6 راهکار برای تمرکز حواس

تمرکز یعنی شخص توانایی آن را داشته باشد که توجه خود را با خواست خود به چیزی معطوف کند و به معنای کنترل‌کردن توجه است.

6 راهکار برای تمرکز حواس

تمرکز یعنی شخص توانایی آن را داشته باشد که توجه خود را با خواست خود به چیزی معطوف کند و به معنای کنترل‌کردن توجه است.

1. سعی کنید جهت نشستن شما هنگام درس‌خواندن به سمت در نباشد که تا در باز شود، حواستان پرت شود. البتهرو به پنجره هم نباشد

2. تمام وسایلی را که تمرکزتان را به هم می‌زنند، از جلوی چشم بردارید و در گوشه‌ی دیگر اتاق بگذارید یا اینکه وسایل گوناگون را از اتاق مطالعه‌تان خارج کنید.

3. اگر خسته یا گرسنه هستید، اول آن‌ها را برطرف کنید و بعد درس‌خواندن را شروع کنید. آیا بهتر است با حالت خواب‌آلودگی و خستگی یک ساعت و نیم درس بخوانید یا نیم‌ساعت بخوابید و یک ساعت مطالعه‌ی مفید داشته باشید؟ تصور کنید یک تکه کیک خوش‌مزه در یخچال است و شما هم به‌شدت گرسنه‌اید و از ترس ازدست‌دادن وقت گرسنگی را تحمل می‌کنید و با عذاب درس می‌خوانید. آیا بهتر نیست مقداری از وقت خود را برای برطرف‌کردن نیاز خود صرف کنید و دوباره با خیالی آسوده به درس برگردید؟

4. تصور کنید فکرتان به شدت درگیر شده و توانایی تمرکز را از شما سلب کرده است یا به‌شدت خوش‌حالید و به‌دلیل هیجانی که دارید، قدرت تمرکز ندارید. پیشنهاد می‌کنم برگه‌ی کاغذی بردارید و تمام دل‌مشغولی‌های خود را روی آن بنویسید. با این کار، برگه‌ی کاغذ هم با مشکلات شما سهیم می‌شود و انگار باری از دوش شما برداشته می‌شود. به‌جای اینکه یک ساعت فکر و خیال کنید، یک ربع بنویسید و بقیه‌ی ساعت را به مطالعه مشغول شوید.

5. مغزتان را گول بزنید. بله. تعجب نکنید. اگر فکری به سراغتان آمد، به آن بگویید ده دقیقه‌ی دیگه به آن فکر می‌کنید یا به آن بگویید بگذارد آن یک صفحه را بخوانید. بعد وقتی دوباره برمی‌گردید تا به آن فکر کنید، متوجه می‌شوید که زیاد هم جذاب نبوده و درس‌خواندن را ادامه خواهید داد.

6. آخرین پیشنهاد که بسیار کاربردی و شاد است، استفاده از کش پول است. بله. درست خواندید. کش پول را در دست خود بیندازید و هروقت حواستان پرت شد، یک بار آن را بکشید. به این ترتیب با اندک دردی که دارد، یاد درس و این مقاله می‌افتید و لبخند روی لبانتان می‌نشیند و به درس‌خواندن ادامه می‌دهید.

Menu