هفتهی آخر را با قانون ۸۰-۲۰ شروع کنید و به پایان برسانید.
مهمترین فاکتور موفقیت در روز کنکور چیست؟
پاسخ یک عبارت ۵ حرفی است:
«آرامش»
در روز کنکور آرامش نیاز اصلی و اساسی دانشآموز است تا بتواند از دانش اندوختهی سالیان به درستی استفاده کند.
شما را دعوت میکنم به این سؤال پاسخ دهید:
بین دو گروه «دانش بیشتر-آرامش کمتر یا دانش کمتر- آرامش بیشتر» کدامیک موفقترند؟ بدون تردید همه شما گزینهی آرامش بیشتر را انتخاب میکنید.
بنابراین هفتهی آخر را بیشتر باید به تمرین آرامش بپردازید تا جمعبندی دانش، در هفتهی آخر هر دانشآموز کنکوری هر چهقدر هم درس خوانده باشد باز تمایل وسواسگونهای به بیشتر خواندن و تسلط بیشتر دارد.
اگر چه یکی از عوامل مهم آرامش، اطمینان خاطر از یادگیری هرچه کاملتر و یادیاری هرچه دقیقتر و سریعتر مطالب در ساعات آزمون است امَا از آنجا که این اطمینان خاطر همیشه نسبی است، باید به حدّی و سطحی از آن رضایت دهید که از وسواس و نگرانی مطالب مانده پرهیز نمایید، چرا که هیچکس به آمادگی مطلق نخواهد رسید.
اکنون توافق داریم که در روز کنکور شما به آرامش بیش از دانش نیاز دارید. چرا که اگر ذهن آرامی نداشته باشید دقت شما پایین میآید، سؤالات را به درستی نمیخوانید، منظور دقیق سؤال را در نمییابید و گرفتار دامهای آموزشی میشوید در نتیجه پاسخ صحیحتر را هم انتخاب نمیکنید.
هر یک از شما نمونههای بسیاری از دانشآموزان درسخوانی را شنیدهاید که در اثر اضطراب نتوانستهاند در کنکور در حد دانش خود نتیجه بگیرند، چرا؟ چون آرامش نداشتهاند چون آن را تمرین نکردهاند شما با روش ۸۰ -۲۰ آن را تمرین کنید.
در پایان هفته آخر بهطور نسبی باید به این نتیجه برسید: آنچه را خواندهام به درستی در حافظهام اندوزش و رمزگردانی شده است. چنان در حافظهام ذخیره شده است که در هنگام آزمون نظام یادیاری ذهنم آنها را به یاد خواهدآورد.
اما قانون ۸۰-۲۰ در هفته آخر:
اول هفته ۸۰ درصد زمانی را که تا کنون مطالعه میکردید درس بخوانید و ۲۰ درصد آن را به تمرین تکنیکهای ریلکسیشن، مدیتشن و گوش دادن به موزیکهای آرامبخش بدون کلام بپردازید.
و در پایان هفته کاملاً بر عکس باشد و در آن ۲۰ درصد فقط به تورق سریع برخی کتابها بگذرد به گونهای که روز آخر قبل از برگزاری کنکور را باید کاملاً بدون کتاب و درس با گردش و تفریح در طبیعت بگذرانید. در سراسر روز آخر با تمرینهای کنترل ذهن به این فکر کنید که من آنچه را خواندهام یاد گرفتهام و به یاد دارم. من آمادهام. اگر حوصلهاش را داشتید یکی از کتابهای قدرت ذهن و کنترل ذهن را تورق یا مطالعه کنید.
منوچهر فاریابی
محمد معافی: منوچهر عزیز در روشی که تبیین فرمودید و هفتهی پایانی را با قاعدهی 80 درصد مطالعه + 20 درصد آرامبخشی شروع کردید و رفته رفته تا پایان هفته به عکس این نسبت ها رسیدید با شما همدل هستم. اما فکر میکنم همواره دانش و آگاهی نه تنها مهمتر از آرامش که خود عاملی برای افزایش آرامش است. یادم میآید در اوایل دههی 80 دانشآموزی به نام مسیح نیلچیان بخت اول رتبهی یک رشتهی ریاضی بود. در جلسهی کنکور آرامش خود را از دست داد. چه شد؟ شد رتبهی 7 رشتهی ریاضی! در سال 86 همه گمان میکردند ستار وکیلی از ساوه رتبهی یک کشور خواهد شد. در هفتههای قبل از کنکور آرامش خود را به شدت از دست داد. چه شد؟ اینطور که یادم میآید شد رتبهی 10 منطقه و رتبهی 20 کشور. البته در مهندسی برق دانشگاه شریف قبول شد. یعنی همان رشتهای که رتبهی یک کنکور هم قبول شده بود و البته در دانشگاه شاگرد اول بود. میخواهم بگویم آرامش مهم است ولی جایگاه افراد را در نهایت دانش آنها تعیین میکند
داود اکبری: سلام منوچهر عزیز من هم اعتقاد دارم دانشآموز روز کنکور به آرامش بیش از هر چیزی نیاز دارد ولی خودِ این آرامش هم نتیجهی یک فرایندِ فراشناختی و جمعبندیِ مهارتهایی است که دانشآموز باید در هفتهی آخر بدان دست یابد. من از یادداشتت در مییابم که دانشآموز نباید به دنبال مطالب جدید برود و البته این مترادف با جملهی«دانشِ کمتر و آرامش بیشتر» نیست. به هرحال نباید در «تمرینهای آرامشدهنده» دچار افراط شد بلکه در هفتهی آخر یک برنامهی خوب و اجرایی بیش از هر چیز آرامش ایجاد میکند.
پژمان عبدالهیان: تشکر ویژه از مقالهی جذاب و متفاوت منوچهر عزیز که چالشی را بین تشخیص اهمیت آرامش و یادگیری مطرح کردهاست که بسیار جذاب است.
اولین جملهی قانون ۲۰- ۸۰ گنگ است و خواننده باید تا آخر مقاله را بخواند تا متوجه منظور نویسنده شود.
قطعاً حفظ آرامش خیلی مهم است اما چگونه؟
لازم است توضیح دقیقتری راجع به روشهای ایجاد و حفظ آرامش داده شود. برای مثال بازخوانی فرمولها و اطمینان از بهخاطر داشتن آنها و کنار گذاشتن مطالب بسیار دشوار که تمرکز بیشتری را روی مباحثی که مسلط هستید باعث می گردد آرامشبخش هستند و یا تنظیم خواب؟
البته توضیحاتی داده شده که تا حدی موضوع را روشن کرده، ولی به نظرم کافی نیست و نیازمند روشنگری بیشتر است. مطلب بعدی این است که آمادگی علمی با توجه به شرایط هر دانشآموز مهم است و دانشآموزان هفتهی آخر را هم باید به عنوان بخش مهمی از فرآیند یادگیری حتیالمقدور به مرور مطالب حفظی مثل فرمولها و طبقهبندیها (جداول- شکلها و ...) اختصاص داده و سرعت استفاده از محفوظات را افزایش دهند.
در این مقاله مرور مطالب زیر سایهی آرامشی قرار میگیرد که همانطور که خود نویسنده به درستی اشاره کرده از عوامل اصلی ایجاد آرامش است.
درودها