بیست اصل در برنامه‌ریزی درسی کنکور

وقتی کار زیاد است و زمان کم، برنامه‌ریزی اهمیت دوچندان می‌یابد. این یکی از اصول برنامه‌ریزی مؤثر است.

بیست اصل در برنامه‌ریزی درسی کنکور

۱- وقتی کار زیاد است و زمان کم، برنامه‌ریزی اهمیت دوچندان می‌یابد. این یکی از اصول برنامه‌ریزی مؤثر است.

۲- امسال فرصتی برای آزمون و خطا ندارید. نباید مسیر را اشتباه بروید. با اصول برنامه‌ریزی پیش بروید.

۳- شما برای دیگران درس نمی‌خوانید. اگر واقعاً از حاصل کار خودتان راضی هستید کافی است.

۴- زمان ایده‌آل مطالعه برای دانش‌آموزان ۳۰ تا ۳۵ ساعت در هفته است و برای فارغ‌التحصیلان ۶۰ تا ۹۰ ساعت در هفته؛ اما اگر به این حد نصاب‌ها نرسیدید خیلی هم نگران نباشید؛ زیرا این کار از عهده‌ی همه ساخته نیست.

۵- از خودتان فرار نکنید و دفتر برنامه‌ریزی را کنار نگذارید. اگر اراده‌ی کافی برای درس خواندن ندارید به‌تدریج خودتان را اصلاح کنید. پس از مدتی از خودتان راضی خواهید شد.

۶- داوطلبی که 100 درصد مطالب را با عمق 80 درصد می‌خواند به‌مراتب کم‌تر از داوطلبی نتیجه می‌گیرد که 80 درصد مطالب را با عمق 100 درصد می‌خواند؛ پس برای کنکور عمیق‌تر و مفهومی‌تر بخوانید.

۷- بعضی‌ها می‌گویند روزی ۱۵ تا ۱۶ ساعت درس بخوانید. این‌ها کسانی هستند که از برنامه‌ریزی واقعی آموزشی اطلاعی ندارند.

۸- سعی کنید هر هفته مفیدتر و مؤثرتر از هفته‌ی قبل بخوانید. گاهی اوقات این هدف با بیش‌تر خواندن حاصل می‌شود و گاهی اوقات با عمیق‌تر خواندن و مؤثرتر خواندن؛ اما در هر صورت یک گام به جلو برمی‌دارید.

۹- سنگ بزرگ برندارید. حوصله داشته باشید و قدم به قدم پیش بروید. اگر هفته‌ی قبل فقط ۱۵ ساعت مطالعه کرده‌اید یک‌باره تصمیم نگیرید که ساعات مطالعه‌ی خود را به ۷۰ ساعت در هفته برسانید.

۱۰- اگر می‌خواهید در ریاضی و فیزیک و زبان و عربی بهتر نتیجه بگیرید باید در ابتدای سال وقت بیش‌تری را صرف این درس‌ها کنید؛ زیرا در یکی دو ماه قبل از کنکور نمی‌توانید در این درس‌ها جهش یک‌باره داشته باشید.

۱۱- زحمت کشیدن و تلاش کردن اصل اساسی است اما این زحمت و تلاش زمانی فایده دارد که در مسیر درست و با برنامه‌ریزی صحیح باشد.

۱۲- کنار گذاشتن یک درس در کنکور اشتباه است، حتی اگر در آن درس خیلی ضعیف باشید.

۱۳- بیش از دو روز بعدازظهر خود را صرف کلاس رفتن نکنید. در بقیه‌ی روزها خودتان درس بخوانید.

۱۴- دوستانی را انتخاب کنید که اهل زحمت و تلاش باشند و شما را به درس خواندن و زحمت کشیدن تشویق کنند.

۱۵- کنکور از نگاهی دیگر زندگی در مقیاسی کوچک‌تر است. آن کسی که بتواند تا پایان راه به تلاش خود ادامه دهد در سایر عرصه‌های زندگی نیز به‌راحتی میدان را رها نخواهد کرد. تا پایان راه را ادامه دهید.

۱۶- همواره در تمام طول سال درس‌های اختصاصی را بیش از درس‌های عمومی بخوانید؛ اما در انتهای سال در مقایسه با ابتدای سال به درس‌های عمومی بیش‌تر توجه کنید.

۱۷- یک پیشنهاد عملی: اگر می‌خواهید درس بخوانید ولی اراده‌ی کافی برای اجرای تصمیمات خود ندارید برنامه‌ی خود را به مادر یا خواهر یا برادر یا پدر خود بدهید و از آن‌ها بخواهید شما را کنترل کنند. اگر خودتان بخواهید این کار معمولاً نتیجه می‌دهد.

۱۸- از اوقات مرده برای مطالعه استفاده کنید؛ به‌ویژه درس‌های حفظ‌کردنی را در این زمان‌ها مرور کنید.

۱۹- برخلاف تصور بسیاری از مردم در کنکور بیش از امتحانات مدرسه باید درس‌ها را عمیق‌تر و مفهومی‌تر بخوانید و یاد بگیرید.

۲۰- زودرنج نباشید. اگر می‌بینید شرایط ایده‌آل مطالعه در خانه فراهم نمی‌شود کمی هم به خودتان سختی بدهید. کسانی که در شرایط سخت تلاش می‌کنند انسان‌های والاتری می‌شوند.

Menu