بخوابید و یاد بگیرید

خبرهای شگفت‌انگیز خواب را شنیده‌اید؟ مثلاً 12 درصد مردم دنیا فقط خواب‌های سیاه و سفید می‌بینند. یک‌سوم عمر انسان در خواب می‌گذرد. ده دقیقه بعد از بیداری، 90 درصد رؤیایی را که دیده‌اید، فراموش می‌کنید.

بخوابید و یاد بگیرید

خبرهای شگفت‌انگیز خواب را شنیده‌اید؟ مثلاً 12 درصد مردم دنیا فقط خواب‌های سیاه و سفید می‌بینند. یک‌سوم عمر انسان در خواب می‌گذرد. ده دقیقه بعد از بیداری، 90 درصد رؤیایی را که دیده‌اید، فراموش می‌کنید. خواب نابینایان بدون تصویر و پر از عواطف، حس لمس اشیا، بوها و صداهاست. کمبود خواب، طول عمر را کم و افراد را مستعد چاقی و سکته می‌کند؛ اما احتمالاً این خبر را نشنیده‌اید: اگر پس از یادگیری مطلبی بخوابید، آن مطلب در یادتان می‌ماند.

پروفسور متیو ویلسون در دانشکده‌ی مغز و علوم شناختی دانشگاه کمبریج، بعد از انجام آزمایشات بسیار با قطعیت نتیجه گرفت که مغز انسان‌‌ها در خواب، تجربیات آموخته‌شده در بیداری را مرور می‌کند و در طول این دوره کردن، آموخته‌هایش را بهتر، کامل‌تر و عمیق‌تر یاد می‌گیرد. بر این اساس ویلسون و همکارانش پیشنهاد می‌کنند که اگر می‌خواهید مطلبی را که در بیداری آموخته‌اید یادتان بماند، پس از مطالعه‌ی آن بخوابید.

تحقیقات جدید دانشگاه نورث وسترن نیز نشان می‌دهد، وقتی اطلاعاتی ارزش بالایی داشته باشد، در زمان خواب تکرار و ثبت می‌شوند و درنتیجه بعداً آن‌ها را به یاد می‌آوریم. دکتر اودییته می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم اتفاقی که در خواب می‌افتد در اصل همان فعال‌سازی اطلاعات است.»

وقتی که تمرین و تکرار می‌کنید، شانس به خاطر آوردن را افزایش می‌دهید و بیش‌تر این تکرارها وقتی اتفاق می‌افتد که خودمان نمی‌فهمیم؛ یعنی زمانی که خواب هستیم. ما متوجه خیلی چیزها که در خواب رخ می‌دهد نمی‌شویم. جالب‌ترین قسمت ضبط حافظه، این است که ساکن نیست. آموخته‌ها در مغز ما به طور دائم عوض می‌شوند و با تکرار کردن آن‌ها می‌توانیم در آینده آن‌ها را بهتر به خاطر بیاوریم.

شما در مقطعی از زندگی هستید که باید امتحان‌هایی را پشت سر بگذارید یا درس پاسخ بدهید. به جای سختیِ شب‌بیداری‌های طولانی پیش از امتحان، آسوده و با خیال راحت بخوابید و مطمئن باشید آن‌چه را یاد گرفته‌اید، پس از خواب بهتر به یاد می‌آورید.

Menu