اولین تصمیم مهم زندگی

در روزهایی که زمان برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی فرا می‌رسد، یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموزان سال اول دبیرستان و والدین آن‌ها انتخاب رشته‌ی تحصیلی است.

اولین تصمیم مهم زندگی

انسان در طی زندگی به طور همیشگی دست به انتخاب می‌زند و این موضوع به قدری اهمیت دارد و تکرار می‌شود که می‌توان گفت بدون انتخاب کردن، زندگی غیر ممکن است. انتخاب کیف، کفش، لباس، موسیقی دلخواه، ورزش مورد علاقه، مدرسه‌ی مناسب، برنامه‌ی تلویزیونی، دوست مناسب، چگونگی گذراندن اوقات فراغت در فضای مجازی، طبیعت یا در کنار خانواده، کتاب، روزنامه یا سایت‌های خبری برای مطالعه همه نمونه‌هایی از انتخاب‌های فراوانی هستند که هر روز با آن‌ها مواجه هستیم.

نکته‌ی مهم این است که انتخاب‌های ما ارزش یکسان و برابری ندارند؛ زیرا بعضی از آن‌ها اثرات بزرگ و عمیق در زندگی ما دارند و بعضی اهمیت کم‌تر. به عنوان مثال اهمیت انتخاب یک مدرسه‌ی خوب از خرید کیف و کفش بیش‌تر است. تحصیل در یک مدرسه‌ی مناسب که برنامه‌های آموزشی و تربیتی خوبی برای دانش‌آموزان خود طراحی و اجرا می‌کند و زمینه‌ی لازم را برای رشد علمی و تربیتی دانش‌آموزان مهیا می‌سازد و آینده‌ی تحصیلی و شغلی آن‌ها را تضمین می‌کند با انتخاب کیف و کفش خوب تفاوت زیادی دارد.

اثرات برخی از تصمیم‌ها و انتخاب‌ها در سراسر زندگی ما باقی خواهد ماند؛ پس لازم است افراد در سه انتخاب مهم زندگی‌شان که شامل انتخاب رشته‌ی تحصیلی و شغل و همسر است دقت کنند تا با پشیمانی روبه‌رو نشوند.

در روزهایی که زمان برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی فرا می‌رسد، یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموزان سال اول دبیرستان و والدین آن‌ها انتخاب رشته‌ی تحصیلی است؛ انتخابی که به احتمال زیاد در زندگی آینده‌ی آنان تأثیر فراوان دارد. اگر این انتخاب آگاهانه یا به‌درستی انجام نشود، ممکن است در آینده‌ی تحصیلی و زندگی دانش‌آموز تأثیر مناسبی نداشته باشد. انتخاب رشته‌ی تحصیلی اولین تصمیم مهمی است که دانش‌آموزان سال اول دبیرستان برای ادامه‌ی تحصیل و سپس راهیابی به دانشگاه می‌گیرند.

Menu