چالش‌های مشاوره‌ای: آخرین هفته - 10 توصیه برای اولیا + 5 نقد

درباره‌ی نقشِ اولیا بسیار گفته‌ایم. حالا بگذارید به چند توصیه‌ی کوتاه درباره‌ی آخرین هفته‌ی قبل از کنکور و .روزِ کنکور بپردازیم

چالش‌های مشاوره‌ای: آخرین هفته - 10 توصیه برای اولیا + 5 نقد

درباره‌­ی نقشِ اوليا بسيار گفته‌­ايم. حالا بگذاريد به چند توصيه­‌ی كوتاه درباره‌­ی آخرين هفته‌­ی قبل از كنكور و روزِ كنكور بپردازيم.

 ١. ممكن است فرزندتان در اين روزهای پايانی لجباز، غرغرو، پرخاشگر يا بی‌ادب شده باشد! لطفاً صبوری و متانت پيشه كنيد و هرگز با او وارد عمل و عكس‌العمل نشويد. اين چند روز را هم به دلش راه بياييد. نصيحت و تربيت و يادآوريی قوانين خانه و خانواده را بگذاريد برای چند روز بعد از كنكور.

٢. اگر در عملكرد ماه‌­های گذشته­‌اش اشتباه و كاستی داشته، خودش بهتر از شما می‌داند. نمك روی زخم نپاشيد و يادآوری نكنيد.

٣. تا به حالا هر چه مي­‌توانست ياد بگيرد، فراگرفته است. در اين چند روزِ باقی‌مانده يا خودش شور و شوقِ درس خواندن دارد و می­‌خواند كه مفيد است، يا با بی­‌ميلی و به اصرارِ شما می­‌خواند كه بی­‌فايده است.

٤. با خودتان خلوت كنيد و به آرامش برسيد. پدر و مادر!... اول شما بنشينيد و با هم حرف بزنيد... اگر فرزندتان رشته‌­ای را كه حقِ اوست، يا دوست دارد (يا آن رشته­‌ای را كه شما دوست داريد!) قبول نشود؛... چه می‌­شود؟ دقت كنيد! اول شما بايد به آرامش برسيد. نمی‌توانيد فرزندتان را گول بزنيد و برای او ادای آرامش را درآوريد. وقتی به آرامش رسيديد و مطمئن شديد كه اگر قبول نشود دنيا به آخر نمی‌رسد، آن­وقت می‌توانيد اين را به خودش هم بگوييد.

٥. احتمالاً فرزندتان خاله­‌ها، عموها، معلمين، دوستان و آشنايانِ دور و نزديكي دارد كه چه بسا بارها از روي محبت و تلطف اظهار كرده‌­اند كه منتظرِ شيرينيی قبوليی او هستند. سرِ جلسه‌ی كنكور در مواجهه با اولين سؤالِ دشوار، به اين فكر خواهد افتاد كه حالا چه جوابی به اين آشنايان بايد بدهد؟! حتی ممكن است به يادِ رقبا يا حتی دشمنانش! بيفتد. خيالش را آسوده كنيد كه برای حرفِ مردم تره هم خرد نمی‌كنيد! 

٦. شبِ  قبل از كنكور اگر شد يك جشنِ خانوادگیِ كوچکِ بدونِ بريز و بپاش، همراه با بازی و سرگرمی بگيريد. البته لطفاً به يك غذای ساده­‌ی خوشمزه­‌ی خانگی بسنده كنيد و غذای رستوران را به فردا موكول كنيد!

٧. روزِ قبل از كنكور يك سر تا حوزه­‌ی آزمون برويد و مسيرِ خانه تا حوزه و ورودیِ حوزه را شناسايی كنيد. 

٨. شايد فرزندتان حواس درستی نداشته باشد. ١٢ وسيله‌­ای را كه بايد در جلسه­‌ی كنكور همراه داشته باشد، از مقالاتِ سایتِ کانونِ فرهنگیِ آموزش يا مجله­‌ی آزمون ياد بگيريد و براي او آماده كنيد.

٩. صبحِ روز كنكور حتماً همراهِ او به حوزه برويد و برايش آرزوی موفقيت كنيد. اگر ديديد از اين كار خوشش نمی‌آید و معذب می‌شود مراسمِ آرزوي موفقيت را در خانه اجرا كنيد.

١٠. بعد از اتمامِ آزمون به دنبالش برويد. حتی اگر عادتِ هميشگی شما نيست او را در آغوش بگيريد و ببوسيد. به او يادآوری كنيد كه چه قدر مايه‌ی افتخارِ شماست. حتماً از دور و اطراف می‌شنويد كه سؤالات چه‌­قدر سخت بوده. اين را بگوييد. بگوييد: «وااااي! چه كار كردی؟ مي­گن امسال وحشتناك سخت بوده!»

محمد معافی            

حسین پرهیزگار: سلام و با تشکر از آقای معافی. این توصیه­‌ها برای این ایام کاملاً ضروری است. چند نکته هم به نظر بنده رسید. ۱. در مورد ۴: در هفته­‌ی آخر بهتر است اصلاً سخنی مطرح نشود، بحث در مورد کسب نتیجه‌­ای فراتر از توان دانش‌­آموز استرس‌­آور و پایین­‌تر از توان، گاهی ناامیدکننده است. ۲. در مورد ۸: به­‌جای حواس درستی ندارد می­‌توان گفت تمرکز کافی ندارد. ۳. درمورد ۵: توصیه به دوری از این افراد در هفته‌­ی آخر است. ۴. در مورد ۱۰: چون خیلی زود صحت یا عدم صحت رفتار و گفتار ما بر او واضح و مشخص می­‌شود بهتر است از شیوه‌­ی گذشتگان استفاده کنیم که همه چیز را به اراده و خواست خدا نسبت می­‌دادند یعنی بگوییم: خسته نباشی! شما تلاشت را کردی، نتیجه با خداست. ۵. موارد دیگر هم می­‌توان به این مقاله افزود مثل پرهیز از مباحث اقتصادی ،گرانی و ... که ممکن است فرزندمان هزینه­‌های مربوط به خود را متصور شود یا تلاش و همراهی برای کسب آمادگی­‌های جسمانی با تغذیه متعادل، همراهی در تنظیم ساعت خواب و بیداری و... البته مهم­‌ترین نکته این است که بدانیم توجه زیاد هم در این ایام گاهی به اندازه‌­ی بی­‌توجهی می­‌تواند مخرب و ویرانگر باشد

داود اکبری: سلام دوستان! از این یادداشت محمد خوشم آمد، نخست به این­‌خاطر که روی صحبتش با پدر و مادرهاست. چیزی که ما در این اواخر فراموشش کردیم و این توجه محمد به اولیا را دوست دارم.

دوم چند درخواست شدنی از اولیا. حتی انجام دو سه مورد از ده مورد فوق توسط آن‌ها، به حال دانش‌آموزان مفید خواهد بود.

سوم این‌که لحن درخواست‌های آقای معافی، دلپذیر است.

در آخر باید بگویم جای این مقاله در مجله خالیست.

سپاسگزارم

محمدحسن زارعی: سلام! مقاله از نگاه پدر و مادر، بدون کم و کاست و عالی بود.

توجه به آیتم ششم: دورهمی خانوادگی (پدر و مادر و خواهر و برادر)

همیشه پایدار باشید.

منوچهر فاریابی: با انتشارش مخالف نیستم. اما مقاله‏‌ی قوی و تأثیرگذاری هم نیست. انسجام لازم را ندارد. مثلاً انتخاب رشته چه ربطی به هفته‏‌ی آخر دارد؟ حرف تازه‌‏ای هم ندارد. یک‏‌جور توصیه‌‏نامه و نصیحت است. نمی‌‏شود برای همه‌‏ی خانواده‌‏ها حکم واحد و یک‏‌سری توصیه‌‏های عمومی صادر کرد.

پژمان عبدالهیان: مطالب کاملاً درستی را بیان کرده‌‏ای. ولی نباید این نکات بهانه‌‏ای برای تقویت برخی رفتارهای نادرست دانش‏‌آموزان در محیط خانه ایجاد کند. به همین دلیل است که چنین نکاتی را معمولاً در جلسات اولیا و در غیاب دانش‌‏آموزان مطرح می‌‏کنیم. در ضمن ممکن است بسیاری خانواده‏‌ها امکان اجرای برخی توصیه‏‌هایت را نداشته باشند.



Menu