کامنت های( اهمیت کمیت مطالعه)، به انتخاب آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم درباره‌ی کمیت مطالعه صحبت کنیم. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شوند.

کامنت های( اهمیت کمیت مطالعه)، به انتخاب آیدا علی بخشی

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و بسیاری از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

کامنت های( اهمیت کمیت مطالعه)، به انتخاب آیدا علی بخشی




آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو- کنکور انسانی 1400



کامنت کاربر:  بچه‌ها من تا چند روز پیش مستمر روزی هشت الی نه ساعت میخونم با تست بالای صدوهفتادتا در روز گاها تا دویست و پنجاهم میرسید، از وقتی مشاورم گفته فارغ التحصیل باید بین نه تا دوازده سیزده ساعت بخونه صبح ساعت پنج که بیدار میشم اصلا بی روحم تمام اون حس خوبی که به درسخوندنم داشتم پرید هی فک میکنم تا الان وقت زیادی تلف کردم باید بیشتر میخوندم.


سلام به همه دوستان. در این مطلب قصد داریم درباره "کمیت مطالعه" صحبت کنیم و نکاتی را بیان کنیم که شاید تعداد زیادی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور از آن غافل هستند.

در ابتدا باید بدانیم که عاملی که از مطالعه ما یک مطالعه ی "موفق" میسازد، داشتن کیفیت و کمیت "کافی" کنار همدیگر است. اما منظور از کمیت و کیفیت مطالعه به شکل دقیق چیست؟

کیفیت مطالعه یعنی دقیقا میزان یادگیری شما‌‌. تا چه حد یاد گرفته اید؟ تا چه حد، "عمیق" یاد گرفته اید؟ چقدر متمرکز مطالعه کردید؟ 

پاسخ به همه ی این سوالات، به کیفیت یادگیری شما ختم می‌شود.

اما منظور از کمیت مطالعه چیست؟

کمیت مطالعه شما به دو عامل بستگی دارد. ساعت مطالعه و تعداد تست. اگر امروز ۸ ساعت مطالعه داشتید و تعداد ۱۴۰ تست حل کرده اید، می‌توان گفت کمیت مطالعه مناسب بوده است.

اما نکته ی بسیار مهمی که دانش آموزان از آن غفلت میکنند این است که برای کمیت نمی‌توان "صراحتا" عدد و رقم مشخصی معین کرد. نمیتوانیم بگوییم چون شرایط یک دانش آموز به صورتی است که مجبور است مدرسه برود، در کلاس های خارج از خانه نیز وضعیت جالبی از خود نشان بدهد، پس باید فلان تعداد تست یا فلان میزان از ساعت مطالعه را داشته باشد. نمی‌توان به شکل دقیق معین کرد که یک فارغ التحصیل باید لزوما ۱۲ ساعت مطالعه کند. زیرا زندگی، شرایط، میزان یادگیری، خستگی و ... هر دانش آموزی با دیگری متفاوت است و صادر کردن یک نسخه کلی برای همه باعث میشود فردی که اتفاقا پیشرفتی در افزایش ساعت مطالعه یا تعداد تست خود داشته، فقط به این دلیل که به آن سطح از انتظار نرسیده است، سرخورده و ناامید شود. پیش از اینکه از میزان کمیت مطالعه خود احساس ناامیدی کنیم فقط از خود یک سوال بپرسیم: چه کسی این معیار را معین کرده است و آیا لزوما با این معیار میتوان موفق شد؟

پاسخ "خیر" است. زیرا هرکس باید با توجه به شرایط خودش برای برنامه اش تصمیم بگیرد و خود را با روند زمان ارتقا دهد.

نکته ی مهم حائز توجه این است که کیفیت مطالعه کمیت مطالعه را کنترل می‌کند. مثلا دانش آموزی که عمیق یاد نمی‌گیرد یا وضعیت کیفی خوبی در درسی ندارد، باید بیشتر و هوشمندانه تر مطالعه کند تا در درس مورد نظر ارتقا یابد.

در برنامه ریزی خود بیش از هر عامل دیگری به توانایی ها و شرایط خود توجه کنید و سعی کنید به طور مستمر، توانایی های خود را ارتقا دهید.

تهیه کننده:

آیدا علی بخشی- دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما



ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .


Menu