تمرکز، راه مقابله با افکار مزاحم

مشکل بعضی از دانش‌آموزان هنگام مطالعه، نداشتن تمرکز است و با داشتن ساعات مطالعه‌ی مناسب به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌‌رسند. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، افکار مزاحم است که با مقابله با آن یادگیری مفهومی و...

تمرکز، راه مقابله با افکار مزاحم

مشکل بعضی از دانش‌آموزان هنگام مطالعه، نداشتن تمرکز است و با داشتن ساعات مطالعه‌ی مناسب به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌‌رسند. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، افکار مزاحم است که با مقابله با آن یادگیری مفهومی و با تمرکز بالا صورت می‌گیرد. چند روش مهم برای مقابله با افکار مزاحم به شرح زیر است:

  • کنترل ذهن:

دریچه‌های ذهن در اختیار ماست. اگر خودباوری داشته باشیم و هنگام مزاحمت این افکار به خود بگوییم حالا فرصت آن نیست که به این افکار توجه کنیم، این افکار از ما دور می‌شوند. پس ذهن خود را هنگام مطالعه روی این دسته از افکار ببندیم.

  • اختصاص زمان برای فکر کردن به افکار مزاحم

اختصاص فرصتی برای فکر کردن به افکار مزاحم باعث می‌شود خودبه‌خود تکراری شوند و باعث دلزدگی از آن‌ها شود. هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که افکار مزاحم برای مدتی ذهن او را مختل نمی‌کند ولی با کنترل آن‌ها به پیشرفت خود سرعت دهید. بهترین زمان پیشنهادی برای فکر کردن به این افکار زمانی است که از درس خواندن خسته شده‌اید. این همان زمانی که می‌توان به این افکار اختصاص داد که هم باعث تازه شدن ذهن می‌شود و هم هنگام مطالعه از این افکار آزاد می‌شوید.

  • خط‌کشی زیر مطالب مهم

این کار سبب می‌شود ذهن شما به دنبال مطالب کلیدی هر پاراگراف یا خط برود و دیگر مجالی برای فکر کردن به مسائل دیگر نداشته باشد. این کار باعث تمرکز می شود و عمدتاً در درس‌های حفظی توصیه می‌شود.

  • خلاصه‌برداری

اهمیت خلاصه‌برداری بر هیچ کس پوشیده نیست. یکی از موارد اهمیت آن، ایجاد تمرکز است که برای درس‌های مفهومی و محاسباتی بیش‌تر توصیه می‌شود.

  • مکتوب کردن افکار مزاحم

این کار باعث می‌شود به این افکار واقعی‌تر فکر کنیم و متوجه شویم این موضوع آن‌قدر هم اهمیت ندارد که ما را به چالش بکشد و از هدف اصلی دور کند.

Menu