خالق فضای رقابتی خود باشید

«جیمز ران» معروف به جیم ران کارآفرین، نویسنده و سخن‌ران آمریکایی می‌گوید: شما، میانگین پنج نفری هستید که بیشترین وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانید.

خالق فضای رقابتی خود باشید

«جیمز ران» معروف به جیم ران کارآفرین، نویسنده و سخن‌ران آمریکایی می‌گوید: شما، میانگین پنج ‌نفری هستید که بیشترین وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانید.

اگر کمی بیشتر در رفتار خود و مشابهت‌های اخلاقی خود با اطرافیانتان فکر کنید، این تشابه‌های رفتاری را می‌توانید به‌وضوح ببینید؛ اما اطرافیان ما چه کسانی هستند؟ بیشتری تأثیر را از چه کسانی دریافت می‌کنیم؟

چند روز قبل، دانش‌آموزی در جلسه مشاوره‌اش می‌گفت: «وقتی می‌بینم دوستان و هم‌کلاسی‌هایم نسبت به کنکور و درس خواندن بی‌توجه هستند، انگیزه‌ام را برای تلاش از دست می‌دهم.» اگر شما هم با چنین مسائلی روبرو هستید، چند توصیه زیر را مطالعه کرده و به کار ببندید:

1. هنگام ملاقات با دوستان و هم‌کلاسی‌هایتان موضوعات مربوط به درس‌هایتان را به میان آورید و در مورد آن گفتگو کنید.

2. درست است که همکلاسی‌های شما رقیب‌های شما در کنکور هستند، اما ایجاد انگیزه در همکلاسی‌تان و افزایش تلاش آن‌ها، موجب سخت‌کوشی بیشتر شما می‌شود.

3. تکنیک‌های تست‌زنی و روش‌های مطالعه‌ای که یاد می‌گیرید را با دوستانتان در میان بگذارید.

4. اگر کانونی هستید، دفترچه‌های سؤال آزمون را با خود به مدرسه ببرید و سؤال‌هایی که ابهام دارید را از همکلاسی‌ها یا معلمتان بپرسید.

5. با همکلاسی‌هایتان قرار بگذارید و دروسی که مسلط‌تر هستید را به یکدیگر آموزش داده یا رفع اشکال کنید. یادگیری از همتایان تأثیر شگفت‌انگیزی بر ورود مباحث درسی به حافظه بلندمدت دارد.

اجازه دهید افرادی در زندگی‌تان باشند که، چند سال بعد، از داشتن دوستانی مانند شما به خود افتخار می‌کنند.

Menu