کامنت های( عوامل موفقیت در کنکور)- به انتخاب آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم مروری بر عوامل شکست در کنکور داشته باشیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

کامنت های( عوامل موفقیت در کنکور)- به انتخاب آیدا علی بخشی

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و خیلی از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

در این مطلب قصد داریم مروری بر عوامل شکست در کنکور داشته باشیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

کامنت های( عوامل موفقیت در کنکور)- به انتخاب آیدا علی بخشی

آیدا علی بخشی                                                   

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران                                       

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400

کامنت کاربر: بچها به نظرتون چه عواملی باعث قبول نشدن یک فرد میشن.اگه لطف کنین هر کدومتون دو سه تا برام بگین.خودم این چنتا رو نوشتم:کمال گرایی/استفاده زیاد از گوشی/خواب نامنظم/بی برنامگی و... .

پاسخ کاربر: استرس بیش از حد سرجلسه/نداشتن مهارت آزمون دادن یا همون کم آزمون دادن/ناامیدی .

سلام به همه دوستان عزیزم. امیدوارم که حال خوبی داشته باشید. همانطور که پیش تر خواندید در این مطلب قصد داریم درباره چند  عامل مهم که باعث شکست یک فرد در کنکور میشود صحبت کنیم.

نکته مهم درباره این عوامل این است که هریک از آنها ممکن است در برهه ی کوتاهی از مسیر برای شما رخ دهد و کاملا طبیعی باشد اما در صورت ادامه یافتن، منجر به شکست میشود.

اولین و مهمترین عامل که با شروع مسیر ممکن است برای هر داوطلب کنکور نمایان شود، ناامیدی از داشتن نقاط ضعف فروان است. با شروع مسیر کنکور، مطالعه و داشتن برنامه برای همه ما جدی تر میشود اما در همین حین ممکن است نقاط ضعف فروانی را به علت آگاه نبودن از روش درست مطالعه حس کنیم. اگر به علت ناامیدی تصمیم عجولانه به کم پرداختن یا حتی حذف این دروس بگیریم، ضربه جبران ناپذیری به خود زده ایم و فرصت تبدیل این نقاط به نقاط قوت را از خود گرفته ایم.

بی برنامگی و نداشتن برنامه دیگر عامل شکست در کنکور است. موفقیت در کنکور نیازمند داشتن نظم است. بدون برنامه عملا فرصت داشتن نظم را از خود میگیرید. برای روزهای یک هفته خود، یک برنامه دقیق داشته باشید.

عجله برای رسیدن به پیشرفت باعث ناامیدی میشود. اینکه هرروز منتظر دیدن نتیجه کار خود آن هم به شکل ملموس باشیم، عملا باعث بی انگیزگی ما میشود. موفقیت یک مسیر یک شبه نیست و نیاز به استمرار دارد. برای رسیدن به پیشرفت خود، بلند مدت، صبور بمانید.

مورد مهم دیگر آزمون دادن است. همه ما میدانیم که شرکت نکردن در آزمون شانس موفقیت مارا کم میکند.اما کمتر کسی میداند که آزمون دادن هم ممکن است باعث شکست در کنکور شود. اما چطور؟ زمانی که شما آزمون میدهید اما آزمون خود را تحلیل و بررسی نمی کنید، انگار اصلا در آزمونی شرکت نکرده اید. حتی در صورت بررسی و تحلیل همه جانبه ی آزمون خود، اگر نکات به دست آمده از تحلیل خود را مرور نکنید انگار نه تحلیل کرده اید و نه آزمون داده اید. در واقع، آزمون دادن، تحلیل کردن و مرور نکات به دست آمده از تحلیل هر سه اهمیت انکار ناپذیر خود را دارند.

مورد بعد کمال پرستی در مسیر کنکور است. اصرار بر اینکه کاری را بی عیب و نقص انجام دهیم، باعث بیشتر به اشتباه افتادن و وسواس فکری میشود. باید سعی کنیم که کمال گرا باشیم نه کمال پرست. سعی بر اینکه هرروز مقداری بهتر از دیروز خود باشیم باعث پیشرفت میشود. فراموش نکنیم که همین کمال پرستی گاها افراد را منفعل تر می کند. منفعل بودن در مسیر کنکور یعنی تلاش نکردن و تلاش نکردن مساوی است با شکست.

با وجود همه این موارد و داشتن تلاش منظم و پویا، فردی که روحیه مثبت ندارد نمیتواند موفق شود. حفظ روحیه مثبت چه در طول مسیر و چه در زمان کنکور اهمیت بالایی دارد. باید سعی کنیم تا روحیه مثبت خود را حین مطالعه و حین آزمون دادن حفظ کنیم و پیوسته امیدوار بمانیم.

نداشتن روحیه پویا و فعال برای کسب اطلاعات یا حتی فکر نکردن به اینکه در حال حاضر چه چالش هایی در مسیر خود داریم نیز عامل دیگر شکست در کنکور است. سعی کنیم به دنبال پاسخ سوالات و چالش های مسیر خود باشیم. مثلا اگر تا به حال از ده روش مطالعه برای پیشرفت در درس ریاضی استفاده کرده ایم و موفق نشده ایم، پرس و جو کنیم تا روش یازدهمی را پیدا کنیم. شاید روش یازدهمی برای ما پاسخگو باشد.

قطعا عوامل بسیاری در مسیر شما وجود دارند که ممکن است روند پیشرفت شما را کند یا حتی متوقف کند که گنجاندن آنها در یک مطلب کار بسیار دشواریست. اما در این مطلب سعی کردم به مواردی اشاره کنم که بیشتر روان شناختی هستند تا تحصیلی. به عنوان مورد آخر دوست دارم اشاره کنم که توانایی حفظ حال خوب را در خود، در طی مسیر ایجاد کنید. اگر حال شما با مسیر خوب باشد، هنگام رسیدن به مقصد نیز حال خوبی دارید. اما چگونه با وجود حال بد در طی مسیر، میتوانید هنگام رسیدن به مقصد خوشحال باشید؟ به نظر شما خوشحالیتان ماندگار است؟

ارتباط با ما

برای رزرو پشتیبان ویژه و آشنایی با خدمات مشاوره و برنامه ریزی، لینک صفحه پشتیبان ویژه را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .



سپاس از توجه شما

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران

Menu