برای واپسین هفتهی قبل از کنکورِ سراسری 6 توصیهی آموزشی زیر را در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید «شما» چه کارهایی را انجام خواهید داد.
1- حفظیاتِ هر درس را برای آخرین بار مرور کنید و از خودتان بپرسید. میتوانید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید از شما بپرسند. البته فقط همکاری و مشارکتِ کسانی را بخواهید که مثبتاندیش هستند و همواره شما را تشویق میکنند. مثلاً لغاتِ فارسی، عربی و زبانِ انگلیسی، تاریخ ادبیات، فرمولهای ریاضی و فیزیک و ... را در حدِ امکان دوره کنید. دربارهی اینکه هر درس چه حفظیاتِ مهمی برای شما دارد با معلمان، همکلاسیها، مشاور و پشتیبان مشورت کنید.
2- پرسشهایی را که در طولِ دورانِ جمعبندی و از آزمونهای مجموعهایِ این دوران، انتخاب و نشاندار کردهاید یک بارِ دیگر حل کنید.
3- درختِ دانشِ همهی درسها را یک بارِ دیگر مرور کنید. سعی کنید با دیدنِ هر تیتر چیزهایی را از آن موضوع به خاطر آورید.
4- منابعِ اصلیِ مطالعاتی به خصوص کتابهای درسیِ آموزش و پرورش را یک بار ورق بزنید. تیترها و کلماتی را که با حروفِ درشت، رنگی یا متفاوت نوشته شدهاند یک بارِ دیگر ببینید. بر شکلها، نمودارها و آنچه در کادر نوشته شده یک بارِ دیگر تمرکز کنید. به این کار تورقِ سریع میگوییم.
5- دربارهی تعیینِ زمانهای نقصانی (یعنی مقداری که میخواهید در وقتِ پاسخگوییِ هر درس صرفهجویی کنید) و استراتژیِ بازگشت (یعنی اینکه میخواهید با وقتِ صرفهجویی شده از طریقِ زمانهای نقصانی چه کار کنید) تصمیم بگیرید.
6- آزمونهای مجموعهایِ چند سالِ اخیر را یک بارِ دیگر فقط نگاه کنید. لازم نیست به پرسشها پاسخ دهید. این بار فقط نگاهی به هر پرسش بیندازید و بدون پاسخ دادن به پرسش، فقط «تصمیم گرفتن» را تمرین کنید. یعنی فقط تصمیم بگیرید که کنار پرسش منها میگذارید؟ (یعنی کلاً به آن پاسخ نمیدهید) یا کنارِ آن ضربدر میگذارید؟ (یعنی پاسخگویی را به زمانِ بازگشت موکول میکنید) یا همان موقع تصمیم به پاسخگویی میگیرید.
محمد معافی
پژمان عبدالهیان: به نظرم تمام نکات نوشته شده خوب و درست بیان شده است. در بند ششم هر چند تمرین نشانهدار کردن سؤالات کار درستی است؛ منتها انجام این کار روی سؤالاتی که قبلاً حل شده و دانشآموزان آنها را یک بار قضاوت کردهاند اشتباه است و قابل تعمیم برای سؤالاتی که برای اولین بار دیده میشوند نیست.
کلاً با سرسری دیدن آزمونهای قبلی موافق نیستم و اگر قرار است نشانهدار کردن تمرین شود بهتر است روی یک سری سؤال که جدید هستند اتفاق بیفتد تا مکانیزم تمیز دادن بهدرستی تمرین شود.
داود اکبری: سلام محمد عزیز
دستهبندی شما برای یک برنامه و روش مطالعه در هفتهی آخر، اجرایی و مطلوب است. یادآوری دو نکتهی مبهم و کمی پیچیده:
۱) در بند ۱ با کمک از دیگران، مثل معلم و همکلاسی و... برای شناسایی نکات حفظی، منظورتان این است که او در این کار ناتوان است و یا غفلت کرده و یا ... بهتر است جمله پایانی حذف شود.
۲) آنچه که در بند ۶ درمییابم هدفی غیر از بند ۲ است که در آن بهخوبی به پرسشهای نشاندار اشاره کردهای. ولی توصیهی شما در بند ۶ برای فقط نگاه کردن آزمونهای مجموعهای چند سال اخیر به معنای تمرینِ مدیریت زمان مبهم است. شاید بخواهی بیشتر توضیحش بدهی! ولی من به کارگیری تکنیکهای زمان را در اجرایِ سه روز یک بارِ جمعبندی کافی میدانم و با توجه به توضیحت در بند ۵ و تثبیت این مهارتها، زمان تمرین دوبارهی آنها در چند روز آخر نیست و بهتر است حذف شود.
منوچهر فاریابی: از آنجا که برای هفتهی آخر من توجه به وضعیت فکری و روانی دانشآموز را ضروری میدانم در این یادداشتِ آقای معافی آنچه برای من جذاب است تأکید بر دو نکتهی تعیین نقش دانشآموز و تصمیم گرفتن است.
وقتی از قبل راجع به آنچه باید فکر کند، نقشهی راه خود را در هنگامهی کنکور میداند و بهتر عمل میکند. ما کارها را دو بار انجام میدهیم. یکبار در عرصهی ذهنی، یکبار هم در عرصهی عمل واقعی. بنابراین به همهی دانشآموزان توصیه و تأکید دارم هر ۶ توصیه را با دقت بخوانند و عمل کنند.
سپاسگزارم.