گفت‌وگو با نازنین استادی، یازدهم انسانی از تنکابن

خواهرم از کلاس سوم آزمون می‌داد. یاسمین توانست رتبه‌ی 32 منطقه‌ی 3 را در کنکور سال 96 کسب کند و در رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی پذیرفته شود.

گفت‌وگو با نازنین استادی، یازدهم انسانی از تنکابن

انسانی رشته‌ای انسان‌ساز است


نازنین استادی در یک نگاه

شهر: تنکابن (استان مازندران)

مدرسه: شاهد عمادالحکما

میانگین‌تراز: 7265

سال‌های حضور در کانون: از ششم تا یازدهم انسانی به‌مدت ۶ سال

تحصیلات و شغل پدر: مهندسی کشاورزی، مهندس اداره‌ی جهاد کشاورزی

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی پرستاری، پرستار بیمارستان

چه چیزی به تو انگیزه داد تا از کلاس ششم به‌طور پیوسته به کانون بیایی؟

خواهرم از کلاس سوم آزمون می‌داد. یاسمین توانست رتبه‌ی 32 منطقه‌ی 3 را در کنکور سال 96 کسب کند و در رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی پذیرفته شود. به من هم انگیزه داد که در آزمون‌ها شرکت کنم و پیوستگی‌ام را حفظ کنم. همیشه دوست داشتم با برنامه درس بخوانم و برنامه‌ی راهبردی این نیاز را برآورده می‌کرد.

چه شد که رشته‌ی انسانی را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کردی؟

چه در پایه‌ی ششم و چه در پایه‌ی نهم، برای ورود به مدارس تیزهوشان تلاش کردم؛ اما موفق نشدم. پیش خودم فکر می‌کردم اگر به مدرسه‌ی تیزهوشان نروم، شانس زیادی برای موفقیت در کنکور تجربی ندارم. با وجود علاقه‌ی زیادی که به رشته‌ی تجربی داشتم، به رشته‌ی حقوق هم علاقه‌مند بودم. نهایتاً تصمیم گرفتم رشته‌ی انسانی را انتخاب کنم. حفظیاتم خیلی خوب بود و به این رشته هم علاقه داشتم. الان که در رشته‌ی انسانی درس می‌خوانم، خیلی خوش‌حالم که آن سال در آزمون تیزهوشان پذیرفته نشدم تا بتوانم بهترین انتخاب زندگی‌ام را بکنم. تک‌تک درس‌هایم را دوست دارم و با لذت مطالعه می‌کنم. رشته‌ی انسانی رشته‌ای انسان‌ساز است.


کدام درس‌ها نقاط قوت توست؟

در درس‌های عربی و روان‌شناسی قوی‌ترم. در آزمون‌ها نمره‌ام در درس عربی بالاتر از 8 و در روان‌شناسی بالاتر از 9 از 10 است.

برای عربی چه شیوه‌ی مطالعه‌ای داری؟

در یادگیری درس عربی، داشتن دبیر خوب خیلی مهم است. بخش زیادی از نمره‌های خوبم در این درس را مدیون خانم ساعدی و آقای ایمان‌پرور (مسئول نمایندگی کانون در تنکابن) هستم. ابتدا جزوه را عالی می‌خوانم. سپس وقت زیادی برای لغات می‌گذارم و تلاش می‌کنم تمام معانی یک لغت را یاد بگیرم. بعد از آن، به سراغ تست می‌روم و از کتاب‌های آبی و جامع کانون تست کار می‌کنم.

روشت برای درس روان‌شناسی چیست؟

در تابستان، برای آزمون‌های کانون، پیش‌خوانی درس روان‌شناسی را انتخاب کردم؛ یعنی 4 درس اول را در تابستان خوانده بودم و به تسلط رسیده بودم. این پیش‌خوانی باعث شد الان فرصت داشته باشم تا بیشتر تست کار کنم.

از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کنی؟

برای تمام درس‌ها کتاب‌های جامع و آبی کانون را دارم. از کتاب‌های سه‌سطحی ریاضی و دین‌وزندگی و فارسی  هم استفاده می‌کنم.

تکمیل دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به تو می‌کند؟

قبلاً دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل نمی‌کردم؛ اما متوجه شدم که این دفتر تا چه حد عالی تنظیم شده و چقدر خوب همه‌ی نکات لازم را برای ما توضیح داده است. بالای هر صفحه، جملات و نکاتی دارد که خواندن و فکرکردن به این جمله‌ها بسیار انگیزه‌بخش و آگاهی‌دهنده است. به جرئت می‌توانم بگویم همین جمله‌ها به من انرژی می‌دهد تا ساعت مطالعه و تلاشم را بیشتر کنم. با دفتر برنامه‌ریزی، رقیب خودم هستم.

هدفت در شروع نیم‌سال دوم چیست؟

در نیم‌سال اول به کلاس زبان می‌رفتم؛ اما در نیم‌سال دوم به کلاس زبان نمی‌روم و می‌خواهم وقت بیشتری برای جبران ایراداتم بگذارم.


در کدام درس با تغییر روش پیشرفت کردی؟

از ابتدا حفظیاتم خیلی خوب بود. وقتی وارد رشته‌ی انسانی شدم، ریاضی را هم با نگاه حفظی می‌خواندم. فرمول‌ها را حفظ می‌کردم؛ اما نمی‌توانستم آن‌ها را در سؤال پیاده‌سازی کنم. قبلاً اصلاً تست کار نمی‌کردم. تابستان شروع کردم به حل تیپ‌های مختلف تست و با این کار، پیشرفت کردم. حل تست در درس ریاضی کمک زیادی به من کرد.

از سایت کانون استفاده می‌کنی؟

بله. صفحه‌ی مقطع را خیلی دوست دارم. نظرات را می‌خوانم و با بچه‌ها رفع‌اشکال می‌کنم. از کارنامه‌های پروژه‌ای و ۵‌نوع‌درس هم استفاده می‌کنم. با این کارنامه‌ها وضعیت خودم را بهتر می‌شناسم.

چه توصیه‌ای به بچه‌های انسانی داری؟

ذهنیت جامعه این است که دانش‌آموزان زرنگ و موفقْ رشته‌ی انسانی را انتخاب نمی‌کنند. وقتی این رشته را انتخاب کردم، حتی بعضی از دبیرانم می‌گفتند: «تو دیگه چرا؟» دوست دارم به بچه‌های انسانی بگویم که از این حرف‌ها تأثیری نگیرند و برای رسیدن به هدفتان سخت‌کوشانه تلاش کنند. حتماً در کنار درس‌خواندن، به تفریح و مهارت‌آموزی هم اهمیت بدهند و تک‌بعدی نباشند. من نزدیک به سه سال است ویولن کار می‌کنم و این کمک زیادی به حفظ روحیه‌ام می‌کند.


منبع :

Menu