اشتباهات باارزش‌ترین منبع یادگیری شماست

اشتباهات باارزش‌ترین منبع یادگیری شماست؛ زیرا هر اشتباه، چه اشتباه درسی چه اشتباه غیردرسی، یک مسئله است و زندگی ما سراسر حل مسئله.

اشتباهات باارزش‌ترین منبع یادگیری شماست

اشتباهات باارزش‌ترین منبع یادگیری شماست؛ زیرا هر اشتباه، چه اشتباه درسی چه اشتباه غیردرسی، یک مسئله است و زندگی ما سراسر حل مسئله. ما تنها وقتی پیشرفت می‌کنیم که زندگی‌مان را به روش حل مسئله مدیریت کنیم. پیشرفت درسی امری موردی یا اتفاقی نیست؛ اهتمامی بابرنامه و هدفمند است. پروژه‌ی بررسی اشتباهات از طبقه‌بندی اشتباهات آغاز می‌شود؛ اما طبقه‌بندی یعنی چه؟ طبقه‌بندی یعنی تمیز آنچه می‌دانیم از آنچه نمی‌دانیم؛ یعنی تمیز یادگیری کامل از یادگیری ناقص، تمیز دانستن از توهم دانستن و در یک کلام، طبقه‌بندی یعنی تمیز فهم از وهم.

ملموس‌ترین مثال این جداکردن را دکارت با تمثیل جعبه‌ی سیب آورده است. دکارت می‌گوید: «جعبه را روی میز بریزید. سیب‌های معیوب را از سیب‌های سالم یک‌به‌یک جدا کنید.»

سنجشگری یا سبک و سنگین‌کردن هر اشتباه به‌صورت یک مسئله‌ی تک و تعیین وزن و سهم آن در مجموعه‌ی اشتباهاتی که دارید، اهمیت کلیدی دارد و نکته‌ی بسیار مهم‌تر، وضوح و شفافیتی است که در توضیح اشتباه و پیشگیری از تکرار آن به کار می‌گیرید.

منبع :

Menu