گفت‌وگو با معصومه مسلم خانی‌راد، قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

سال گذشته من برای نوروز فقط جمع‌‌بندی یک سری دروس پایه یازدهم به همراه خواندن تشریحی سوالات را گذاشتم و البته آزمون‌های جمع‌بندی کانون در این دوران خیلی کمک کننده بود.

گفت‌وگو با معصومه مسلم خانی‌راد، قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی : معصومه مسلم خانی‌راد 

پایه و مقطع : دوازدهم انسانی

شهر و استان: کبودر آهنگ، همدان

سال‌های حضور در کانون : 2 سال

میانگین تراز: 6644

تحصیلات و شغل پدر : زیر دیپلم، آزاد

تحصیلات و شغل مادر : زیر دیپلم،‌ خانه‌دار

مدرسه: آموزشگاه نمونه دولتی ریحانه النبی

 

مصاحبه‌گر : لیلا خلخالی

 

تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟ 

من نیم‌سال اول بنای درس خواندن را فقط جمع‌بندی گذاشته بودم و از نیم‌سال دوم به صورت کامل و ریز به ریز مرور پایه و جزوه نویسی کامل برای دروس دوازدهم را مبنای درس خواندم قرار دادم و از طرفی زمان مطالعه‌‌ام را با وجود‌اینکه مباحث زیاد است از 7 ساعت به 13 ساعت رساندم.

 

با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه‌ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

من برای نوروز جمع‌بندی تمام دروس پایه و دوازدهم برنامه‌ریزی کردم و قرار است با پیشروی سریع دروس دوازدهم را تمام کنم تا برای کنکور اردیبهشت کامل آماده باشم.

 

سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه‌ای داشت؟

سال گذشته من برای نوروز فقط جمع‌‌بندی یک سری دروس پایه یازدهم به  همراه خواندن تشریحی سوالات را گذاشتم و البته آزمون‌های جمع‌بندی کانون در این دوران خیلی کمک کننده بود.

 

آیا از دوران طلایی نوروز برای جمع‌بندی استفاده می‌کنید؟ توضیح دهید؟ 

بله، حتماً قصد دارم تمام دروس پایه دهم و یازدهم و دوازدهم را کامل جمع‌بندی کنم و همچنین از برنامه‌ریزی کردم که کتاب زرد ۱۲ کنکور کانون را در این دوران تمام کنکورها را در در منزل شبیه سازی کنکور آزمون دهم. 

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

آزمون‌ها باعث می‌شود که بدانم کدام مبحث‌ها را بیشتر باید بخوانم و کدام را فقط باید با تست‌زنی در حد مطلوب نگه دارم و باعث می‌شود که به تمام مباحث مسلط شوم و موقع مرور سرعت عملم بالاتر رود.

 گفت‌وگو با معصومه مسلم خانی‌راد، قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ ‌این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟ 

با توجه به شرایط از کتاب‌های مورد نیاز مثل کتاب آبی، جمع‌بندی، زرد و سه سطحی استفاده می‌کنم و بیشتر مجموعه من از کتاب‌های آبی  است.


 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

بله، برای ‌اینکه یک هفته تا آزمون اصلی فرصت دارم تا خودم را محک بزنم و بدانم که چقدر در مطالب مسلط هستم و درصدی که از دروس می‌دهد باعث انگیزه بیشتر من در آزمون اصلی می‌شود و نکاتی که در آن ضعف داشته باشم را در یک هفته که فرصت دارم برطرف می‌کنم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله حتماً. این آزمون برایم بسیار مهم است چون قبل از آزمون اصلی می‌باشد و برای آشنایی با سوالات آزمون اصلی می‌باشد و تسلطم را در آزمون اصلی زیاد می‌کند.

 

شرکت در‌ این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت؟ 

تسلط روی مباحث درسی و همچنین شبیه سازی کنکور و تسلط به چگونگی جواب دادن سوالات و افزایش توانایی برای استفاده از تکنیک‌های تست زنی و سرعت تست‌زنی از دستاوردهای است که در این آزمون‌ها به دست آوردم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟ 

بله، من برنامه اصلی خودم را مطابق برنامه راهبردی کانون نوشتم و بر‌این مبنا بود که معمولاً مباحث را هفته اول تمام می‌کنم و هفته دوم فقط مرور و تست زنی داشتم و البته ترم اول کاملاً مطابق برنامه مدرسه بود اما ترم دوم بخاطر پیشروی سریع من جلوتر از مدرسه می‌خوانم. 

 

نقاط قوت شما کدام درس‌ها بودند؟ روش مطالعه آن‌ها را توضیح می دهید؟ 

نقاط قوت من درس ریاضی، عربی، تاریخ جغرافیا، اقتصاد، روان شناسی است که برای ریاضی و اقتصاد بخاطر علاقه زیادم معمولاً همان سر کلاس زود یاد می‌گیرم و تمرین و تکرار زیادی دارم . برای دروس حفظی هم فقط مرور زیاد باعث به یاد ماندن می‌شود و برا درسی مثل عربی هم بیشتر دامنه لغاتم را افزایش می‌دهم و قواعد را از سال هفتم تا دوازدهم همیشه مرور می‌کنم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟ 

بله، باعث می‌شود که ساعات مطالعه‌‌ام را افزایش دهم و همچنین از اوضاع درسی خودم کاملاً مطلع باشم و همچنین برنامه‌ایی که در طی روز در آن می‌نویسم به من انگیزه ادامه دادن می‌دهد. 

 

مهم‌ترین چیزی که در‌این سال‌‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته‌اید، چیست؟ 

تکرار و ممارست و تلاش برای حل مسائلی که هرکسی از پسش بر نمی‌آید و همچنین ‌اینکه نباید نسبت به دانستی‌هامان مغرور شویم و حواسمان باشد بخاطر تراز بالا مغرور نشویم که آسیب ببینیم و افت تراز کنیم‌.

 

 تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ 

بله، قطعاً، در رابطه با زمان در سر جلسه آزمون مشکلی ندارم و همیشه وقت اضافه می‌آورم اما‌ در درس خواندن این روش هم بسیار کمک کننده است و درس خواندنم را مفیدتر می‌کند.

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش، تغییر رادیکال داشتید؟ 

درس ریاضی و منطق که روش مطالعه‌ام را تغییر دادم و به صورت تحلیلی و تمرین مداوم خواندم و همیشه یک در این دروس یک مرور دارم ‌این نحوه درس خواندن باعث شد که درصدم بالاتر رود. 

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟ 

عصر روز آزمون تمام سوالات به ویژه سوالات اشتباه و سوالاتی که پاسخ نداده بودم را بررسی می‌کنم و اگر وقت کنم سوالاتی که درست جواب دادم را هم به صورت کامل تحلیل می‌کنم.

 

چرا کانون را در‌این سال‌ها انتخاب کردید؟ کسی از خانواده عضو کانون بود؟ 

بخاطر سطح سوالات و برنامه راهبردی که واقعاً مفید است.

من از طریق برادرم با کانون آشنا شدم که خودش قبلاً عضو کانون بوده و از قبولی‌های سال ۱۳۹۲ است.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در‌این سال‌ها چگونه بود؟ 

پدر مادرم واقعاً با تمام توانشان از من حمایت می‌کنند و در صورت نیاز بخاطر آزمون یا درس خواندن من هر کاری لازم است را انجام دادند.


 آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟ 

بله، پیگیر تراز هستند. در صورت افت تراز، خودم برای آزمون بعدی با تمام توان تلاش می‌کردم و پدر مادرم هم به من امید می‌دهند که در آزمون بعدی بهتر از قبل باشم و هیچ وقت سرزنشم نکردند.

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟ 

بله، بخش‌های مربوط به مصاحبه با رتبه‌های برتر کنکور و مصاحبه با دانش آموزان برتر آزمون‌ها که باعث می‌شود موضوعات جدیدی یاد بگیرم.

 

 به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به‌اینجا برسید؟ 

امیدواری و پر انگیزه بودنم که باعث می‌شود در تمام شرایط حتی مواقع مریضی و مشکلات تمام توانم را بگذارم برای درس خوندن و البته موضوع مهم‌تر علاقه شدیدم به درس خواندن است.

 

افتخارات علمی، ورزشی ، قرآنی ، موسیقی و سایر افتخاراتتان را بگویید؟ 

در مسابقات مشاعره و سرایش شعر و داستان گویی و مسابقات رشته ورزشی  رشته کیک بوکسینگ شرکت کردم و در تمام مسابقات شرکت کرده مقام آوردم.

 

روش‌های مطالعه خود را در ‌این درس‌ها به صورت‌ آیتم‌وار بنویسید. 

من برای دروس حفظی مثل تاریخ، جغرافیا روانشناسی و ‌‌‌. . .  از روش مرور کارآمد و خلاصه نویسی و تست‌زنی استفاده می‌کنم و برای دروس مفهومی و تحلیلی مثل ریاضی، فلسفه، جامعه شناسی گاهاً از فیلم‌‌های آموزشی و البته از روش‌های مختلف یادگیری مثل نوشتن روی برگه و چسباندن به دیوار، نمودار، جدول استفاده می‌کنم.

 

Menu