نیمه پر لیوان در کارنامه‌ی بازیابی

از فایده‌های مهم کارنامه‌ی بازیابی این است که دانش‌آموز از سردرگمی خارج شده و متوجه می‌شود در چه مبحثی آمادگی کامل دارد و بر طبق آن برنامه‌ریزی دقیق انجام می‌دهد.

نیمه پر لیوان در کارنامه‌ی بازیابی

کارنامه‌ی بازیابی یکی از بهترین ابزار برای یادگیری شما می‌باشد. کارنامه‌ی بازیابی کارنامه‌ای است که دقیقا و به طور مستقیم مثل معلمی که وضع شما را در تک‌تک سوال‌ها و مباحث می‌شناسد، به شما کمک می‌کند تا درس‌ها را به ‌خوبی یاد بگیرید. بعضی از دانش‌آموزان نقاط قوت و چالشی خود را به طورکامل نمی‌شناسند یا به ‌عبارتی همیشه نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بینند و تصور می‌کنند که در یک درس کلاً ضعیف هستند و در این درس پیشرفتی نداشته‌اند. کارنامه‌ی بازیابی ابزار مناسبی برای تغییر دیدگاه این دسته افراد است. در این نوع کارنامه با سؤال‌هایی که دانش‌آموزان در طول سال در آزمون با آن‌ها روبه‌رو شده‌اند مواجه می‌شویم. نقطه‌ای که جلب توجه می‌کند این‌جاست که هر درس به صورت مبحثی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سؤالاتی که درست جواب داده شده‌اند به رنگ سبز، سؤالاتی که حل آن‌ها به 100 درصد نرسیده یا به هر دلیل در آن‌ها به جواب درست نرسیده‌اید به رنگ قرمز و سؤالاتی که جواب نداده‌اید به رنگ سفید دیده می‌شود.

روش‌ها و تکنیک‌ها زمانی که به ابزاری خاص و مرتبط سنجاق شوند، بازده بیش‌تری خواهند داشت.

 یکی از مواردی که کانون همواره به آن تأکید داشته است بازیابی به جای بازخوانی است؛ یعنی به جای این‌که مبحثی را دوباره و دوباره و بدون هدف روخوانی کنید یک بار خوانده و مرورهای‌ خود را هدفمند کنید. ابزاری که برای این تکنیک ارائه شده است، کارنامه‌ی بازیابی است. این کارنامه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که به شما در انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد درس‌ها و مباحث کمک خواهد کرد.

این ویژگی‌ها عبارتند از:

جامع و کامل بودن

مبحث‌محور بودن

طبقه‌بندی در سه دسته

توجه به سطح دشواری سؤالات

اولویت‌بندی و توجه به نقاط قوت (شروع از سؤالاتی که صحیح پاسخ داده‌اید.)

از فایده‌های مهم کارنامه‌ی بازیابی این است که دانش‌آموز از سردرگمی خارج شده و متوجه می‌شود در چه مبحثی آمادگی کامل دارد و بر طبق آن برنامه‌ریزی دقیق انجام می‌دهد. هم‌چنین کارنامه‌ی بازیابی در ایستگاه‌های جبرانی، آزمون‌های جامع و دوران جمع‌بندی به دانش‌آموزان کمک زیادی می‌کند. استفاده از کارنامه‌ی بازیابی به تمام دانش‌آموزان توصیه می‌گردد.

Menu