چگونه در پروژه‌ی پاییز پیشرفت کنید

برای هر آزمون روی یک یا دو درسی که می‌خواهید بهتر شوید، تمرکز کنید. یکی از بهترین ابزارها برای انتخاب این درس‌ها، کارنامه‌ی هدف‌گذاری است.

چگونه در پروژه‌ی پاییز پیشرفت کنید

کارنامه‌ی هدف‌گذاری، دفتر برنامه‌ریزی و کتاب‌های پیمانه‌ای

وارد پروژه‌ی پاییز شده‌ایم. این پروژه خود دارای سه پروژه است: تعیین سطح، پروژه‌ی 1 و پروژه‌ی 2.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌‌های دانش‌آموزان در پاییز این است که چگونه پیشرفت کنند. قبل از پاسخ به این سؤال و معرفی مدل پیشرفت در پاییز، لازم است نگاهی به یکی از مهم‌ترین تحقیق‌های چند سال اخیر داشته باشیم. طبق این تحقیق، دو عامل اصلی در پیشرفت درسی دانش‌آموزان، «بازخورد به دانش‌‌آموز» و «فراشناحت» است. مدلی که در این مقاله به شما معرفی می‌شود، یکی از مدل‌های موجود برای افزایش ساعت مطالعه است که بر مبنای دو عامل «بازخورد و فراشناخت» طراحی شده و راه را برای افزایش تراز دانش‌آموزان در پاییز هموار می‌کند. این مدل از چهار مرحله تشکیل شده است:

مرحله‌ی 1) برای هر آزمون روی یک یا دو درسی که می‌خواهید بهتر شوید، تمرکز کنید. یکی از بهترین ابزارها برای انتخاب این درس‌ها، کارنامه‌ی هدف‌گذاری است. در این صفحه کارنامه‌ی هدف‌گذاری دانش‌آموز برتر کانون در مقطع یازدهم را مشاهده می‌کنید. این دانش‌آموز نسبت به هم‌ترازهای خود در درس‌های اختصاصی عملکرد بهتری در مقایسه با درس‌های عمومی دارد. توجه داشته باشید که انتخاب درس یا درس‌ها فرمول خاصی ندارد و برای افراد مختلف، متفاوت است. دانش‌آموزان برای بهتر شدن، هم می‌توانند روی درس‌های خوب و هم روی درس‌های ضعیف خود تمرکز کنند؛ ولی بهتر کردن درس‌هایی که در آن، چند از ده کم‌تری دارید، انتخاب کنید. اگر به کارنامه‌ی این دانش‌آموز توجه کنید، چند از ده درس «فارسی 2» در چهار آزمون گذشته، به ترتیب 5، 3، 4، 2 بوده که در مقایسه با درس‌های اختصاصی، به مراتب کم‌تر است. هم‌چنین چند از ده درس «دین و زندگی 2» در چهار آزمون گذشته، به ترتیب 5، 0، 6، 2 است. فرض کنید که دو درس انتخاب‌شده برای بهبود در آزمون آینده، «فارسی 2» و «دین و زندگی 2» است.

مرحله‌ی 2) با استفاده از کارنامه‌ِ‌ی هدف‌گذاری، برای تمام درس‌ها هدف‌گذاری کنید. هدف‌گذاری‌تان به این صورت باشد که تمام درس‌ها، به غیر از «فارسی 2» و «دین و زندگی 2» را مانند چند آزمون گذشته حفظ کنید و هدف‌گذاری «فارسی 2» و «دین و زندگی 2» را یک یا دو عدد بالاتر در نظر بگیرید.

مرحله‌ی 3) برای رسیدن به هدف‌گذاری در درس‌های «فارسی 2» و «دین و زندگی 2» به فراشناخت نیاز دارید. اولین عامل فراشناختی که در افزایش تراز دانش‌آموزان مؤثر خواهد بود، افزایش تلاش و ساعت مطالعه‌ی دانش‌آموز است که برای هر دانش‌آموز، متفاوت است. برای برنامه‌ریزی و افزایش ساعت مطالعه به دفتر برنامه‌ریزی خود مراجعه کرده و ساعت مطالعه‌ی خود را برای درس‌های «فارسی 2» و «دین و زندگی 2» را در آزمون‌های قبلی استخراج کنید. بعد از استخراج می‌توانید برای آزمون بعد، ساعت مطالعاتی خود را در این درس‌ها بالا ببرید. توجه داشته باشید که افزایش ساعت مطالعاتی باید بر مبنای اصولی باشد. کتاب‌های پیمانه‌ای کانون برای مقاطع دوازدهم، کمک زیادی به دانش‌آموز برای افزایش ساعت مطالعه خواهد کرد؛ زیرا تعداد پیمانه‌های مورد نیاز برای آزمون‌های هر دو هفته، به صورت واضح مشخص شده است. تعداد پیمانه‌هایی که باید تمرین کنید و مقدار ساعت مطالعه، عوامل مهم در افزایش ساعت مطالعاتی شما در درس‌های مورد نظر خواهد بود.


شکل 1: مثالی از کارنامه‌ی دانش‌آموز برتر کانون مقطع یازدهم

مرحله‌ی 4) حضور در آزمون بعدی و دریافت کارنامه‌ی بعد از آزمون یکی دیگر از بازخوردهایی است که کانون به دانش‌آموزان می‌دهد. شما نتیجه‌ی تلاش و برنامه‌ریزی خود در دو هفته‌ی گذشته را برای بهتر شدن درس‌های «فارسی 2» و «دین و زندگی 2» در کارنامه‌ی روز جمعه مشاهده خواهید کرد.

Menu