پنجره‌ی آخر: دوران جمع‌بندی

در این بازه، مطالعه‌ی خود را تمام می‌کنید و دیگر مطلب جدید نمی‌خوانید و به مرور و جمع‌بندی مطالب خوانده‌شده می‌پردازید.

پنجره‌ی آخر: دوران جمع‌بندی

"دوران جمع‌بندی سه روز یک‌بار"

در دوران جمع‌بندی تقریباً اکثر دانش‌آموزان دغدغه‌ی مشترکی دارند: «زمان کمی تا کنکور مانده و هنوز کتاب‌هایی است که نخوانده‌ام یا نیمه‌کاره گذاشته‌ام.» اگر فرصت را صرف خواندن مطالب باقی‌مانده کنید تسلط خود را بر آن‌چه تا کنون خوانده‌اید از دست می‌دهید و اگر به فکر تسلط بر موضوعات مطالعه‌شده باشید با مطالبی که تا کنون فرصت نکرده‌اید بخوانید چه کنید؟

اگر کنکور را دو ماه به عقب بیندازند آیا قول می‌دهید دو هفته مانده به کنکور مجدداً این دغدغه را نداشته باشید؟ مسلماً خیر! حتی اگر بیش از دو ماه هم کنکور به عقب بیفتد باز همین مشکل دغدغه‌ی اصلی و محوری برخی از دانش‌آموزان خواهد بود. چاره چیست؟ فرض کنید که صبح علی‌الطلوع شما را برای چیدن میوه به یک باغ سیب برده‌اند و تا ساعت 3 بعدازظهر مشغول چیدن سیب‌ها بوده‌اید. حال در همین ساعت تعدادی کامیون برای بارگیری به در باغ می‌آیند و به شما می‌گویند که 1ساعت بیش‌تر برای بارگیری وقت ندارید و بعد از این زمان کامیون‌ها محل را ترک می‌کنند. حال شما چه می‌کنید؟ آیا مجدداً به چیدن باقی سیب‌ها می‌پردازید یا به بارگیری آن‌چه تا کنون چیده‌اید می‌پردازید؟ جواب کاملاً روشن است.

در این بازه، مطالعه‌ی خود را تمام می‌کنید و دیگر مطلب جدید نمی‌خوانید و به مرور و جمع‌بندی مطالب خوانده‌شده می‌پردازید.

جمع‌بندی را از چه زمانی شروع کنیم؟

امسال به همه ی دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان توصیه می‌کنیم سه روز یک‌بار را از 19 اردیبهشت آغاز کنند. توجه کنید که امتحانات پایان سال در دوره‌ی جمع‌بندی قرار گرفته و باید جمع‌بندی درس‌های نیم‌سال دوم را در فواصل امتحانی ترم دوم انجام دهید تا از دوباره‌کاری و اتلاف وقت جلوگیری شود. اگر به مطالب درس‌های ترم دوم مسلط هستید پس از مرور یادداشت‌های مربوط به هر درس در فواصل بین امتحانات تست‌هایش را بزنید و به این ترتیب امتحانات ترم دوم را به خدمت کنکور درآورید.

چگونه جمع‌بندی کنیم؟

روش 3 روز یک‌بار: در این روش اول امتحان می‌دهید بعد درس می‌خوانید. در نیم‌روز اول یک نمونه‌سؤال از کنکورهای گذشته را آزمون می‌دهید. سعی کنید شرایط آزمون را تا حد امکان به شرایط کنکور نزدیک کنید. در 2.5 روز باقی‌مانده به ارزیابی آزمونی که داده‌اید می‌پردازید. در ادامه‌ی کارهایی که در این 3 روز باید انجام دهید به صورت تیتروار مشاهده می‌کنید:

نیم‌روز اول:

شروع آزمون رأس ساعت 8 صبح

یک مجموعه‌ی کامل از کنکورهای سال‌های اخیر را پاسخ دهید.

شبیه‌سازی را انجام دهید و تا انتها پشت میز بنشینید حتی لباس‌های رسمی خود را بپوشید.

ترجیحاً مراقب داشته باشید.

2.5 روز بعد:

درصدگیری کنید و سؤالات درست، غلط، نزده و شک‌دار را مشخص کنید.

تمام درس‌ها را مطالعه کنید. نقش برنامه‌ریزی در دوران جمع‌بندی مهم‌تر است.

هر نیم‌روز 2 درس را مطالعه کنید: یک درس عمومی و یک درس اختصاصی

بهترین ابزار برای دوران جمع‌بندی کتاب زرد عمومی و اختصاصی است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حجم مناسب سؤال (6 دوره سراسری + 5 دوره خارج از کشور + 4 دوره آزاد)

حجم مناسب پاسخ (وقت برای خواندن پاسخ تشریحی به طور کامل نیست.)

مجموعه بیش‌تر داخل با cd با بیش از 30 دوره آزمون مجموعه‌ای

تکنیک مبحث‌شناسی

نرم‌افزار تخمین رتبه

Menu