کاهش پاسخ‌های غلط

باور کنید قرار نیست به همه‌ی سؤالات پاسخ دهید. قرار نیست در هر آزمون جهش ترازی داشته باشید و کافی است در هر آزمون کمی پیشرفت کنید.

کاهش پاسخ‌های غلط

برای کاهش اشتباهات در آزمون سه مرحله را انجام دهید:

قبل از آزمون:

باور کنید قرار نیست به همه‌ی سؤالات پاسخ دهید. قرار نیست در هر آزمون جهش ترازی داشته باشید و کافی است در هر آزمون کمی پیشرفت کنید. تعداد افرادی که به همه یا حتی به برخی درس‌ها پاسخ صددرصدی می‌دهند بسیار ناچیز است. بررسی کارنامه‌ی برترهای کانون یا قبولی‌های کنکور این موضوع را تأیید می‌کند. چند از ده خود را از کارنامه‌ی هدف‌گذاری استخراج کنید و روی همان‌ها هدف‌گذاری کنید.

مطالعه‌ی دقیق و مرور مداوم داشته باشید تا مطالبی را که احتمالاً در روز آزمون فراموش می‌کنید به حداقل برسد. زمان مرور و روش مطالعه‌ی دقیق خود را کشف کنید. می‌توانید از کلکسیون روش‌ها در سایت کانون استفاده کنید.

به صورت زمان‌دار هم تست بزنید. کسب سرعت عمل نیاز به تمرین دارد. بدون تمرین، سرعت عمل در آزمون منجر به اشتباهات زیادی خواهد شد. 

اگر به دلیل بی‌دقتی، پاسخ اشتباه می‌دهید، لیستی از بی‌دقتی‌های خود تهیه کنید و شب قبل از آزمون، آن‌ها را مرور کنید.

اگر اشتباهات به دلیل کمبود معلومات است، با استفاده از منابع کمک‌آموزشی مناسب، سطح معلومات خود را بالا ببرید.

هنگام آزمون:

کلید حل این مشکل، واکنش درست به سؤالات است. پس از خواندن صورت سؤال اگر تصور می‌کنید می‌توانید به پاسخ برسید اما زمان زیادی لازم دارید یا اگر بین دو گزینه شک دارید، کافی است یک علامت ضربدر کنار سؤال بگذارید و از آن سؤال بگذرید. در انتهای آزمون اگر فرصت کافی داشتید به سراغ آن‌ها بروید. اگر پاسخ سؤال را نمی‌دانید یا پس از شروع به حل به پاسخ نمی‌رسید کافی است علامت منها کنار سؤال بزنید و از این نوع سؤالات هم رد شوید و دیگر سراغشان نروید. اگر درگیر این دو نوع سؤال شوید ذهنتان درگیر می‌شود و با صرف وقت بیش از حد و هدر دادن انرژی و توان ذهنی به چیزی جز پاسخ اشتباه نخواهید رسید. سؤالات پاسخ‌‌نداده‌ی زیادی هنوز باقی مانده که باید برای آن‌ها انرژی کافی داشته باشید. به این ترتیب بدون این‌که متوجه باشید، هر چه به پایان آزمون نزدیک می‌شوید، تعداد پاسخ‌های غلط و بی‌دقتی‌ها بیش‌تر می‌شود.

اگر در آزمون پاسخ درست را پیدا می‌کنید اما در پاسخ‌نامه به‌اشتباه وارد می‌کنید، پس از هر پنج یا ده سؤال، گزینه‌های واردشده را کنترل کنید.

اگر به تست‌هایی برخوردید که جملات طولانی دارند، حتماً زیر قسمت‌های مهم و فعل‌ها خط بکشید.

هنگام انجام محاسبات طولانی و پیچیده، عجله نکنید تا دچار اشتباه نشوید. مطمئن باشید وقت کافی در زمان استاندارد در نظر گرفته شده است.

سؤال را با دقت بخوانید تا مفهوم سؤال را کاملاً درک کنید. گاهی علت پاسخ اشتباه، عدم توجه به منظور سؤال است.

بعد از آزمون:

ارزیابی آزمون را حتماً انجام دهید. این کار بیش‌ترین تأثیر را در شناخت اشتباهات و پیدا کردن راه‌حل خواهد داشت.

هرازچندگاهی به کارنامه‌ی اشتباهات مراجعه کنید؛ خصوصاً در آزمون‌هایی که مباحث پوششی هستند. تکرار تست‌هایی که قبلاً اشتباه پاسخ داده‌اید، یادگیری‌های ناقص را کامل می‌کند و با عدم تکرار اشتباهات، که عمدتاً تکراری هستند، باعث افزایش تراز خواهد شد.

کتاب اشتباهات متداول را در برنامه‌ی مطالعاتی‌تان قرار دهید. با این کتاب، علاوه بر تمرین اشتباهات بالفعل خود، اشتباهات بالقوه را نیز خواهید شناخت و با کسب تجربه‌ای ارزشمند در دام سؤالات مشابه گرفتار نخواهید شد.

Menu