پیمانه، مقیاس واقع‌گرای تعادل مطالعاتی

تا کنون یک آزمایش علمی انجام داده‌اید؟ آشپزی کرده‌اید؟ آیا اگر فقط از مواد مصرفی و دستورالعمل اجرا اطلاع داشته باشید می‌توانید کارها را به‌خوبی انجام دهید؟

پیمانه، مقیاس واقع‌گرای تعادل مطالعاتی

تا کنون یک آزمایش علمی انجام داده‌اید؟ آشپزی کرده‌اید؟ آیا اگر فقط از مواد مصرفی و دستورالعمل اجرا اطلاع داشته باشید می‌توانید کارها‌ را به‌خوبی انجام دهید؟

درواقع حفظ تعادل، اساس انجام هر کاری است. برای اجرای دقیق کارها لازم است با رعایت مقیاس، میزان مواد مصرفی را رعایت کنید. در مطالعه و تست‌زنی و اجرای برنامه‌ی راهبردی نیز باید تعادل را رعایت کنید و مقیاس داشته باشید. برای این‌که بدانید از هر مبحث چند تست داشته باشید و چه مدت‌زمانی را برای آن‌ها در نظر بگیرید باید با توجه به اهمیت، حجم و دشواری هر مبحث، مقیاسی به عنوان معیار داشته باشید.

در کتاب‌های آبی و برنامه‌ی راهبردی جدید کانون برای هر مبحث تعداد پیمانه‌هایی با حجم تعداد سؤال 20تایی و در مواردی 10سؤالی طبقه‌بندی و پیشنهاد شده است که مدت‌زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه‌ی هر پیمانه قابل پیش‌بینی است. پیشنهاد می‌شود در برنامه‌ریزی خود برای درس‌های اختصاصی، برای آزمون و بررسی هر پیمانه‌ی 20 سؤالی، نیم‌ساعت در نظر بگیرید؛ البته بعد از هر آزمون و پیمانه، نیم‌ساعت نیز برای تحلیل و رفع اشکال احتمالی بگذارید.

مزیت پیمانه‌ای بودن سؤال‌ها این است که تعداد سؤالات هر مبحث متناسب با نیاز، متوازن و بهینه می‌شود و از افراط و تفریط در مطالعه جلوگیری می‌کند؛ درنتیجه به تعادل نزدیک‌تر می‌شوید. هم‌چنین کمک می‌کند زمان مطالعه‌ی خود را بهتر تنطیم کنید؛ یعنی زمان مورد نیاز برای مطالعه‌ی یک یا چند پیمانه را که شامل موضوع مورد نظرتان است، از قبل محاسبه می‌کنید و با تعیین زمان‌بندی مناسب، می‌توانید برنامه‌ی مطالعاتی خود را واقعی‌تر بنویسید و سرعت پیشروی خود را بهبود بخشید. پیمانه‌ای بودن سؤال‌ها به مشاوران آموزشی و پشتیبانان نیز در برنامه‌ریزی واقع‌گرا و مشخص کردن تکلیف و پیشروی مطالعه‌ی دانش‌آموز کمک شایانی خواهد کرد.

Menu