کارنامه‌ی بازیابی ابزاری موثر در مطالعه‌ی هدفمند

روش‌ها و تکنیک‌ها زمانی که توسط ابزارهای مربوطه و خاص خود اجرا شوند بازده بیش‌تری دارند. یکی از مواردی که کانون همواره به آن تأکید داشته است بازیابی به جای بازخوانی است.

کارنامه‌ی بازیابی ابزاری موثر در مطالعه‌ی هدفمند

روش‌ها و تکنیک‌ها زمانی که توسط ابزارهای مربوطه و خاص خود اجرا شوند بازده بیش‌تری دارند. یکی از مواردی که کانون همواره به آن تأکید داشته است بازیابی به جای بازخوانی است؛ یعنی به جای این‌که مبحثی را دوباره و دوباره و بدون هدف روخوانی کنید یک‌بار خوانده و مرورهایتان را هدفمند کنید.

شما با نگاهی به کارنامه‌ی بازیابی متوجه نقاط قوت و ضعف خود در هر فصل خواهید شد و تفکیک هر مبحث در کارنامه یک دید کلی و در عین حال دقیق از وضعیت و سطح اطلاعات شما ارائه می‌دهد. هدف اصلی از طراحی این کارنامه، مطالعه‌ی هوشمند دانش‌آموزان است. به زبان ساده‌تر یعنی شما در مباحثی که در طول ماه‌های پیش ضعف داشته‌اید بیش‌تر از مباحثی که نقطه‌ی قوت شما محسوب می‌شود پافشاری کنید و این کارنامه شما را به سمت بازیابی هدایت می‌کند. اما تفاوتی که بازیابی با بازخوانی دارد در مطالعه‌ی هدفمندی است که مبحث‌محور است؛ در صورتی که در بازخوانی تمام مطالب به صورت بی‌هدف خوانده می‌شود و هیچ تمایزی بین نقاط قوت و ضعف قائل نمی‌شود.

نکته‌ی بسیار جالب در مورد این کارنامه این است که بعضی از دانش‌آموزان نقاط قوت و چالشی خود را به طورکامل نمی‌شناسند یا به ‌عبارتی همیشه نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بینند و تصور می‌کنند که در یک درس پیشرفتی نداشته‌اند. کارنامه‌ی بازیابی ابزار مناسبی برای تغییر دیدگاه این دسته افراد است. با توجه به این‌که این کارنامه‌ مبحثی است این تصور را از بین می‌برد که یک دانش‌آموز در درسی وضعیتش نامطلوب است. در واقع حتی ممکن است در یک مبحث از درس آمادگی و پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

در نهایت می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اهمیت اصلی بازیابی برای دانش‌آموزانی است که زمان نیز برای آن‌ها حکم برگ برنده را دارد و با مطالعه‌ی مبحث‌محور و هوشمندانه زمان را نیز مدیریت خواهند کرد.

Menu