جعبه‌ابزار کارنامه را بشناسید

کارنامه‌ی آزمون یکی از کارآمدترین ابزار‌هاست که با تکیه بر آزمون‌های برنامه‌ای به دست می‌آورید. با استفاده از این کارنامه می‌توانید جایگاه خود را ارزیابی کنید.

جعبه‌ابزار کارنامه را بشناسید

کارنامه‌ِی آزمون: کارنامه‌ی آزمون یکی از کارآمدترین ابزار‌هاست که با تکیه بر آزمون‌های برنامه‌ای به دست می‌آورید. با استفاده از این کارنامه می‌توانید جایگاه خود را ارزیابی کنید. اصلی‌ترین بخش این کارنامه بخش درس‌محور است که میزان پاسخ‌گویی به سؤالات هر درس را نشان می‌دهد. از آن‌جا که این بخش مربوط به خودتان است می‌تواند معیار ملموسی برای ارزیابی و هدف‌گذاری باشد.

کارنامه‌ِی اشتباهات: این کارنامه شامل سؤالاتی است که در آزمون‌ها پاسخ اشتباه داده‌اید. این کارنامه به شما در تکمیل یکی از مهم‌ترین فرایند‌های آزمون که تحلیل آزمون است کمک شایانی خواهد کرد. هم‌چنین می‌توان در تکمیل کتاب خودآموزی که نویسنده‌ّی آن خود شما هستید از این کارنامه استفاده کنید. اشتباهات به دو صورت مبحث‌محور و آزمون‌محور ارائه شده است. دانش‌آموز ابتدا سؤالات اشتباه خود را آزمون می‌دهد (بازیابی) و سپس از طریق بررسی پاسخ‌ها به رفع آن می‌پردازد.

کارنامه‌ی پروژه‌ای: این کارنامه با مقایسه‌ی میانگین ترازتان در آزمون‌های ابتدایی با آزمون‌های پایانی همراه با داشتن محاسبه‌ی میزان تغییرات تراز، درواقع فیلم رفتار شما از آزمون‌های ابتدایی تا پایان پروژه‌ی برنامه‌ی راهبردی است.

کارنامه‌ی بازیابی: از این کارنامه می‌توان به منظور ارزیابی دقیق میزان تسلط بر مباحث استفاده کرد. ابزاری مشتمل بر همه‌ی سؤالات‌ آزمون‌های گذشته در تمام مباحث درسی است. در کارنامه‌ی بازیابی سؤالات هر مبحث به صورت طبقه‌بندی‌شده در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد. با استفاده از این کارنامه می‌توان روش بازیابی را با روخوانی و مرور جایگزین کرد.

کارنامه‌ی 5 نوع درس: درس‌ها در این کارنامه به 5 نوع تقسیم می‌شوند: نقاط قوت پایدار، نقاط قوت، درس‌های تلنگری، درس‌های نیاز به تلاش. هدف اصلی این کارنامه توجه متعادل به همه‌ی درس‌هاست. استفاده از این کارنامه سبب هدفمند شدن برنامه‌ِی مطالعاتی می‌شود. باید درس‌هایی را که نقاط قوت پایدار و نقاط قوت ما هستند با همان روش قبلی مطالعه کنیم؛ اما برای درس‌های تلنگری، نوسانی و نیاز به تلاش باید روش مطالعه را تغییر دهیم یا ریشه‌ی مشکل را بیابیم.

کارنامه‌ی مبحثی: این کارنامه به دانش‌آموز نشان می‌دهد که در تمام آزمون‌ها به چند سؤال پاسخ درست و به چند سؤال پاسخ غلط داده است و این سؤالات درست و غلط از کدام مباحث بوده است. استفاده از کارنامه‌ی مبحثی به  دانش‌آموز کمک می‌کند هنگامی که زمان کمی برای مطالعه دارد بخش اصلی مطالعه‌ی خود را به مباحثی که در آن‌ها یادگیری ناقص دارد اختصاص دهد. یکی از ویژگی‌های دیگر این کارنامه نشان دادن وضعیت شما نسبت به همتایانتان است.

Menu