نمودار پیشروی و پیمانه ها

پیمانه‌ها مبحث‌ها را به قسمت‌های زمانی تقسیم می‌کند و شما می‌توانید با این پیمانه‌ها بهتر بتوانید زمان خود را مدیریت کنید.

نمودار پیشروی و پیمانه ها

به نمودار پیشروی توجه کنید

نمودار های پیشروی در برنامه ی راهبردی میزان پیشروی را در فاصله ی هر دو آزمون مشخص می کند و چون به صورت نمودار است فهم و درک آن سریع اتفاق می افتد.

نمودار پیشروی در برنامه‌ی راهبردی در کنار تاریخ آزمون‌ها نوشته شده و همان کادر مستطیل یا بیضی است که به مربع‌های کوچک تقسیم شده است و بودجه‌بندی سؤالات آزمون را نشان می‌دهد.

برای هر آزمون نیازی نیست به سراغ همه‌ی مباحث آزمون بروید. این نمودار به شما کمک می‌کند در صورت کمبود وقت به سراغ مباحثی بروید که بیش‌ترین سؤالات آزمون را شامل می‌شود تا خیالتان راحت باشد که بخش عظیمی از سؤالات آزمون را تحت پوشش قرار داده‌اید و مباحث باقی‌مانده را در آزمون‌های بعدی و جبرانی جبران خواهید کرد. توجه به این نمودار را فراموش نکنید.

پیمانه ها

در کنار هر مبحث ، تعداد پیمانه های مربوط به آن مبحث درج شده است . منظور از پیمانه ، بسته های بیست سوالی است که برای هر مبحث در کتاب های آبی وجود دارد . برای برخی فصل ها و مبحث ها تعداد پیمانه ها بیشتر است زیرا تعداد صفحات آن فصل ها بیشترهستند یا این که ممکن است آن فصل ها دشوارتر یا پرسوال تر باشند . . گاهی اوقات به جای پیمانه های بیست سوالی ، پیمانه ها ده سوالی هستند . در صفحه ی دوم جلد کتاب ها، می توانید تعداد پیمانه ها ی هر فصل را مشاهده کنید . در فهرست کتاب ها نیز ، در کنار عنوان هر فصل ، تعداد پیمانه های مربوط به آن فصل به صورت تصویری نیز مشخص شده است وقتی به اینفوگرافیک صفحه ی دوم جلد کتاب ها توجه می کنید در یک لحظه و در یک نگاه تصویری کلی از محتوای کتاب و تمرین ها و برنامه ی مطالعاتی در ذهنتان شکل می گیرد و طرحی اولیه برای برنامه ی مطالعاتی خود در ذهنتان ترسیم می کنید .

وجود پیمانه ها در برنامه ی راهبردی آزمون ها به شما کمک می کند تا برنامه ی مطالعه و تمرین خود را مدیریت کنید . شما می توانید برای پیمانه های بیست سوالی در درس های فیزیک و ریاضی ، نیم ساعت در نظر بگیرید و برای پیمانه های بیست سوالی شیمی و زیست و فلسفه وعلوم و فنون ادبی ، بیست دقیقه زمان اختصاص دهید . البته ممکن است بخواهید زمان را بر حسب اهمیتی که به دقت و تمرکز یا به سرعت خود می دهید بیشتر یا کمتر کنید . این اعداد نیم ساعت و بیست دقیقه ، اعداد قطعی نیستند و هر دانش آموزی بر حسب توانایی ها و نیازهای خود می تواند زمان ها و برنامه ی خاص خود را تنظیم کند . این یک مهارت فراشناختی است که شما بتوانید در درس های مختلف برنامه ی مطالعه و تمرین خود را براساس ویژگی هر درس وشرایط خودتان تنظیم کنید.

پیمانه ها در بر نامه ریزی هفتگی و آزمونی هم به شما کمک می کنند. به این مثال توجه کنید :اگر برای یک آزمون در درس های اختصاصی مجموعا 40 پیمانه ی سوال وجود داشته باشد و شما برای هر پیمانه بخواهید به طور متوسط نیم ساعت وقت بگذارید ، مجموع زمان مورد نیاز برای تمرین درس های اختصاصی ، 20 ساعت خواهد بود و شما می توانید این تعداد پیمانه ها ی تمرین را بین هفته ی اول و هفته ی دوم تقسیم کنید . در پایان هر روز مشخص کنید که چقدر از پیمانه ها را تمرین کرده اید و چند پیمانه هنوز باقی است . اگر خودتان خوب فکر کنید می توانید با توجه به شرایط خودتان از پیمانه ها ی برنامه ی راهبردی و کتاب های آبی پیمانه ای به خوبی برای برنامه ریزی و مهندسی تمرین ها به خوبی استفاده کنید . پیمانه ها در برنامه ی مطالعاتی شما شبیه قطعات لگو هستند . اگر با قطعات لگو می توانید مثل یک مهندس ، ماشین و هلی کوپتر و خانه بسازید با پیمانه ها ی سوال ها می توانید برنامه ی مطالعاتی خود را مهندسی کنید با این تفاوت که در این جا ، این یک مهندسی واقعی است : مهندسی واقعی برای تمرین ها و مدیریت زمان مطالعه .

Menu