چگونه ساعت مطالعه‌ی خود را بیشتر کنیم؟

همه‌ی دانش‌آموزان دوست دارند زمان بیشتری صرف مطالعه‌ی تشریحی و تستی کنند؛ اما در عمل، همه‌ی آن‌ها توانایی انجام این کار را ندارند.

چگونه ساعت مطالعه‌ی خود را بیشتر کنیم؟

همه‌ی دانش‌آموزان دوست دارند زمان بیشتری صرف مطالعه‌ی تشریحی و تستی کنند؛ اما در عمل، همه‌ی آن‌ها توانایی انجام این کار را ندارند. بسیاری با مشکل ساعت مطالعه‌ی کم دست‌به‌گریبان هستند. قطعاْ اکثر دانش‌آموزان چندین بار برای افزایش ساعت مطالعه‌ی خود تلاش کرده‌اند و حتی به‌طور نسبی در کوتاه‌مدت نیز موفق شده‌اند؛ اما نتوانسته‌اند ساعت مطالعه‌ی خود را به‌صورت مستمر حفظ کنند.

باید توجه کنید که مطالعه‌کردن مهارتی اکتسابی است و مانند نجاری و نقاشی و برنامه‌نویسی، هیچ دانش‌آموزی از ابتدا این مهارت را نداشته است و با تمرین و تکرار می‌توان مهارت مطالعه را در خود پرورش داد. سؤال این است: چگونه می‌توان ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش داد و به زمان ایدئال رسید؟

افزایش ساعت مطالعه باید تدریجی و پلکانی باشد. نباید با هدف‌گذاری‌ بیشتر از توان خود، به‌یک‌باره ساعت‌ مطالعه‌ی خود را جهشی افزایش دهید. برای مثال، اگر شما دانش‌آموزی هستید که اکنون توانایی مطالعه‌ی بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته را ندارید و قصد دارید ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنم برای هفته‌ی بعد حدود 23 ساعت درس بخوانید؛ یعنی روزانه نیم‌ساعت به ساعت مطالعه‌ی خود بیفزایید. این هدف‌گذاری کاملاً شدنی است و توانایی آن را دارید. در هفته‌ی بعد نیز همین روال را ادامه دهید و روزانه اندکی بیشتر از هفته‌ی گذشته درس بخوانید.

با این روش می‌توانید ساعت مطالعه‌ی خود را طی چند هفته به ایدئال برسانید. مزیت این روش این است که افزایش ملایم و پیوسته‌ی ساعت مطالعه، نه‌تنها شما را خسته نمی‌کند، بلکه این پیشرفت منجر می‌شود اعتمادبه‌نفس خود را نیز افزایش دهید.

Menu