ارزیابی و نظارت در همه زمینه های زندگی و کاری بهترین تاثیر را بر بهبود کیفیت فعالیت ها دارد؛ هر فردی که بتواند از فرآیند ارزیابی مناسبی برخودار باشد موفقیت را به خود نزدیک میبیندو این مسئله در امر آزمون های برنامه ای نیز از اولویت دو چندان برخوردار است و آزمون بدون ارزیابی یعنی یک چرخه ناقص از تلاش های بی هدف.
موفقیت کار سختی نیست تا زمانیکه فراشناخت تقویت شود و کارها را به مرور با بازخورد گرفتن از نتایج کار خودمان پیش ببریم.
کارنامه بازیابی، در هر زمانی، مخصوصا زمانی که آزمونهای جامع را در پیش داریم، بهترین ابزار برای بررسی سابقه مطالعه ی همه دانش آموزان پرتلاش و جدی کانونی است. مجموعه کاملی از سه دسته سوال زده، غلط و نزده هر فرد. این مجموعه کامل چهارچوب مناسبی برای مدیریت تفکر و مدیریت روش های مطالعه دانش آموز است تا بتواند با اشراف به همه نقاط قوت و ضعف در آزمونهای جامع آمادگی لازم را بوجود آورده و فرآیند جمع بندی را کامل نمایند.