گفت‌وگو با سعید یوسفی سیاهگورابی، یازدهم انسانی از لاهیجان

یادم می‌آید که معدلم در پایه‌ی نهم بسیار خوب بود و می‌توانستم هر رشته‌ای را که دوست داشتم، انتخاب کنم.

گفت‌وگو با سعید یوسفی سیاهگورابی، یازدهم انسانی از لاهیجان

تمرین و تداوم راهکار پیشرفت است


سعید یوسفی‌ سیاهگورابی

شهر: لاهیجان (استان گیلان)

مدرسه: شاهد

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا یازدهم انسانی به‌مدت 7 سال

میانگین‌تراز: 7007

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد آموزش زبان انگلیسی، بازرس اداره‌ی کار

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی‌ارشد حسابداری، کارمند تأمین‌اجتماعی

رشته‌ی انسانی برایت چه جذابیتی داشت که آن را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کردی؟

یادم می‌آید که معدلم در پایه‌ی نهم بسیار خوب بود و می‌توانستم هر رشته‌ای را که دوست داشتم، انتخاب کنم. حتی قبل از اینکه بخواهم انتخاب‌رشته کنم، به زمینه‌های مرتبط به علوم انسانی علاقه داشتم. در متوسطه‌ی اول کلاس‌هایی برای راهنمایی در زمینه‌ی انتخاب‌رشته برای ما برگزار کردند تا بفهمیم به کدام رشته علاقه داریم و استعداد بیشتری در آن داریم. با کمک این کلاس‌ها متوجه شدم علاقه و استعداد بیشتری در رشته‌ی علوم انسانی دارم و می‌توانم در این رشته موفق‌تر باشم.

پدر و مادرت از انتخابت راضی بودند؟

وقتی گفتم می‌خواهم رشته‌ی انسانی را انتخاب کنم، از من حمایت کردند. این حمایت زمانی جدی‌تر شد که علاقه و انگیزه‌ و نتیجه‌ام را در آزمون‌های کانون دیدند. بعد از اولین آزمون‌های کانون و دیدن کارنامه‌هایم، حمایت و پشتیبانی تمام‌عیاری از من کردند. همیشه به من انگیزه و آرامش می‌دهند و به من کمک می‌کنند تا در مسیر پیشرفت بمانم و امید داشته باشم.

الان که داری پایه‌ی یازدهم را تمام می‌کنی، به این فکر کرده‌ای که در سال کنکور با چه هدفی درس بخوانی؟

دوست دارم در رشته‌ی حقوق یا گرایش‌های آن مثل فقه و حقوق، حقوق بین‌الملل یا قضاوت درس بخوانم. در این زمینه تحقیق هم کرده‌ام. می‌دانم که برای موفقیت در این رشته باید قدرت بیان خوبی داشته باشم؛ به همین دلیل در کلاس‌های قدرت بیان شرکت می‌کنم. سعی می‌کنم گفتار و کردارم را ارتقا دهم و متناسب با هدفم اطلاعاتم را افزایش دهم.

الان در کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون عملکرد بهتری داری؟

چهار درس نقطه‌قوتم است. زبان انگلیسی و عربی را بالاتر از 9 از 10 پاسخ می‌دهم. در ریاضی و علوم‌وفنون هم نمره‌ام بالاتر از 8 از 10 است.


این چهار درس را با چه روشی مطالعه می‌کنی؟

معمولاً درس‌ها را طبق روال یکسانی می‌خوانم. تمام درس‌ها را پیش از اینکه دبیر تدریس کنند، پیش‌خوانی می‌کنم. با توجه به حجم و سنگینی مبحث، ممکن است یک یا دو دور پیش‌خوانی کنم. پس از تدریس دبیر، همان روز، درس را در خانه موبه‌مو می‌خوانم. روز بعد برای مرور بیشتر و سنجش میزان یادگیری‌ام، تست حل می‌کنم. این کار باعث می‌شود توانایی‌هایم را در همه‌ی درس‌ها تقویت کنم.

برای حل تست از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کنی؟

برای درس‌های علوم‌وفنون، تاریخ، جغرافیا، ریاضیات و آمار و فلسفه از کتاب‌های آبی کانون استفاده می‌کنم. در درس ریاضیات و آمار، حجم سؤالات کتاب آبی دقیقاً متناسب با کتاب درسی است و کتاب‌های آبی انواع تست را در اختیار دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی قرار می‌دهد. یکی دیگر از ابزارهای کانون جعبه‌ی لایتنر است که کاربرد زیادی برایم دارد. واژگان زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی و نکات حفظی را با کمک جعبه‌ی لایتنر بارها مرور می‌کنم تا در ذهنم ثبت شود.

در کدام درس با اصلاح روش مطالعه به‌مرور پیشرفت کرده‌ای؟

امسال در درس جامعه‌شناسی پیشرفت خوبی کرده‌ام. سال گذشته نمره‌ام در این درس 6 از 10 بود و امسال این نمره را به 9 یا 10 از 10 رسانده‌ام. قبلاً مطالعاتم در این درس پیوستگی و تداوم نداشت. امسال برای درس جامعه‌شناسی هم مثل درس‌های دیگر وقت می‌گذارم و روشی را که برای درس‌های دیگر دارم، برای این درس هم اجرا می‌کنم.

روش سماعی در پیداکردن وزن بیت‌ها یکی از چالش‌های دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی است. این مهارت را چگونه یاد گرفتی؟

مهارت شنوایی یا همان سماعی به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارد. مدت زیادی در تست‌ها و تمام اشعاری که می‌شنیدم سعی می‌کردم وزن را به دست بیاورم. آن‌قدر تمرین کردم تا توانستم به این مهارت برسم. حتی در جمله‌های ساده که معنای خاصی هم نداشتند، به دنبال پیداکردن وزن بودم. تمرین و تداوم راهکار پیشرفت است.

دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنی؟

یکی از نقاط ضعفم این است که دفتر برنامه‌ریزی را همیشه و متمرکز تکمیل نمی‌کنم. هدف‌گذاری کرده‌ام تا بتوانم در سال جدید با کمک دفتر برنامه‌ریزی، هم در درس‌ها رشد بهتری کنم و هم بتوانم به باقی کارهایم نظم بدهم.

در دوران امتحانات میان‌ترم و پایان‌ترم چگونه بین مطالعات تستی و تشریحی تعادل ایجاد می‌کنی؟

یکی از چالش‌های دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی اولویت‌بندی بین مطالعه برای امتحانات تشریحی و آزمون‌های برنامه‌ای است. همیشه اولویت را به آزمون‌ها و مطالعه از طریق حل تست می‌دهم؛ چون کنکوری که در پیش دارم و نتیجه‌ی تلاش‌هایم را مشخص می‌کند، تستی است. تست‌ها را طوری بررسی می‌کنم و موبه‌مو نکاتش را مطالعه می‌کنم که به‌راحتی از پس امتحانات تشریحی هم برمی‌آیم. در دوران امتحانات پایان‌ترم، وقت بیشتری برای تشریحی‌خوانی می‌گذارم. دقت و تمرکز در کلاس درس هم کمک زیادی به موفقیت در امتحانات می‌کند.


از کدام کارنامه‌هایت در جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کنی؟

معمولاً تمام کارنامه‌هایم را در صفحه‌ی شخصی‌ام در سایت کانون بررسی می‌کنم؛ اما کارنامه‌ی مبحثی به من کمک می‌کند تا بفهمم در مباحث گوناگون چه عملکری داشته‌ام. با بررسی کارنامه‌ی مبحثی، اگر در درسی نتیجه‌ی مطلوبی نگرفته باشم، به نوع و روش مطالعه‌ام فکر می‌کنم و برای رشد در آزمون بعدی تصمیم جدید می‌گیرم. به همین دلیل است که بیشتر از کارنامه‌ی مبحثی استفاده می‌کنم.

سال 1399 سالی است که باید در آن برای کنکور درس بخوانی. چه اهدافی را در این سال برای خودت مشخص کرده‌ای؟

الان تا پایان سال تحصیلی هدفم این است که درس‌های سال یازدهم را طبق برنامه‌ی راهبردی، دقیق و موبه‌مو بخوانم و آن‌ها را در ذهنم تثبیت کنم. در فصل تابستان هم هدفم مطالعه‌ طبق برنامه‌ی راهبردی، یعنی جمع‌بندی دهم و یازدهم و پیش‌‌خوانی بخشی از درس‌های دوازدهم است. می‌خواهم درس‌ها را پیش‌خوانی کنم تا در طول سال تحصیلی مشکلی در درک مفاهیم نداشته باشم.

برای ساعات استراحت چه برنامه‌ای داری؟

بدن به استراحت و ورزش نیاز دارد؛ بنابراین گاهی اوقات با دوستانم فوتبال سالنی بازی می‌کنیم. به یادگیری زبان هم علاقه دارم. به‌طور جدی یادگیری انگلیسی و فرانسه را دنبال می‌کنم. گاهی هم تلویزیون تماشا می‌کنم.


منبع :

Menu