سبک جدید زندگی آموزشی

شاید عصر «معنا و مفهوم» با سرعت بیشتری در حال جایگزین‌شدن با «عصر اطلاعات» است و کرونا بهانه‌ای برای شتاب‌دهی به این موضوع بوده است.

سبک جدید زندگی آموزشی

شاید عصر «معنا و مفهوم» با سرعت بیشتری در حال جایگزین‌شدن با «عصر اطلاعات» است و کرونا بهانه‌ای برای شتاب‌دهی به این موضوع بوده است.

به‌راستی، چالش‌ها و دغدغه‌های آموزشی خود را چگونه می‌توانید از پیش رو بردارید؟

رویکردهای مبتنی بر خودآموزی و تبدیل دانش آموخته‌شده به مهارت با استفاده از فیلم‌های آموزشی، وجه تمایز دانش‌آموز پویای امروزی با مدل دانش‌آموزی در گذشته است. به‌عبارت دیگر، اهداف مبتنی بر نگرش و مهارت، بر اهداف آموزش دانش‌ در نقشه‌ی ذهنی و طراحی‌های درسی ارجحیت یافته است. برنامه و نقشه‌ی راهبردی آزمون‌ها نیز بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. این برنامه نظم فردی را آسان‌تر می‌کند و با  ایجاد پنجره‌های باز و ایستگاه‌های جبرانی منظم، در ارزیابی بهتر آموخته‌هایتان هدایتگر خواهد شد. در این مسیر چالش‌هایی هم وجود دارد که باید به آن‌ها هم توجه کنید تا بتوانید سال آموزشی موفقی را آغاز کنید. این چالش‌ها عبارت‌اند از:

1. باید برای حجم گسترده‌ای از منابع و کلاس‌های غیرحضوری و حتی حضوری برنامه‌ریزی کنید. امسال فرصت آزمون و خطا ندارید و باید آموخته‌‌هایتان را ارزیابی کرده و خیلی سریع به مهارت تبدیل کنید.

2. تابستان امسال مهم‌ترین تابستان آموزشی شماست؛ چنانکه در ۵۰ سال اخیر چنین تابستانی سابقه نداشته است. آغاز هوشمندانه، تداوم، پیوستگی، تکرارهای منظم و بابرنامه، رمز موفقیت شماست. فراموش نکنید که کارهای سختْ مجموعه‌ای از کارهای آسانی است که قبلاً انجام نداده‌اید. پس، کار امسال را برای خود ساده کنید.

3. اهمیت سلامت و رعایت انضباط فردی باید بیش از پیش سرلوحه‌ی کارتان باشد. با کم‌کردن از اضطراب و استرس خود و با داشتن برنامه‌ای مبتنی بر تغذیه‌ی مناسب می‌توانید از زمان، به‌درستی استفاده کنید و برنامه‌ی شخصی‌تان را دقیق‌تر طرح‌ریزی کنید.

4. هدف‌گذاری‌های امسال را باید بسیار واضح و روشن تعیین کنید. باید دقیق بدانید در هر هفته یا دوهفته‌یک‌بار قرار است به چه نقطه‌ای از تلاش و کیفیت برسید.

5. بیش از پیش به خودتان انگیزه بدهید و ذهنتان را مثبت‌اندیش کنید. می‌توانید فهرستی از خودپنداره‌های مثبت و منفی تهیه کنید و برای بهبود یا رفع هرکدام راهکاری در پیش بگیرید تا دغدغه‌‌هایتان برایتان مشخص شود و ذهنتان را منظم و شفاف کند. مطمئن باشید بسیاری از دغدغه‌های امروز شما، در آینده‌ای نه‌چندان‌دور، مسئله‌هایی پیش‌پاافتاده برایتان خواهد بود.

با سبک جدید زندگی آموزشی، آشتی کنید و برای رویارویی با آن برنامه داشته باشید.

Menu