خودنگاری آغازین ، خودنگاری پایانی

خودنگاری روشی است که منجر به مدیریت هوش هیجانی شما می‌َشود. با خودنگاری هیجانات خود را کنترل می‌کنید.

خودنگاری آغازین ، خودنگاری پایانی

خودنگاری روشی است که منجر به مدیریت هوش هیجانی شما می‌َشود. با خودنگاری علاوه بر این‌که هیجانات خود را کنترل می‌کنید، می‌توانید استراتژی‌های خود را هم بررسی کنید. بر اساس تحقیقات معتبر دانشگاهی که طی چند سال درباره ی آزمون های تعیین کننده انجام شده است هر گاه آزمون دهنده احساسات خود را خواه مثبت باشد یا منفی، روی کاغذ بنویسد در جلسه ی آزمون حس بهتری خواهد داشت و اضطراب آزمون او کاهش خواهد یافت .در کانون این روش را با دو تغییر انجام می دهیم و نتایج خوبی گرفته ایم . دو تغییر این هاست :

نخست این که برای خود نگاری صرفا به نوشتن احساسات بسنده نکنید بلکه میزان تسلط خود در درس های مختلف را هم بنویسید.این پیش‌بینی شما یعنی شناخت شما از خودتان و وضعیت خودتان در آن درس. اگر ارزیابی و نمره‌‌ای بدست می آمورید با پیش‌بینی شما اختلاف زیادی نداشته باشد نشان‌دهنده‌ی تشخیص خوب شما از وضعیت خودتان است و اگر اختلاف زیاد باشد به معنی آن است که یا امتحان سخت بوده یا از مطالبی که شما زیاد مطالعه نداشته‌اید سؤال طرح شده است.

بعد از تحلیل آزمون به سراغ این مطالب بروید و آن‌ها را یاد بگیرید. این همان هدف اصلی است؛ یعنی یادگیری شما چه در جلسه‌ی آزمون و چه بعد از آزمون و تحلیل آن؛ بنابراین هر امتحان برای شما یک کلاس درس و مکان خوبی برای یادگیری است.

ونکته ی دوم : خود نگاری را دو بار می نویسید یکی در آغاز آزمون و دومی یک ربع قبل از پایان آزمون . خودتان در هر بار با تجربه ی خود متوجه می شوید چقدر آرامشتان بیشتر شده و متوجه می شوید که تا چه حد خودتان را خوب پیش بینی کرده اید . نوشتن خود نگاری آزمون ، علاوه بر این که آرامش دانش آموزان را افزایش می دهد سبب افزایش اعتماد به نفس ایشان می شود و هم چنین روشی است برای افزایش خود آگاهی دانش آموز از توانایی ها ی خود .

افرادی که احساس خود را قبل از آزمون نسبت به آن می‌نویسند به‌نوعی تخلیه‌ی روانی می‌شوند و به‌‌مراتب استرس کم‌تری نسبت به کسانی دارند که احساسات خود را به روی کاغذ نمی‌آورند.وقتی از نقاط قوت خود می‌نویسید آن‌ها را برای خود برجسته‌ کرده و هنگام آزمون با خیال آسوده به آن‌ها پاسخ می‌دهید. وقتی از احساسات منفی خود می‌نویسید، یعنی چیزهایی را می‌نویسید که ذهنتان را آزار می‌دهد و درواقع متوجه می‌شوید که نگرانی‌تان برای کدام درس بیش‌تر است و با دقت بیش‌تری به سراغ سؤال‌ها می‌روید و سؤال‌هایی را که بلد نیستید بدون پاسخ می‌گذارید. پس با آرامش بیش‌تری آزمون می‌دهید و حتماً نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. 


Menu