جادوی ادامه دادن؛ رئال مادرید – منچستر سیتی

سقوط اجتناب ناپذیر است، اگر همیشه برنده باشید، اشتیاق کم‌تری برای ادامه پیروزی وجود خواهد داشت

جادوی ادامه دادن؛ رئال مادرید –  منچستر سیتی

حدود دو هفته پیش، نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، رئال مادرید – منچستر سیتی

تقابل پپ گواردیولا با رئال مادرید از زمانی که بازیکن و سرمربی بارسلونا بوده تا به امروز همیشه جذاب بوده است. تفکر تیکی تاکا، حفظ توپ و میدان، پاس های کوتاه، ایجاد روزنه، استفاده از بازیکنان سریع و تکنیکی و گل. در دیدار رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا منچسترسیتی با وجود فرصت سوزی های زیاد با نتیجه 4 بر 3 مقابل رئال مادرید به پیروزی رسید.

بازی برگشت نوید یک بازی جذاب را می داد. منچستر سیتی در خانه رئال مسلط، پیش روندة با دفاع منطقی و مستحکم بود. دقیقه 73 و گل برای منچستر سیتی. رئال از رسیدن به فینال دورتر شد. کار بسیار دشوار به نظر می رسید. رئال نیاز به پیروزی با اختلاف دو گل داشت. تجربه، تعهد، انگیزه، تمرین و تکرار رئال را آبدیده کرده بود. آن ها در این کار تبحر دارند. اما منچستر سیتی پپ گواردیولا تیمی شایسته بود. کار سخت بود. ترکیب تیم و تاکتیک رئال عوض شد. رئالی ها می خواستند به فینال برسند. تلاش های شان ادامه دارد. به دقایق پایانی نزدیک می شدند. منچسترسیتی آماده گرفتن جشن صعود بود. بازیکنان منچسترسیتی به جای تمرکز بر دفاع و اداره بازی در فکر جشن پایان بازی بودند. دقیقه 90 و گل اول! دقیقه 91 و گل دوم!! و پایان کار منچستر سیتی دقیقه 95 و گل سوم برای رئال و این است جادوی ادامه دادن. رئال به فینال صعود کرد، 

پپ مغموم و بهت زده از این که چه اتفاقی افتاد!؟! پپ خودش تجربه زیادی در این بازی ها داشت اما شاید سرمربی قدرتمندی مانند پپ هم نیاز به بازچینش ساختار فکری و عملکردی داشت. البته با هزینه ی گزاف. این پایان کار نبود. فوتبال و زندگی جریان دارد.

دو هفته بعد از نیمه نهایی تلخ لیگ قهرمانان اروپا برای منچستر سیتی، تکلیف تیم پپ در لیگ برتر مشخص می شد. لیورپول سایه به سایه در تعقیب منچسترسیتی بود. تنها با یک امتیاز اختلاف در هفته پایانی! بازی پایانی منچسترسیتی با استون ویلا بازی تعیین کننده قهرمان لیگ بود. بازی شروع شد و حملات دو تیم. دقیقه 37 گل اول استون ویلا، دقیقه 69 گل دوم برای استون ویلا. نه!! پایان تلخی دیگر برای آقای گواردیولا و بازیکنان منچسترسیتی؟!!. 

پپ گواردیولا در کتابش جمله بسیار زیبایی دارد : "سقوط اجتناب ناپذیر است، اگر همیشه برنده باشید، اشتیاق کم تری برای ادامه پیروزی وجود خواهد داشت". او تجربه فراوانی در بازی با رئال کسب کرده بود. سقوط را با تمام وجود لمس کرده بود و تیم او باید در دیدار با استون ویلا برنده می شد. اشتیاق و میل به پیروزی در بازیکنان منچسترسیتی موج می زد. دقیقه 76 گل اول. پپ فریاد می زند: بله، ما می تونیم. دقیقه 78 گل دوم. آن ها یک گل دیگر می خواستند. دقیقه 81 و گل سوم. دقایق گذشت و سوت پایان بازی. پپ فریاد می زند بله ما تونستیم. پپ و تیمش توانستند. زندگی با فراز و نشیبش زیباست. تجمیع تجربه ها، به کارگیری صحیح، مغرور نشدن، مایوس نشدن و ادامه دادن.

خبرنگار: پپ، آیا از این که در این بازی پایانی پیروز شده و جام قهرمانی را به دست می‌آورید اطمینان داشتید؟ 

گواردیولا: نه، اطمینان داشتم که تمام تلاشمان را خواهیم کرد. یورگن کلوپ سرمربی لیورپول چند روز قبل چیزهایی درباره قهرمانان گفت. قهرمانان کمی هستند اما افراد بسیاری هستند که تلاش می‌کنند، من این مفهوم را بسیار دوست دارم. مطمئناً  من کسی هستم که خیلی خوب تلاش می‌کنم. آیا من می‌گویم لیورپول بازنده است؟ نه! کاری که آنها در لیگ برتر در چند سال اخیر انجام داده‌اند عالی بوده و فقط چون تیمی بسیار بسیار بسیار کم، در حد یک اینچ از آنها بهتر بوده به این معنا نیست که آنها بازنده هستند، بلکه آنها هم برنده هستند. اما از نگاه جامعه فقط یک نفر برنده است و بقیه فاجعه هستند. این پیامی بسیار اشتباه برای نسل جدید و بچه‌های کوچک است، این که فقط باید اول باشند. 

شما باید بتوانید به خوبی تلاش کنید، هر بار سعی کنید و تسلیم نشوید.

جادوی ادامه دادن.

احسان عالی زاده

Menu