مثبتاندیشی در پیشبرد امور بسیار کارساز و مؤثر است و واضح است که این ویژگی میتواند برای یک دانشآموز مؤثرتر و مفیدتر باشد. یک دانشآموز مثبتاندیش بهانهجویی نمیکند و عوامل بیرونی را مانع کار و برنامهاش نمیداند. دانشآموز مثبتاندیش به دنبال «نمیشود»ها نیست و سعی میکند همهی موانع کوچک، بزرگ، خیالی و واقعی را رفع کند و به موضوع اصلی بپردازد.
مثبتاندیشی باعث میشود انژری دانشآموز به جای اینکه برای موضوعات بیاهمیت صرف شود، بر پیشرفت و رشد او متمرکز شود.
مثبتاندیشی تمرکز و نظم ذهنی دانشآموز را افزایش میدهد و نکات بیاهمیت را از سر راه او برمیدارد.
دانشآموز مثبتاندیش باحوصلهتر و متمرکزتر به موضوعات میپردازد و آشفته نمیشود.
درس خواندن و مطالعه نیاز به مداومت، جدیت و تکرار دارد؛ بنابراین دانشآموز مثبتاندیش به دلیل تمرکز روی نکات مثبت و نقاط قوت و تواناییهای خود، بهتدریج موانع را از سر راه خود برمیدارد و بهتدریج به هدف خود و پیشرفت نزدیکتر میشود.