نیم‌سال دوم، آغازی مهم‌تر

توصیه می‌شود قبل از تدریس درس جدید، نگاهی اجمالی بر مطالب کتاب درسی داشته باشید.

نیم‌سال دوم، آغازی مهم‌تر

با توجه به پایان یافتن امتحانات نیم‌سال اول، موضوعی که ذهن اکثر دانش‌آموزان را به خود مشغول می‌کند، شروع ترم جدید و استفاده‌ی بهتر از زمان و برطرف کردن نقایصی است که در ترم پیش داشته‌اند. اکثر دانش‌آموزان به دنبال بهتر کردن روند مطالعه و تسریع یادگیری هستند.

هیچ کس بهتر از دانش‌آموزان به نقایص آن‌ها آگاه نیست؛ پس دانش‌آموزان باید به دور از هر گونه تعصب و عیب‌پوشی، نقایص خود را شناسایی کنند و در صدد برطرف کردن آن‌ها باشند.

قدم اول برای شروعی دوباره، داشتن صداقت با خود است. باید صادقانه مواردی را که باعث تضعیف روند درس خواندن شده‌اند بنویسید و درصدد جبران آن‌ها در نیم‌سال دوم باشید.

یکی از مواردی که در اکثر مشاوره‌ها از دانش‌آموزان خواسته می‌شود، پیش‌خوانی درس‌ها قبل از تدریس است که البته بهانه‌ی برخی دانش‌آموزان، کمبود وقت است و این عذر با توجه به برنامه‌ی ترم جدید و سبک بودن برنامه‌های درسی در چند هفته‌ی اول ترم کاملاً منتفی است.

توصیه می‌شود قبل از تدریس درس جدید، نگاهی اجمالی بر مطالب کتاب درسی داشته باشید و قبل از تدریس درس‌های جدید، پیش‌زمینه‌ای ذهنی برای خود ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود با تدریس مباحث جدید خیلی بیگانه نباشید و این زمینه‌سازی ذهنی به شما در یادگیری بهتر و سریع‌تر مطالب کمک می‌کند.

قدم بعدی که اکثر مشاوران بر آن تأکید دارند این است که درس تدریس‌شده در هر روز را همان روز بعد از کلاس مطالعه کنید اما برخی دانش‌آموزان بهانه‌ی کمبود زمان کافی برای این امر را عذری برای عدم انجام این تکلیف قرار می‌دهند و توجیه آن‌ها این است که باید درس‌های روز بعد را آماده کنند و دیگر فرصتی برای مطالعه‌ی درس‌های همان روز ندارند.

در شروع ترم جدید مخصوصاً هفته‌های اول شروع ترم با توجه با این‌که مباحث تمام کتاب‌ها جدید هستند و فردای آن روز درسی برای پرسش کلاسی وجود ندارد، بهترین فرصت است که درس‌های تدریس‌شده همان روز مطالعه شوند. این امر سبب می‌شود مطالبی که در کلاس تدریس شده است در ذهن دانش‌آموزان تثبیت شود و اگر احیاناً موردی را متوجه نشده باشند به‌راحتی تشخیص دهند تا بتوانند در اسرع وقت مشکل خود را برطرف کنند.

 از طرفی وقتی مباحث آن روز را بار دیگر مطالعه می‌کنند مطالب و نکات را در ذهن خود ثبت می‌کنند و برای هفته‌ی آتی که احیاناً پرسش کلاسی خواهند داشت با نگاهی اجمالی می‌توانند به آمادگی کافی برسند و دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را صرف یادگیری کنند.

این فرصت طلایی را از دست ندهید.

Menu