دو رویکرد اساسی در بازیابی

آموزش و یادگیری، دو عنصر مهم در شکل‌گیری شخصیت و فردیت هر انسان هستند که برای هر فرد مختص خود او اجرا می‌شوند و تأثیر می‌گذارند.

دو رویکرد اساسی در بازیابی

آموزش و یادگیری، دو عنصر مهم در شکل‌گیری شخصیت و فردیت هر انسان هستند که برای هر فرد مختص خود او اجرا می‌شوند و تأثیر می‌گذارند. این موضوع ممکن است در ابتدا کمی کار را سخت کند و پیداکردن روش‌های مطالعه‌ای که سازگار با ویژگی‌های فرد باشد، دشوار به نظر برسد.

دیدگاه‌ها و پژوهش‌های مهمی در حوزه‌ی علوم یادگیری وجود دارد که یکی از نتایج مهم آن برای یادگیری مؤثر و یافتن روش‌های مطالعه، «بازیابی مطالعاتی» است.

بازیابی مطالعاتی یا به‌خاطرآوردن، راهبردی بسیار قوی و اثرگذار برای یادگیری است. این روش زمانی به کار می‌آید که شما خود را به نوشتن و گفتن و ترسیم آنچه قبلاً آموخته‌اید وادار کنید و سعی کنید به خاطر بیاورید و بفهمید فراموشی در کدام دسته از مطالب سریع‌تر رخ داده است.

بازیابی مطالعاتی به تقویت حافظه‌ نیز کمک می‌کند و همچنین مرز بین آنچه می‌دانید و نمی‌دانید و آنچه به خاطر سپرده‌شده و فراموش‌شده را آشکار می‌کند.

در ادامه، دو رویکرد اساسی برای اجرای درست بازیابی مطالعاتی را معرفی می‌کنم:

1. مطالعه را با آزمون و امتحان آغاز کنید. بدون مراجعه به کتاب و منابع مطالعاتی، خود را با سؤالات امتحانی مواجه کنید. سعی کنید بدون استفاده از هیچ منبع کمکی، به سؤالات پاسخ دهید و هر آنچه را فراموش کرده‌اید، به یاد بیاورید. این تمرین را تکرار کنید تا سریع‌تر تشخیص دهید که مطالب آموخته‌شده و فراموش‌شده کدام است.

2. ذهن خود را خالی کنید. قبل از شروع مطالعه، کاغذی بردارید و هرچه از مطلب آموزشی مدنظر به یاد دارید، روی برگه بنویسید. این کار را تا وقتی ادامه دهید که تمام اطلاعات شما روی برگه بیاید. حالا هر آنچه را که روی برگه ننوشته‌اید، در گروه مطالب فراموش‌شده قرار دهید. با این کار، مطالب آموخته‌شده و فراموش‌شده را دسته‌بندی می‌کنید.

منبع: www.edutopia.org

Menu