روش مطالعه درس علوم و فنون ادبی_سیده سمیرا معروف

مقاله مشاوره ای با موضوع روش مطالعه درس علوم و فنون ادبی_سیده سمیرا معروف

روش مطالعه درس علوم و فنون ادبی_سیده سمیرا معروف

 

                                        

روش مطالعه من در درس علوم و فنون ادبی

تهیه کننده : سیده سمیرا معروف / رتبه168 کنکور انسانی99 / دانشجوی حقوق دانشگاه خوارزمی تهران


من همیشه درس خواندن را با مطالعه درسنامه از یک منبع جامع شروع می کردم و سپس شروع به تست زدن می کردم. اما در هفته های منتهی به کنکور این شیوه برعکس بود یعنی بیشتر تست می دیدم و تست می زدم و در صورت بروز اشکال نظیر فراموشی مطلب یا آموخته اشتباه دوباره به درسنامه رجوع می کردم.

پس در ابتدا و برای شروع اولویتم با مطالعه درسنامه بود وسپس تست زنی برای مرحله تثبیت یادگیری مطلب.

در زمان تست زنی نیز همیشه بعد از اتمام پاسخگویی به سوالات.پاسخنامه تشریحی را می خواندم . حتی پاسخ سوال هایی که درست پاسخ داده بودم را نیز میخواندم و به همه دانش آموزان عزیز توصیه میکنم که حوصله به خرج دهند و این کار را انجام دهند. خواندن پاسخ سوالات درست یک مزیت بزرگ دارد و آن این است که اطمینان حاصل میکنید که روشی که از ان به پاسخ نهایی رسیده اید همان روشی است که طراح سوال مد نظر  داشته است و در کنار روش خودتان آن را نیز لحاظ میکنید و همچنین دستتان می آید در هر تیپ سوال از چه روشی به پاسخ نهایی درست می رسند. حواستان باشد شاید شما سوالی را با استدلال خودتان درست پاسخ بدهید ولی با همان روش در تیپ های دیگر و نمونه های دیگر به پاسخ صحیح نرسید به همین دلیل است که اصرار دارم پاسخ سوالات صحیح را نیز بخوانید. با این کار ار رقبای خود چندین گام جلو خواهید افتاد.

البته اولویتتان در بررسی پاسخنامه تشریحی. خواندن و یافتن علت پاسخ های غلط تان باشد و سپس پاسخ های صحیح.

بحث در باب روش مطالعه در درس علوم و فنون ادبی یا همان ادبیات تخصصی بود.

منبع من در این درس کتاب جامع آبی فنون ادبی کانون بود. از ویژگی های این کتاب می توان به درسنامه های طبقه بندی شده و مرتب به خصوص در بخش تاریخ ادبیات. تست های تالیفی سخت و جان دار و نزدیک به کنکور سراسری و همچنین تست های طبقه بندی شده آرایه ادبی به ترتیب انواع تیپ تست آرایه اشاره کرد. 

از ویژگی های بسیار جالب این کتاب برای من پیمانه ای بودن آن بود که در قالب پیمانه های ده تایی و بیستایی بعد از هر درس و فصل خودم را ارزیابی میکردم و این باعث میشد طبقه بندی ذهنی منظمی پیدا کنم و خاطر جمع باشم که من تعدادی تست آموزشی جان دار در این مبحث هرچند کم زده ام و کل مطلب به خوبی برایم جا افتاده است.

از دیگر ویژگی های این کتاب میتوان به  تست های ابداعی و تالیفی فراوان آن اشاره کرد. هرساله شاهد تیپ تست های جدید بسیاری در آزمون سراسری در دروس مختلف هستیم و این کتاب به خوبی آن هارا پوشش داده بود. و بسیار به من کمک که این درس در آزمون سراسری بسیار برایم ساده باشد چون نمونه های بسیار سخت تری را در این کتاب کار کرده بودم نظیر تست های تالیفی واژگان. تاریخ ادبیات. و اختیارات زبانی و وزنی.

به دانش آموزانی که در درس ادبیات تخصصی سطح متوسط رو به بالا دارند پیشنهاد میکنم که این کتاب را تهیه کنند و نهایت استفاده را از آن ببرند

برای خود من در بین چندین منبعی که برای کنکور کار کردم این کتاب سطح بالاتر و جامع تری داشت و به جرءت میتوانم بگویم اگر برای درس فنون تک منبعتان این کتاب باشد و آن را کامل و جامع بخوانید میتوانید به درصد بالای90 در آزمون سراسری فکر کنید.


به امید موفقیت تک تک شما دانش آموزان عزیز انسانی در آزمون سراسری

موفق و مانا باشید.


سایر مطالب مشاوره ای گروه برترها :


راه‌های مقابله با استرس و اضطراب : علیرضا آذرخوش

بهترین روش برای درمان حواس پرتی و افزایش تمرکز


منبع :

Menu