گفت‌وگو با غزاله رضوانی، رتبه‌ی 6 انسانی منطقه‌ی 2

همیشه و تا حد امکان سعی می‌کردم غیبت نداشته باشم؛ زیرا معتقد بودم غیبت در آزمون‌ها بخشی از تلاشم را بی‌نتیجه می‌گذارد و آسیب آن را در مراحل بعدی به‌وضوح خواهم دید.

گفت‌وگو با غزاله رضوانی، رتبه‌ی 6 انسانی منطقه‌ی 2

غزاله رضوانی در یک نگاه

شهر: اسلامشهر (استان تهران)

مدرسه‌ی راهنمایی: دارالفنون و اورکی

دبیرستان: فرزانگان و نمونه‌دولتی فاطمیه

رشته‌ی تحصیلی: انسانی

رتبه‌ی قبولی: رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 2

رشته‌ی قبولی در دانشگاه: روان‌شناسی دانشگاه تهران


چرا تصمیم گرفتی از سوم راهنمایی به کانون بیایی و در آزمون‌ها شرکت کنی؟

سال سوم راهنمایی تصمیم گرفتم به مدارس تیزهوشان بروم. برای این‌که بتوانم به‌خوبی برای آزمون ورودی آماده شوم، در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت کردم.


در طول سال‌هایی که آزمون می‌دادی چه‌قدر به حضور منظم اهمیت می‌دادی؟

همیشه و تا حد امکان سعی می‌کردم غیبت نداشته باشم؛ زیرا معتقد بودم غیبت در آزمون‌ها بخشی از تلاشم را بی‌نتیجه می‌گذارد و آسیب آن را در مراحل بعدی به‌وضوح خواهم دید.


چرا رشته‌ی انسانی را انتخاب کردی؟

باور عمومی در جامعه مرا به سمت رشته‌های تجربی و ریاضی سوق می‌داد؛ اما در ماه آخر به طور جدی فکر کردم و ترجیح دادم علاقه‌ام را دنبال کنم. همیشه مباحثی که مرتبط با انسان و جامعه باشد برایم دل‌نشین بوده است؛ به همین دلیل مخالفت‌های اطرافیان را تحمل کردم و به رشته‌ی انسانی وارد شدم.


چه چیزی برای تلاشِ بیش‌تر به تو انگیزه می‌داد؟

از وقتی که به یاد دارم دوست نداشتم نفر دوم باشم. دلم می‌خواست تمام تلاشم را بکنم و بهترینِ خودم را ارائه دهم. خیلی جدی به کنکور فکر می‌کردم و برای نتیجه‌ی دلخواهم تلاش می‌کردم.


بزرگ‌ترین حامی تو در درس و زندگی چه کسی است؟

من در کودکی پدرم را از دست دادم و تک‌فرزند هستم. در طول این سال‌ها مادرم بزرگ‌ترین حامی و مشوق من بوده است. به یاد دارم برای آزمون تیزهوشان کنار من می‌نشست و با حضور و توجهش مرا دل‌گرم می‌کرد. بسیار به درس من اهمیت می‌داد. وقتی به من اجازه داد رشته‌ی انسانی را انتخاب کنم و علاقه‌ام را دنبال کنم باعث تعجب همگان شد.


چرا در دانشگاه رشته‌ی روان‌شناسی را انتخاب کردی؟

انتخاب رشته برایم کار دشواری بود؛ زیرا به طیف وسیعی از رشته‌ها علاقه داشتم. سال دوم دبیرستان به خاطر رشته‌ی حقوق، وارد رشته‌ی انسانی شدم. بعد از آن به اقتصاد و سپس به مدیریت علاقه‌مند شدم. در زمان انتخاب رشته دلم می‌خواست رشته‌ی مدیریت جهانگردی بخوانم؛ اما امسال دانشگاه تهران این رشته را ارائه نکرد. به مسئله‌ی آموزش و پرورش دانش‌آموزان هم بسیار علاقه‌مندم. در روزهای آخر رشته‌ی روان‌شناسی را انتخاب کردم تا در آینده در شاخه‌ی روا‌ن‌شناسی تربیتی تحصیل کنم.


تو که با علاقه به حقوق وارد رشته‌ی انسانی شدی، چرا حقوق را انتخاب نکردی؟

از کودکی هرگز دلم نمی‌خواست در مسیری که اغلب انسان‌ها حرکت می‌کنند، حرکت کنم. دوست داشتم تجربه‌ی متفاوتی داشته باشم و ضمناً به رشته‌ی روان‌شناسی هم علاقه‌مندم.


اگر دانشگاه تهران رشته‌ی مدیریت جهانگردی داشت آن را انتخاب می‌کردی؟

بله؛ من سفر کردن را دوست دارم و به‌شدت علاقه‌مند به یادگیری زبان‌های مختلف هستم. زبان انگلیسی را خوانده‌ام، به زبان فرانسه تقریباً تسلط دارم و در حال یادگیری زبان آلمانی هستم. تلفیقی از این دو، رشته‌ی مدیریت جهانگردی است و من در آینده چه در دانشگاه و چه در مؤسسات دیگر این رشته را دنبال خواهم کرد.


از کودکی به چه شغلی علاقه‌مند بودی؟

از کودکی در تمام انشاها و نقاشی‌هایم خودم را یک معلم تجسم می‌کردم.


از کدام ابزارهای کانون در راه رسیدن به موفقیت استفاده می‌کردی؟

بهترین ایده‌ی کانون دفتر برنامه‌ریزی است. این دفتر به من نظم فکری و دید درستی راجع به میزان پیشرفتم می‌داد. از آزمون‌های غیر حضوری استفاده می‌کردم تا نسبت به خودم و میزان اطلاعاتم شناخت پیدا کنم. از جعبه‌ی لایتنر هم استفاده می‌کردم. از سایت کانون هم برای دریافت کارنامه و بررسی انواع کارنامه‌هایم استفاده می‌کردم.


کدام کارنامه‌ها را بررسی می‌کردی؟

همیشه از کارنامه‌ی 5 نوع درس و کارنامه‌ی اشتباهات استفاده می‌کردم. دوست داشتم با ذهنی شفاف و روشن برنامه‌ریزی کنم و این کارنامه‌ها به فراشناخت کمک زیادی می‌کردند.


چه عاملی را در موفقیت دانش‌آموزان مؤثرتر می‌دانی؟

مهم‌ترین عامل این است که دانش‌آموز نسبت به خودش شناخت داشته باشد. شناخت نسبت به خود باعث می‌شود هم برنامه‌ای که برای خودمان تنظیم می‌کنیم متناسب با نقاط قوت و ضعفمان باشد و هم به اندازه‌ی هدفی که داریم تلاش کنیم. باید بپذیریم که موفقیت حاصل یک فرایند طولانی‌مدت است و یک‌شبه نمی‌توان به موفقیت رسید.


اهل مطالعه‌ی غیر درسی هم هستی؟

به مطالعه علاقه‌ی زیادی دارم. الان هم که دانشجو شده‌ام مطالعه‌ی غیر درسی دارم و در حال مطالعه‌ی کتاب «بینش اقتصادی برای همه» هستم.

غزاله رضوانی، رتبه‌ی 6 انسانی منطقه‌ی 2


Menu