اگر از شما بپرسند چه هدفی از درس خواندن در تابستان دارید، قطعاً به پیشرفت درسی اشاره خواهید کرد و خواهید گفت که درس میخوانید تا بتوانید پیشرفت کنید؛ اما سؤال بعدی این است که چگونه این پیشرفت خود را اندازهگیری خواهید کرد؟
میتوان گفت اگر بتوانید در یک بازهی زمانی، مثلاً یک پروژه مانند تعیین سطح، نمرهی یک یا چند درس خود را یکی از دهتا یا بیشتر افزایش دهید، یعنی آن درس یا درسهای شما ارزش افزوده داشتهاند و آن وقت میتوانید به خودتان بگویید که در آن درسها پیشرفت کردهاید.
کارنامهی هدفگذاری میتواند ابزار مناسبی برای اندازهگیری لحظهای این ارزش افزوده باشد. با این کارنامه شما به طور مداوم در حال اندازهگیری ارزش و نمرهی چندتا از دهتای خود در تمام درسها هستید و میتوانید با آگاهی کامل دانش خود را اندازه بگیرید.
فراموش نکنید که شما زمانی پیشرفت کردهاید که دانشتان در یک یا چند درس یا تمام درسها ارزش افزوده داشته باشد. «ارزیابی ارزش افزوده» را به خاطر بسپارید. امسال این عبارت در حوزهی آموزشی برایتان بسیار کاربردی خواهد بود.