کارنامه‌ی پنج نوع درس، سودمند برای افزایش تراز

در جعبه ابزار کارنامه که گنجینه‌ی اطلاعات کاربردی برای دانش‌آموزان کانونی است، ابزاری سودمند به نام کارنامه‌ی پنج نوع درس وجود دارد.

کارنامه‌ی پنج نوع درس، سودمند برای افزایش تراز

دانش‌آموزان کانونی که طبق برنامه‌ی راهبردی در آزمون‌های برنامه‌ای حضور می‌یابند، بعد از مدتی متوجه می‌شوند که میزان تسلط یکسانی در درس‌های مختلف ندارند و بی‌توجهی به این وضعیت ممکن است در برنامه‌ریزی‌های مطالعاتی و نتایج آزمون‌ها مشکل‌ساز شود.

در جعبه ابزار کارنامه که گنجینه‌ی اطلاعات کاربردی برای دانش‌آموزان کانونی است، ابزاری سودمند به نام کارنامه‌ی پنج نوع درس وجود دارد. بعد از حضور دانش‌آموز در آزمون‌های برنامه‌ای، روشن می‌شود که بعضی درس‌ها برای دانش‌آموز، نقطه‌ی قوت هستند، در بعضی درس‌ها نوسان دارد و در بعضی درس‌ها نیاز به تلاش جدی دارد. طبقه‌بندی وضعیت درسی دانش‌آموز به صورت نقاط قوت پایدار، نقاط قوت، دروس تلنگری، نوسانی و نیاز به تلاش جدی، به دانش‌آموز کمک می‌کند که ذهنی شفاف داشته باشد و گفتگوهای درون خانواده برای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و مشاوره با پشتیبان به خوبی انجام شود.

در ادامه، با این پنج نوع درس بیش‌تر آشنا می‌شویم:

 نقاط قوت پایدار: وضعیت دانش‌آموز در این درس‌ها نسبت به هم‌ترازهایش بهتر و مطلوب‌تر است، چند از ده مثبت یا منطبق دارد و از هم‌ترازهای خودش عقب‌تر نیست. رنگ این درس‌ها در کارنامه‌ی پنج نوع درس به صورت آبی و سبز دیده می‌شود. حفظ نقاط قوت پایدار و نوشتن روش‌های موفق خود در این درس‌ها ضروری است. می‌توان از روش‌های موفق خود در این دروس برای رشد درس‌های دیگر بهره گرفت.

نقاط قوت: این درس‌ها نیز نقاط قوت دانش‌آموز هستند اما دانش‌آموز در بعضی آزمون‌ها، یک یا دو پله افت و کاهش چند از ده را نسبت به بازه‌ی هم‌ترازی خودش تجربه می‌کند. این درس‌ها در کارنامه بیش‌تر به رنگ آبی و سبز و تعداد محدودی رنگ زرد دیده می‌شود. تبدیل نقاط قوت به نقاط قوت پایدار با استفاده از روش‌های موفِق خود یا کلکسیون روش‌های موفق دانش‌آموزانِ برتر کاری ضروری است.

تلنگری: دروسی که بیش‌تر در کارنامه به رنگ زرد دیده می‌شود و با اندکی تلاش می‌توان از دروس تلنگری نقاط قوت ساخت و به این ترتیب به افزایش تراز خود کمک کرد. دانش‌آموزانی که دروس تلنگری خود را پیوسته به نقاط قوت تبدیل می‌کنند می‌توانند انتظار پیشرفت پیوسته را داشته‌باشند.

دروس نوسانی: دروسی هستند که دانش‌آموز وضعیت ثابت و مشخصی در آن‌ها ندارد. دانش‌آموز هم ‌رنگ‌های آبی و سبز و هم رنگ‌های زرد و قرمز را در کارنامه‌ی پنج درس خود می‌بیند. بهتر است برای دروس نوسانی، تعادل مطالعاتی و مرور پیوسته را داشته باشند و مطالعه‌ی مباحث مورد علاقه و نیز نسبتا ساده‌تر را در اولویت قرار دهند.

دروس نیاز به تلاش بیش‌تر: دروسی که وضعیت دانش‌آموز در آن قرمز است و نیاز به دریافت کمک ویژه دارد. برای ایجاد شرایط مناسب در این درس‌ها، دانش‌آموز می‌تواند از کلاس‌های حضوری، لوح‌های فشرده‌ی آموزش مفهومی و کتاب‌های سبز کانون فرهنگی آموزش بهره ببرد.

امید که نگاه ما به  کارنامه‌ی پنج نوع درس، نگاهی همراه با تفکر، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی آموزشی و ابزار گفت‌وگو با پدر، مادر و پشتیبان باشد.

  

Menu