا درصد و رتبه‌ی موردنظرمان می‌رویم.

هدف‌گذاری: پیمانه‌ای درس بخوانید

واژگان موفقیت2

بسیاری از ما در مورد معنی واژه هدف‌گذاری معمولا به سراغ رشته‌ی مورد علاقه و یا درصد و رتبه‌ی موردنظرمان می‌رویم. غافل از اینکه به دست آوردن رشته، درصد و رتبه‌ی مورد علاقه، نتیجه‌ی یک هدف‌گذاری هوشمندانه می‌باشند. به قول حضرت مولانا: چون که صد آید، نود هم پیش ماست.

روش کار بسیار ساده و منطقی است. کافی است برنامه‌ی راهبردی را ابتدای هفته پیش روی خود گذاشته و در هر درس ابتدا مباحثی را که بهتر بلد هستید برای خواندن انتخاب کنید. اگر درمورد درسی ضعیف هستید باید از مباحث ساده‌تر شروع کنید. (خودتان را متقاعد کنید که برای موفقیت باید تلاش کرد. اجازه ندهید واژه‌ی کم‌کاری یا فرار از درسی بر ذهنتان غلبه کند).

نکته‌ی ثأثیر‌بخش در این نوع هدف‌گذاری اینکه: علاقه و سرعت مطالعه در مباحث انتخابی به خاطر تسلط و یا علاقه‌ای که به آن‌ها دارید بالاتر خواهد بود. این عامل باعث افزایش انگیزش در ادامه‌ی روند مطالعه نیز می‌گردد.

سئوال همیشگی: تکلیف مباحث باقی‌مانده در هر آزمون چه می شود؟

پاسخ اول: در برنامه‌ی راهبردی مقاطعی با هدف مرور مباحث گذشته پیش‌بینی شده است. این فرصت‌ها تقریبا با فاصله یک و نیم تا دو ماه هستند. ضمنا فرصت‌هایی تحت عنوان پنجره‌های باز، مربوط به مرورهای پایان نیم‌سال اول، دوران طلایی نوروز و جمع‌بندی نیز به این امکان اضافه می‌گردند.

پاسخ دوم: با مراجعه به سایت کانون، می‌توانید کارنامه‌ی رتبه‌های برتر سال‌های گذشته‌ی کانون را در آزمون‌های برنامه‌ای کانون و همچنین کارنامه‌ی کنکور آن‌ها را ببینید. اولین نکته‌ای که متوجه می‌شوید این است که حتی برای رتبه‌های برتر نیز امکان پاسخ به همه‌ی سوال‌های کنکور نبوده است. به زبان ساده‌تر، درصد آن‌ها ضرورتا 100درصد نیست. ولی با همه‌ی این اوصاف جزء بهترین‌ها هستند. نکته‌ی قابل تأمل این است که وقتی حجم مطالعه را به شکل منطقی مدیریت می‌کنید، شاید در ظاهر حجم مطالب کم می‌شود. در عوض فرصت لازم برای مرور و حل تمرین بیشتر فراهم می‌گردد. ضمنا طبق پنجره‌های باز حتما فرصت پیشروی تا حد مورد نیاز را خواهید داشت. این روش را می‌توان روش پیمانه‌ای نامید. چرا که در طول سال به مرور و آرام پیمانه‌های جدید را به داشته‌های اولیه‌ی خود اضافه می‌کنید تا حجم نهایی آموخته‌هایتان پر شود.

Menu