آیا گندم‏ های‏تان را ذخیره کرده‏ اید؟ اندوخته جزوه هوشمند !

شما هم روزها و هفته ‏ها تلاش کرده ‏اید. از رفتن به مدرسه و کلاس بگیر تا مطالعه و تمرین و آزمون.

آیا گندم‏ های‏تان را ذخیره کرده‏ اید؟  اندوخته جزوه هوشمند !

آیا گندم‏های‏تان را ذخیره کرده‏اید؟ ما برای شما در جزوه ‏ی هوشمند اندوخته ‏ایم!

شما هم روزها و هفته ‏ها تلاش کرده ‏اید. از رفتن به مدرسه و کلاس بگیر تا مطالعه و تمرین و آزمون. جمعه ‏ها از خواب و استراحت و روز تعطیل خود چشم پوشیده ‏اید و عصاره‏ ی دو هفته زحمت و استمرارتان را آزمون داده‏ اید. حیف نیست که از این تلاش مداوم اندوخته ‏ای در چنته نداشته باشید و برای مرور و بازیابی و جمع‏بندی روز از نو و روزی از نو آغاز کنید؟

آزمون‏های برنامه‏ای مزرعه ‏ی شماست. کتاب خودآموزی شما اندوخته ‏ی شماست. انبار گندم شماست. سیاهِ زمستان شما دوران طلایی نوروز است؛ پایان نیم‏سال دوم است؛ دوران جمع‏ بندی است. شما هم باید نقص‏های یادگیری‏تان را از آزمون‏های برنامه‏ای استخراج و در کتاب خودآموزی ذخیره کنید و در بهار که حجم درس‏ها بیش‏تر می ‏شود به جای این در و آن در زدن یا از نو خواندن به کتاب خودآموزی‏تان، به انبار آذوقه و مهمات‏تان، اتکا کنید. به شرط آن‏که کتاب خودآموزی شما «قابل اتکا» باشد. 

یعنی: 1- در همه‏ ی آزمون‏ها بدون استثنا (و نه فقط آزمون‏هایی که پشتیبان شما بر تکمیل کتاب خودآموزی اصرار می‏کند) آن را تکمیل کرده باشید.

2- در همه‏ ی درس‏ها بدون استثنا (و نه فقط یکی دو درس مهم یا یکی دو درس که دوست‏شان دارید) آن را تکمیل کرده باشید.

3- همه‏ ی یادگیری‏های ناقص‏تان (و نه فقط برخی پاسخ‏های اشتباه) را در آن گردآوری کرده باشید.

4- کتاب خودآموزی شما منبعی منسجم، متشکل و درس به درس باشد، نه این‏که نوشته ‏ها و یادداشت‏هایی پراکنده و ازهم‏گسیخته باشد.

به تجربه دیده‏ام که کتاب خودآموزی اکثر دانش‏ آموزان نه تنها حائز چهار شرط بالا نیست؛ بلکه حائز هیچ‏یک از این ویژگی‏ها نیست! بیش‏تر ما گندم‏های‏مان را گم کرده ‏ایم و در جمع آن نکوشیده‏ایم! به قول مولانا:

ما در این انبار گندم می‏کنیم                            گندم جمع آمده گم می‏کنیم!

می‏نیندیشیم آخر ما بهوش                              کاین خِلَل در گندم است از مکر موش

گر نه موشی زَفت در انبار ماست                     گندم اعمال چِل ساله کجاست؟

موش در انبار ما رخنه زده‏ست                        وَز فنش انبار ما ویران شده‏ست

اول ای جان دفع شرِّ موش کن             زان سپس در جمع گندم کوش کن!

بسیاری از شما وقتی به این‏جای مطلب می‏رسید، با خودتان فکر می‏کنید پس در دوران طلایی نوروز به سراغ آزمون‏های گذشته ‏ی کانون می‏ روم و یادگیری‏های ناقص خود را از نو استخراج و تمرین می‏کنم. فکر خوبی است. اما بیش از حد زمان‏بر و طاقت ‏فرساست و چه بسا بخش بزرگی از اوقات ارزشمند شما را در خود ببعلد. شناسایی سؤالاتی که یادگیری‏تان در آن‏ها ناقص بوده است با توجه به زمان طولانی که از برگزاری هر آزمون گذشته شدنی نیست یا دست‏کم بسیار دشوار است.

تمرین کردن همه ‏ی سؤالات آزمون‏های گذشته هم نقض غَرَض است. لازم نیست برای نکاتی که یادگیری شما در آن‏ها کامل بوده است وقت زیادی بگذارید. هم‏چنین قرار نیست وقت‏تان را با سؤالاتی که از سطح آموزشی شما دشوارتر هستند تلف کنید.

هر ساعت از وقت شما در بهار گران‏بهاست. باید آن را برای کاری هدفمند صرف کنید.

خوشبختانه اندوخته‏ی شما که یادگیری‏های ناقص شماست، در کانون گردآوری و نگهداری شده است. جزوه‏ی هوشمند ذخیره‏ای است که ما از یادگیری‏های ناقص شما ساخته ‏ایم و می‏توانید از آن استفاده کنید. آنچه درباره ‏ی ملزومات کتاب خودآموزی برشمردیم به تمامی در جزوه‏ی هوشمند رعایت شده است: 1- همه‏ی آزمون‏ها را در بر می‏گیرد.

2- همه‏ ی درس‏ها را در بر می ‏گیرد.

3- پوشش ‏دهنده ‏ی تمامی یادگیری‏های ناقص شماست؛ همه ‏ی سؤالاتی که در آزمون‏ها اشتباه جواب داده‏اید؛ همه ‏ی سؤالات ساده ‏ای که در آزمون‏ها سفید گذاشته‏اید و با اندکی تمرکز می‏ توانید یاد بگیرید؛ همه‏ی سؤالات دشواری که درست پاسخ داده ‏اید ولی ممکن است شانسی جواب داده باشید و یا بعداً در آن‏ها با مشکل مواجه شوید.

4- منسجم و متشکل است. درس به درس و مبحث به مبحث مرتب شده و سؤالات هر مبحث از ساده به دشوار چیده شده‏اند.

وقت گران‏بهای خود را با بازخوانی مطالب و با سردرگمی هدر ندهید و روی جزوه‏ی هوشمندتان متمرکز شوید.

محمد معافی- 30 بهمن 1397

Menu