خانم سنور کاظمی 9 سال است که با کانون فرهنگی آموزش همکاری میکند و امسال برای بیش از 85 درصد دانش آموزان گروه خود جزوة هوشمند تهیه کرده است. از او پرسیدم چگونه استفاده از جزوة هوشمند بین دانش آموزان ایشان که همة آنها دوازدهم تجربی هستند همه گیر شده است؟
سنور کاظمی: «در جلسات 5 نفره یک نفر از دانش آموزانی که جزوة هوشمند را قبلاً تهیه و استفاده کرده به عنوان فرد شاهد انتخاب می شود و برای سایر دانش آموزان حاضر در جلسه که البته با او در یک سطح آموزشی یکسان هستند صحبت میکند و برای دوستانش از نحوة استفادة جزوة هوشمند و نتیجهای که بعد از مطالعة آن به دست آورده میگوید. علاوه بر این برای دانش آموزانی که جزوة هوشمند را تهیه میکنند تکالیفی از کتاب مشخص و در هر تماس تلفنی از ایشان پیگیری میکنم. بر این اساس برای هر درس هدفگذاری انجام میشود تا همزمان با بررسی کارنامة آزمون، میزان تأثیر جزوة هوشمند بر درس مورد نظر بررسی شود و نتیجة آن را در اختیار تمام دانش آموزانم قرار میدهم.»
پرسیدم آیا جزوه هوشمند برای دانش آموزانی که کتاب خودآموزی را تکمیل میکنند هم کارآیی دارد؟
سنور کاظمی: «دانش آموزان در تکمیل کتاب خودآموزی فقط روی یک یا دو درس خود متمرکز می شوند و همینطور معمولاً سؤالات دروس عمومی را وارد کتاب خودآموزی نمی کنند. ضمناً بعدها هنگام استفاده از کتاب خودآموزی گاه دچار پراکندگی و آشفتگی ذهنی میشوند ولی با استفاده از جزوة هوشمند نظم ذهنی پیدا کرده و تمایل بیشتری برای انجام تکالیف دارند.»
خانم کاظمی پیشبینی می کنند که در نیمسال دوم بیش از 85% دانش آموزان گروهشان جزوة هوشمند را تهیه خواهند کرد.
تهیه و تنظیم: زهرا عابدی