چالش‌‏های مشاوره‏‌ای: 6 توصیه‌ی آموزشی برای هفته‌ی آخر + 3 نقد

برای واپسین هفته‌‏ی قبل از کنکورِ سراسری 6 توصیه‏‌ی آموزشی زیر را در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید «شما» چه کارهایی را انجام خواهید داد.

چالش‌‏های مشاوره‏‌ای: 6 توصیه‌ی آموزشی برای هفته‌ی آخر + 3 نقد

برای واپسین هفته‏‌ی قبل از کنکورِ سراسری 6 توصیه‌‏ی آموزشی زیر را در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید «شما» چه کارهایی را انجام خواهید داد.

1- حفظیاتِ هر درس را برای آخرین بار مرور کنید و از خودتان بپرسید. می‏‌توانید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید از شما بپرسند. البته فقط همکاری و مشارکتِ کسانی را بخواهید که مثبت‌‏اندیش هستند و همواره شما را تشویق می‏کنند. مثلاً لغاتِ فارسی، عربی و زبانِ انگلیسی، تاریخ ادبیات، فرمول‏‌های ریاضی و فیزیک و ... را در حدِ امکان دوره کنید. درباره‌‏ی این‏که هر درس چه حفظیاتِ مهمی برای شما دارد با معلمان، هم‏کلاسی‌‏ها، مشاور و پشتیبان مشورت کنید.

2- پرسش‌هایی را که در طولِ دورانِ جمع‌‏بندی و از آزمون‏‌های مجموعه‌‏ایِ این دوران، انتخاب و نشان‏‌دار کرده‏‌اید یک بارِ دیگر حل کنید.

3- درختِ دانشِ همه‌‏ی درس‏‌ها را یک بارِ دیگر مرور کنید. سعی کنید با دیدنِ هر تیتر چیزهایی را از آن موضوع به خاطر آورید.

4- منابعِ اصلیِ مطالعاتی به خصوص کتاب‌‏های درسیِ آموزش و پرورش را یک بار ورق بزنید. تیترها و کلماتی را که با حروفِ درشت، رنگی یا متفاوت نوشته شده‌‏اند یک بارِ دیگر ببینید. بر شکل‌‏ها، نمودارها و آن‏چه در کادر نوشته شده یک بارِ دیگر تمرکز کنید. به این کار تورقِ سریع می‏‌گوییم.

5- درباره‏‌ی تعیینِ زمان‏‌های نقصانی (یعنی مقداری که می‏‌خواهید در وقتِ پاسخ‏گوییِ هر درس صرفه‌‏جویی کنید) و استراتژیِ بازگشت (یعنی این‏که می‌‏خواهید با وقتِ صرفه‏‌جویی شده از طریقِ زمان‏‌های نقصانی چه کار کنید) تصمیم بگیرید.

6- آزمون‌‏های مجموعه‌‏ایِ چند سالِ اخیر را یک بارِ دیگر فقط نگاه کنید. لازم نیست به پرسش‏‌ها پاسخ دهید. این بار فقط نگاهی به هر پرسش بیندازید و بدون پاسخ دادن به پرسش، فقط «تصمیم گرفتن» را تمرین کنید. یعنی فقط تصمیم بگیرید که کنار پرسش منها می‏‌گذارید؟ (یعنی کلاً به آن پاسخ نمی‏دهید) یا کنارِ آن ضربدر می‏‌گذارید؟ (یعنی پاسخ‏گویی را به زمانِ بازگشت موکول می‏‌کنید) یا همان موقع تصمیم به پاسخ‏گویی می‏‌گیرید.

محمد معافی

پژمان عبدالهیان: به نظرم تمام نکات نوشته شده خوب و درست بیان شده است. در بند ششم هر چند تمرین نشانه‏‌دار کردن سؤالات کار درستی است؛ منتها انجام این کار روی سؤالاتی که قبلاً حل شده و دانش‌‏آموزان آن‏‌ها را یک بار قضاوت کرده‌‏اند اشتباه است و قابل تعمیم برای سؤالاتی که برای اولین بار دیده می‏‌شوند نیست.

کلاً با سرسری دیدن آزمون‌‏های قبلی موافق نیستم و اگر قرار است نشانه‌‏دار کردن تمرین شود بهتر است روی یک سری سؤال که جدید هستند اتفاق بیفتد تا مکانیزم تمیز دادن به­‌درستی تمرین شود.

داود اکبری: سلام محمد عزیز

دسته‌‏بندی شما برای یک برنامه و روش مطالعه در هفته‌ی آخر، اجرایی و  مطلوب است. یادآوری دو نکته‌ی مبهم و کمی پیچیده:

۱) در بند ۱ با کمک از دیگران، مثل معلم و هم‏کلاسی و... برای شناسایی نکات حفظی، منظورتان این است که او در این کار ناتوان است و یا غفلت کرده و یا ... بهتر است جمله پایانی حذف شود.

۲) آن‏چه که در بند ۶ درمی‌یابم هدفی غیر از بند ۲ است که در آن به­‌خوبی به پرسش‌های نشان‌دار اشاره کرده‌ای. ولی توصیه‏‌ی شما در بند ۶ برای فقط نگاه کردن آزمون‌های مجموعه‌ای چند سال اخیر به معنای تمرینِ مدیریت زمان مبهم است. شاید بخواهی بیشتر توضیحش بدهی! ولی من به کار‌گیری تکنیک‌های زمان را در اجرایِ سه روز یک بارِ جمع‌بندی کافی می‏دانم و با توجه به توضیحت در بند ۵ و تثبیت این مهارت‏‌ها، زمان تمرین دوباره‏‌ی آن‏‌ها در چند روز آخر نیست و بهتر است حذف شود.

منوچهر فاریابی: از آن‌‏جا که برای هفته‏‌ی آخر من توجه به وضعیت فکری و‌ روانی دانش‌­آموز را ضروری می‌دانم در این یادداشتِ آقای معافی آنچه برای من جذاب است تأکید بر دو نکته‌‏ی تعیین نقش دانش­‌آموز و تصمیم گرفتن است. 

وقتی از قبل راجع به آنچه باید فکر کند، نقشه‏‌ی راه خود را در هنگامه­‌ی کنکور می‌داند و بهتر عمل می­‌کند. ما کارها را دو بار انجام می‌دهیم. یک‌بار در عرصه‏‌ی ذهنی، یک‌بار هم در عرصه‏‌ی عمل واقعی. بنابراین به همه‌‏ی دانش‌‏آموزان توصیه و تأکید دارم هر ۶ توصیه را با دقت بخوانند و‌ عمل کنند.

 سپاسگزارم.

Menu