چالش‌های مشاوره‌ای: هفته‏‌ی آخر و قانون 80-20 + 2 نقد

در روز کنکور آرامش نیاز اصلی و اساسی دانش‌آموز است تا بتواند از دانش اندوخته‏‌ی سالیان به درستی استفاده کند.

چالش‌های مشاوره‌ای: هفته‏‌ی آخر و قانون 80-20 + 2 نقد

هفته­‌ی آخر را با قانون ۸۰-۲۰ شروع کنید و به پایان برسانید.

مهم­‌ترین فاکتور موفقیت در روز کنکور چیست؟

پاسخ یک عبارت ۵ حرفی است: 

«آرامش»

در روز کنکور آرامش نیاز اصلی و اساسی دانش‌آموز است تا بتواند از دانش اندوخته‏‌ی سالیان به درستی استفاده کند. 

شما را دعوت می‌­کنم به این سؤال پاسخ دهید: 

بین دو گروه «دانش بیش‏تر-آرامش کم‏تر یا دانش کم‏تر- آرامش بیش‏تر» کدام‏یک موفق­‌ترند؟ بدون تردید همه شما گزینه‌‏ی آرامش بیش‏تر را انتخاب می‏کنید. 

بنابراین هفته‌­ی آخر را بیش‏تر باید به تمرین آرامش بپردازید تا جمع­‌بندی دانش، در هفته‏‌ی آخر هر دانش‌­آموز کنکوری هر چه‏‌قدر هم درس خوانده باشد باز تمایل وسواس‌گونه‌ای به بیش‏تر خواندن و تسلط بیش‏تر دارد.  

اگر چه یکی از عوامل مهم آرامش، اطمینان‌ خاطر از یادگیری هرچه کامل‌تر و یادیاری هرچه دقیق‌تر و سریع­تر مطالب در ساعات آزمون است امَا از آن‏جا که این اطمینان‌ خاطر همیشه نسبی است، باید به حدّی و سطحی از آن رضایت دهید که از وسواس و نگرانی مطالب مانده پرهیز نمایید، چرا که هیچ‌کس به آمادگی مطلق نخواهد رسید. 

اکنون توافق داریم که در روز کنکور شما به آرامش بیش از دانش نیاز دارید. چرا که اگر ذهن آرامی نداشته باشید دقت شما پایین می‌آید، سؤالات را به درستی نمی‌خوانید، منظور دقیق سؤال را در نمی‌یابید و گرفتار دام‌های آموزشی می‌شوید در نتیجه پاسخ صحیح‌تر را هم انتخاب نمی‌کنید. 

هر یک از شما نمونه‌­های بسیاری از دانش‌آموزان درس­‌خوانی را شنیده‌اید که در اثر اضطراب نتوانسته­‌اند در کنکور در حد دانش خود نتیجه بگیرند، چرا؟ چون آرامش نداشته‌اند چون آن ­را تمرین نکرده‌اند شما با روش ۸۰ -۲۰ آن را تمرین کنید. 

در پایان هفته آخر به‌طور نسبی باید به این نتیجه برسید: آن­چه را خوانده‌ام به درستی در حافظه‌ام اندوزش و رمزگردانی شده است. چنان در حافظه‌ام ذخیره شده است که در هنگام آزمون نظام یادیاری ذهنم آن­ها را به یاد خواهدآورد.

اما قانون ۸۰-۲۰ در هفته آخر: 

اول هفته ۸۰ درصد زمانی را که تا کنون مطالعه می‌کردید درس بخوانید و ۲۰ درصد آن را به تمرین تکنیک‌های ‌ریلکسیشن، مدیتشن و گوش دادن به موزیک‌های آرام‌بخش بدون کلام بپردازید. 

و‌ در پایان هفته کاملاً بر عکس باشد و در آن ۲۰ درصد فقط به تورق سریع برخی کتاب‌ها بگذرد به گونه‌ای که روز آخر قبل از برگزاری کنکور را باید‌ کاملاً بدون کتاب و درس با گردش و تفریح در طبیعت بگذرانید. در سراسر روز آخر با تمرین‌های کنترل ذهن به این فکر کنید که من آنچه را خوانده­ام یاد گرفته‌ام و به یاد دارم. من آماده‌ام. اگر حوصله‌اش را داشتید یکی از کتاب‌‏های قدرت ذهن و کنترل ذهن را تورق یا مطالعه کنید. 

منوچهر فاریابی

محمد معافی: منوچهر عزیز در روشی که تبیین فرمودید و هفته‏­‌ی پایانی را با قاعده‏­‌ی 80 درصد مطالعه + 20 درصد آرام‌­بخشی شروع کردید و رفته رفته تا پایان هفته به عکس این نسبت ها رسیدید با شما همدل هستم. اما فکر می‏‌کنم همواره دانش و آگاهی نه تنها مهم‌­تر از آرامش که خود عاملی برای افزایش آرامش است. یادم می­آید در اوایل دهه‌‏ی 80 دانش‌­آموزی به نام مسیح نیلچیان بخت اول رتبه‌­ی یک رشته‌­ی ریاضی بود. در جلسه‌‏ی کنکور آرامش خود را از دست داد. چه شد؟ شد رتبه­‌ی 7 رشته­‌ی ریاضی! در سال 86 همه گمان می­‌کردند ستار وکیلی از ساوه رتبه‏‌ی یک کشور خواهد شد. در هفته‌­های قبل از کنکور آرامش خود را به شدت از دست داد. چه شد؟ این­طور که یادم می‏‌آید شد رتبه‌‏ی 10 منطقه و رتبه‌‏ی 20 کشور. البته در مهندسی برق دانشگاه شریف قبول شد. یعنی همان رشته­‌ای که رتبه‌­ی یک کنکور هم قبول شده بود و البته در دانشگاه شاگرد اول بود. می‌­خواهم بگویم آرامش مهم است ولی جایگاه افراد را در نهایت دانش آن­‌ها تعیین می­‌کند

داود اکبری: سلام منوچهر عزیز من هم اعتقاد دارم دانش‌آموز روز کنکور به آرامش بیش از هر چیزی نیاز دارد ولی خودِ این آرامش هم نتیجه‌ی یک فرایندِ فراشناختی و جمع‌بندیِ مهارت‌هایی است که دانش‌‏آموز باید در هفته‌­ی آخر بدان دست یابد. من از یادداشتت در می‌یابم که دانش‌آموز نباید به دنبال مطالب جدید برود و البته این مترادف با جمله‌ی«دانشِ کم‏تر و آرامش بیش‏تر» نیست. به­ هرحال نباید در «تمرین­‌های آرامش‏‌دهنده» دچار افراط شد بلکه در هفته‌ی آخر یک برنامه‌ی خوب و اجرایی بیش از هر چیز آرامش ایجاد می‌کند.

پژمان عبدالهیان: تشکر ویژه از مقاله‏‌ی جذاب و متفاوت منوچهر عزیز که چالشی را بین تشخیص اهمیت آرامش و یادگیری مطرح کرده‌‏است که بسیار جذاب است.

اولین جمله‌‏ی قانون ۲۰- ۸۰ گنگ است و خواننده باید تا آخر مقاله را بخواند تا متوجه منظور نویسنده شود.

قطعاً حفظ آرامش خیلی مهم است اما چگونه؟

 لازم است توضیح دقیق‏‌تری راجع به روش‌‏های ایجاد و حفظ آرامش داده شود. برای مثال بازخوانی فرمول‌‏ها و اطمینان از به‌‏خاطر داشتن آن‏‌ها و کنار گذاشتن مطالب بسیار دشوار که تمرکز بیش‏تری را روی مباحثی که مسلط هستید باعث می گردد آرامش‌‏بخش هستند و یا تنظیم خواب؟

البته توضیحاتی داده شده که تا حدی موضوع را روشن کرده، ولی به نظرم کافی نیست و نیازمند روشن‏گری بیش‏تر است. مطلب بعدی این است که آمادگی علمی با توجه به شرایط هر دانش‌‏آموز مهم است و دانش‏‌آموزان هفته‏‌ی آخر را هم باید به عنوان بخش مهمی از فرآیند یادگیری حتی‏‌المقدور به مرور مطالب حفظی مثل فرمول‏‌ها و طبقه‏‌بندی‏‌ها (جداول- شکل‏‌ها و ...) اختصاص داده و سرعت استفاده از محفوظات را افزایش دهند.

در این مقاله مرور مطالب زیر سایه‌‏ی آرامشی قرار می‏گیرد که همان‏‌طور که خود نویسنده به درستی اشاره کرده از عوامل اصلی ایجاد آرامش است.

درودها 

Menu